וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מצא קשר מפתיע בין סוכרת לסרטן

9.7.2018 / 7:15

מחקר שנערך על למעלה מחצי מיליון אנשים מצא קשר בין שתי המחלות הנפוצות. החוקרים לא בטוחים עדיין מה טיבו של הקשר, אבל יש להם כמה השערות מעניינות

ממוגרפיה לסרטן השד. ShutterStock
חוויה מלחיצה שקשורה לזיהומים/ShutterStock

מחקר קוריאני חדש שכלל למעלה מחצי מיליון בני אדם מצא קשר מפתיע בין שתיים מהמחלות הכי נפוצות בעולם המודרני כיום - סוכרת וסרטן.

המחקר שנערך במשך כעשור על גברים ונשים בגילאי 20 עד 70, שלא חלו בסוכרת או בסרטן בתחילתו, מצא כי אחרי כשבע שנים, 15,130 מהמשתתפים חלו בסרטן, בעוד ש-26,610 משתתפים פיתחו את מחלת הסוכרת. החוקרים מצאו כי חולי סרטן היו בעלי סיכויים גבוהים יותר ב-35 אחוזים לפתח סוכרת בהשוואה לאנשים ללא סימנים ממאירים, זאת לאחר הכנסת משתנים כמו גיל, עישון, שתיית אלכוהול ועוד.

"הסיבות לכך שחולים בסרטן נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בסוכרת אינן ברורות", אמרה פרופסור ג'והי צ'ו, מומחית בכירה מאוניברסיטת סונגקיונקואן בסיאול שבדרום קוריאה. במקרים מסוימים, הסרטן עצמו או טיפולים המשמשים למניעת גידולים עלולים לגרום לסוכרת, כתבה צ'ו במייל לסוכנות הידיעות רויטרס. "סרטן הוא חוויה מלחיצה וקשה מאוד שקשורה לזיהומים, דימומים וכדומה - מה שיכול להגביר את הסיכון לחלות בסוכרת".

בדיקת סוכרת. ShutterStock
כ-90 אחוזים מחולי הסוכרת בעולם המערבי סובלים מסוכרת סוג 2/ShutterStock

סוכרת מסוג 2, ממנה סובלים כ-90 אחוזים מחולי הסוכרת בעולם המערבי, משויכת להשמנת יתר והזדקנות. היא מתפרצת כתוצאה מירידה בייצור האינסולין בלבלב ועמידות שמתפתחת בגוף לפעולת האינסולין, מה שגורם לעלייה בכמות הגלוקוז בדם. סוכרת מסוג 2 היא ככל הנראה תוצאה של שילוב בין נטייה תורשתית (סיכון של עד פי 10 לפתח את המחלה בקרב בני משפחה מדרגה ראשונה של חולה בסוכרת) וגורמים סביבתיים כמו תזונה, משקל עודף וחוסר בפעילות גופנית. ללא טיפול, סוכרת עלולה לגרום נזק עצבי, קטיעות גפיים, עיוורון, מחלות לב ושבץ.

עוד באותו נושא

טרום סוכרת: זה הזמן שלך לבצע שינוי

לכתבה המלאה

מה הקשר?

במחקר הנוכחי, הסיכון לסוכרת השתנה לפי סוג הסרטן. במקרה של סרטן הלבלב, הסיכון לסוכרת היה למשל יותר מפי חמישה, וסיכוי זה הוכפל כשהיה מדובר בסרטן של הכבד והכליות. גידולים של כיס המרה וגידולי ריאות נמצאו קשורים בסיכון גבוה יותר ב-70 אחוזים ללקות בסוכרת. סרטן השד, בלוטת התריס וסרטן הבטן היו קשורים גם הם בהגדלת הסיכון לסוכרת.

גם הזמן שיחק תפקיד בקשר שנמצא: כך למשל החוקרים מצאו סיכון גבוה יותר ב-47 אחוזים לחלות בסוכרת בשנה הראשונה או השנייה לאחר אבחון הסרטן. שש עד עשר שנים לאחר אבחון הסרטן, הסיכון המוגבר לסוכרת היה 19 אחוזים. ממצאים פורסמו בכתב העת האונקולוגי JAMA. "מספר לא מבוטל של אנשים חיים עם סוכרת, אבל לא יודעים על זה כי אין להם סימפטומים. עם זאת, הממצאים מתווספים לגוף הולך וגדל של ראיות הקושרות בין סרטן לסוכרת", הסבירו החוקרים.

לדבריהם, טיפולים בסרטן כגון סטרואידים, כימותרפיה ורדיותרפיה רבים יכולים להגדיל את רמת הגלוקוז בדם, מה שעשוי בחלקו להסביר את הקשר. "גורם חשוב נוסף עשוי להיות שרבים מהחולים האלה רואים רופאים לעיתים קרובות ויש להם הרבה בדיקות דם, מה שאומר שהסוכרת שלהם נחשפת מהר יותר מאנשים שלא עורכים להם בדיקות דם כה תכופות", הוסיפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully