וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צער בעלי חיים: שיא מטריד במספר החיות ששימשו לניסויים בישראל ב-2017

שיא במספר בניסויים בבעלי חיים שנערכו בישראל בשנה הקודמת: 1,238,178 מיליון בעלי חיים השתתפו בניסויים למטרות מחקר בישראל בשנה האחרונה, כפול ממספר החיות שהשתתפו בניסויים בשנת 2016. 350,695 חיות הומתו במהלך הניסוי או בסופו

צילום: סרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

מגמת עלייה מטרידה בגזרת הניסויים בבעלי חיים בישראל. נתונים חדשים, המתפרסמים היום לראשונה על ידי משרד הבריאות והמועצה לניסויים בבעלי חיים, מראים קפיצה של למעלה מ-50 אחוזים ביחס לכמות הניסויים שנערכו בשנת 2015 (334,767 בעלי חיים).

על פי הנתונים, מרבית החיות שהשתתפו בניסויים היו בעלי חיים בעלי דם קר כמו דגים, דו-חיים וזוחלים למיניהם (887,601) שהיוו 72 אחוזים מהנסיינים ואחריהם קבוצת העכברים (276,503). במועצה ובמשרד הבריאות מסבירים את העלייה הכפולה בכמות החיות שבהן מבוצעים ניסויים בהגדלת כמות הדגים פי חמישה ביחס לניסויים בשנים קודמות. "עלייה זו משקפת מאמצים לפיתוח שיטות וטכנולוגיות חדשות, המאפשרות שימוש בבעלי חיים אלו לצורך המחקר, זאת תוך יישום קפדני של עקרונות העבודה בבעלי חיים, המקובלים בעולם ובארץ, לפיהם יש לעשות שימוש בבעל החיים הנמוך ביותר בסולם ההתפתחותי היכול לענות על צרכי המחקר הנדון", הסבירו שני הגופים.

עוד בנושא:
התמונות שחושפות את הצד היפה של הניסוייים המדעיים
תגלית חדשה: החיה שתסייע לחקר חידוש רקמות בבני אדם
אינקובטור ביולוגי: מדענים יגדלו איברים אנושיים להשתלה בתוך חזירים

קוף בהסגר. Joerg Sarbach, AP
בשנה שעברה היו מעורבים בניסויים 35 קופים, ירידה לעומת 2016. קוף במעבדת ניסויים/AP, Joerg Sarbach

קפיצה בולטת נוספת היא בכמות חיות המשק כמו סוסים, חמורים, פרדות חזירים, עזים, כבשים ובקר שהשתתפו בניסויים - 6,563 חיות משק עברו ניסויים במעבדות המחקר בשנה שעברה, פי שניים ממספרן לפני שנתיים. הנתונים העדכניים מחזירים אותנו אחורה כמעט עשור לשנת 2007, אז בוצעו ניסויים במספר דומה של בעלי חיים, אולם בשנים העוקבות חלה ירידה משמעותית לחצי ושליש מהכמות, עד השנה האחרונה, כאמור. מגמה הפוכה ניתן לראות בקרב הניסויים בקופים, ייתכן בשל מסעות הסברה של פעילים חברתיים, בשנה שעברה היו מעורבים בניסויים 35 קופים לעומת 46 בשנת 2016.

בראש רשימת משפחת המכרסמים, נמצאים העכברים - 276,503 מהם שימשו לניסויים ומרביתם הומתו במהלך הניסוי או אחריו (261,571), רק 10 עכברים הוחזרו לטבע. במשפחת היונקים הגדולים חיות הבקר היו אלה שבוצעו בהן הכי הרבה ניסויים (36,149), ורק שליש מהן הוחזרו לעדר בתום הניסוי. אחריהן, חזירים (2,410) שכ-70 אחוזים מהם הומתו במהלך הניסוי או בסופו (1591), ובמקום השלישי בטבלת הנסיינים מהמשפחה הזו נמצאות הארנבות (1,183), אשר מרביתן הגדול הומת אף הוא במהלך הניסוי או בסופו (884). במשפחת העופות, התרנגולות הן הנסייניות המובילות (22,366) ורובן המכריע הומת במהלך הניסוי או בסופו (19,449). לעומת זאת, במשפחת החיות קרות הדם, השתתפו כאמור כמות גדולה ביותר של דגים (886,852), שרובם הוחזרו לים בתום הניסוי (856,480).

