פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      זה האגוז שאתם חייבים להוסיף לתזונה שלכם

      מחקר בהשתתפות אנשים בעלי עודף משקל ואנשים עם השמנת יתר, שנמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב, הראה שהוספת חופן אגוזי פקאן לתזונה היומית הפחיתה את הסיכון שלהם ללקות בהתקף לב

      זה האגוז שאתם חייבים להוסיף לתזונה שלכם

      בווידאו: שימי לב - תסמיני התקף לב בנשים נראים אחרת מאשר אצל גברים

      אגוזי פקאן מסייעים בהפחתת הסיכון להתקפי לב באנשים הסובלים מעודף משקל - כך טוען מחקר חדש שמגיע מאוניברסיטת טאפטס שבמסצ'וסטס, ארה"ב. במחקר נמצא שתזונה שבה 15 אחוזים מהקלוריות מגיעים מפקאנים שיפרה את הרגישות של משתתפי המחקר לאינסולין.

      הפקאן הוא אגוז שמגיע במקור ממקסיקו והמדענים סבורים שהשומנים הבריאים שהוא מכיל יעילים במיוחד במניעת מחלות קרדיו-מטבוליות. הבעיה היחידה עם המחקר היא היקפו המצומצם - הוא כלל פחות מ-30 משתתפים בלבד - ולכן, יש צורך במחקרים מקיפים ונרחבים יותר כדי לאשש את ממצאיו.

      אגוזי פקאן (ShutterStock)
      משפרים את הרגישות לאינסולין. אגוזי פקאן (צילום: shutterstock)

      החוקרים מהמרכז לתזונה ע"ש ג'ין מאייר באוניברסיטת טאפטס עקבו אחרי 26 משתתפים שסבלו מעודף משקל או השמנת יתר וחולקו לשתי קבוצות. כל קבוצה קיבלה תפריט תזונתי שונה, שני התפריטים היו דלים בסיבים, פירות וירקות. כמויות הקלוריות, השומנים והפחמימות בשני התפריטים היו זהות. המשתתפים ניזונו מהתפריטים הללו בלבד במשך 4 שבועות ולאחר מכן הם ניזונו במשך 4 שבועות נוספים מתפריטים דומים, רק שהפעם הוסיפו החוקרים לתפריטים שלהם פקאנים, בכמות שהיוותה 15 אחוזים מהקלוריות בצריכה הכוללת שלהם.

      תוצאות המחקר העלו ששהדיאטה שכללה פקאנים שיפרה את רגישותם של המשתתפים לאינסולין, כמו גם גורמים נוספים המשפיעים על הסיכוי לחלות במחלות קרדיו-מטבוליות. כך למשל, אחד המדדים שהשתפרו בעקבות אכילת הפקאנים היה תפקודם של תאי הבטא בגופם של המשתתפים.

      "די בשינוי קטן כדי ליצור הבדל משמעותי"

      המדענים משערים שהשומנים הבריאים שמצויים ברוב סוגי האגוזים (וגם בפקאנים), הם שאחראים לשיפור בבריאותם של משתתפי המחקר. "פקאנים עשירים באופן טבעי בחד שומנים בלתי רוויים, כך שהחלפת חלק מהשומנים הרוויים בתזונה בשומנים בריאים יותר עשויה להסביר את ההשפעה התורמת להגנה לבריאות הלב שנצפתה במחקר", אמרה ד"ר דיאן מקיי, מי שעמדה בראש המחקר. עם זאת, היא הוסיפה כי "פקאנים מכילים גם מספר תרכובות ביו-אקטיביות, ויטמינים ומינרלים חיוניים - וגם כל אלה עשויים להוות גורם תורם לשיפור הבריאותי שנצפה".

      "הדבר המעניין ביותר הוא שדי בשינוי קטן ביותר - אכילת חופן אגוזי פקאן מדי יום, למשל - כדי ליצור הבדל משמעותי בבריאותם של מבוגרים בקבוצת סיכון", אמרה ד"ר מקיי.

      זוג שסובל מהשמנת יתר (ShutterStock)
      בעלי משקל עודף נמצאים בקבוצת סיכון למחלות קרדיו-מטבוליות (אילוסטרציה: shutterstock)

      בעת האחרונה עלתה קרנם של השומנים הבריאים, כמו אלה שניתן למצוא באבוקדו, אגוזים שונים, דג הסלמון ועוד. זאת, משום שהם מפחיתים את רמות הכולסטרול הרע (LDL) ומעלים את רמות הכולסטרול הטוב (HDL). לדברי איגוד הלב האמריקאי, השפעה זו מקטינה את הסיכון להתקפי לב ושבץ. לטענת חוקרי לב ותזונה, 'הכולסטרול הטוב' מתפקד כמעין מאבטח שמזהה כולסטרול 'רע' ומפנה אותו מן העורקים אל הכבד, שם הוא מפורק ומסולק מן הגוף.

      עם זאת, תזונאים מזהירים שגם שומנים טובים הם, בסופו של דבר, שומנים. כל סוגי השומן יכולים להשתלב במינונים המתאימים בתזונה מאוזנת ואין כל רע בצריכת שומן, כל עוד היא נעשית במתינות.