עוד באותו נושא

למה הניסויים בעכברי מעבדה לא יעילים? לחוקר ישראלי יש את התשובה

לכתבה המלאה

רוב החיות עברו ניסויים בדרגות חומרה קשות

במסד הנתונים החדש מצוי גם מידע בדבר חומרת הניסויים שבוצעו בשנת 2017 וממנו עולה כי מרבית החיות (31 אחוזים) סבלו מהניסויים ברמת חומרה 4 - "ניסויים הגורמים כאב או עקה בינונית עד קשה, המטופלים במשככי כאבים", 29 אחוזים מהם סבלו ברמת חומרה 3 - הגורמת לעקה מועטה או כאב קצר מועד ו-13 אחוזים מהחיות עברו עינויים קשים ברמת חומרה 5 - "ניסויים הגורמים כאב או סבל ניכרים ומתמשכים ואשר בעלי החיים בהם אינם מטופלים במשככי כאבים, גידולים סרטניים מפושטים או ניסויים הגורמים למוות כגון שימוש ברעלים". 439 חיות עונו בדרגת חומרה זו, רובם עכברים (380) וחולדות (37), אך גם חיות משק (10), ארנבות (3) וקופים (2).

אילוסטרציה. ShutterStock
רק 10 עכברים זכו לחזור לטבע בתום הניסויים שעברו. עכבר מעבדה/ShutterStock

בשנת 2017 ניתנו 3,184 היתרים פעילים לביצוע מחקרים בבעלי חיים, כאשר 43.6 אחוזים מהמחקרים שימשו לקידום הבריאות, לקידום הרפואה ולמניעת סבל; 46.7 אחוזים לקידום המחקר המדעי; 8.3 אחוזים לבדיקה או ייצור של חומרים או חפצים; ו-1.4אחוזים לחינוך ולהוראה.

קרוב לאלפיים היתרים לניסויים חדשים בשנה

במהלך שנת 2017 הנפיקו ועדות ההיתרים 1,986 היתרים חדשים לעריכת מחקרים בבעלי חיים. כשליש מבקשות המחקר אושרו בסבב הדיונים הראשון בוועדות ההיתרים ואילו רוב הבקשות אושרו לאחר מספר סבבי דיונים (2-6) בוועדות ההיתרים, שבהם נדרשו החוקרים להכניס תיקונים. בשני המוסדות מסבירים כי טרם הנפקת היתר מתקיימת בחינה קפדנית של הקצאת בעלי החיים ונעשים מירב המאמצים לאשר את המספר המזערי של בעלי חיים, שיספק תוצאה תקפה מבחינה מדעית למחקר הנדון. זאת בהתאם לחוק ולכללים בארץ, התואמים את הכללים הבינלאומיים.

ממשרד הבריאות נמסר כי "המועצה ממשיכה במאמצי השיקום, בעיקר של בעלי החיים הגדולים (קופים, קרניבורים, חיות משק וחיות בר). שיעורי השיקום של בעלי החיים בישראל בולטים בכל קנה מידה וישראל מובילה זה שנים בשיקומם בהשוואה לנתונים המתפרסמים בכל העולם. משרד הבריאות הקים בשנת 2013 קרן מחקר ייחודית המעניקה מענקי מחקר לשם פיתוח שיטות חלופיות לניסויים בבעלי חיים. במסגרת הקרן מומנו עד כה 12 פרויקטים בתחום החלופות, במגמה לפתח שיטות שיאפשרו לצמצם את השימוש בבעלי החיים, בלי לפגוע בתוצאות המחקרים ובתקפותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully