וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסתמה בילדים: כל דרכי המניעה והטיפול

18.3.2018 / 7:06

האביב כבר כאן ואיתו גם עלייה בשיעור התלונות על קשיי נשימה, שיעול טורדני ופריחה על העור בקרב ילדים. כמה התופעה נפוצה וכיצד מטפלים בה? פרופ' אילן דלאל ממכבי שירותי בריאות מסביר

אסתמה. ShutterStock
50% מהילדים יסבלו לפחות פעם מצפצופים בדרכי הנשימה. ילדה עושה אינהלציה/ShutterStock

למרות שהחורף לא באמת הורגש השנה, אפשר להגיד בביטחון שהאביב כבר בפתח. לצד הפריחה, ההתחדשות והעלייה בטמפרטורות יש לתקופה הזאת גם כמה מאפיינים פחות סימפטיים כמו ריבוי מקרים של אסתמה רגילה ואסתמה של העור בקרב ילדים. כדי להבין עוד על הבעיות האלו ועל דרכי הטיפול בהן שוחחנו עם פרופסור אילן דלאל, יועץ בתחומי האלרגיה והאימונולוגיה הקלינית במכבי שירותי בריאות.

עוד בנושא:
המשחק הפשוט שיעצים את ההתפתחות של ילדיכם
שוב וירוס בטן? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

מה זה אסתמה?
"אסתמה היא רגישות בדרכי הנשימה שמתבטאת בהתכווצות דרכי הנשימה. היא עלולה לגרום לשיעול טורדני, צפצופים בנשימה וקוצר נשימה. לפי מחקרים שונים, כ-50 אחוזים מכלל הילדים יסבלו לפחות פעם בחייהם מצפצופים בדרכי הנשימה, אך אצל רובם היא צפויה לחלוף עד גיל 6. מצב זה נקרא אסתמת ילדים, ברונכיט ספסטית, רגישות בדרכי הנשימה ועוד. בקרב 10 ל-15 אחוזים מהילדים התופעה לא תחלוף ואלה הילדים שיפתחו אסתמה כרונית. האסתמה שכיחה יותר כאשר יש נטייה אלרגית אישית או משפחתית כמו אטופיק דרמטיטיס, אלרגיה למזון, אסתמה אצל אחד ההורים או נזלת אלרגית.

מהם הגורמים לאסתמה?
"התופעה כאמור נפוצה מאוד בקרב ילדים מכיוון שדרכי הנשימה שלהם צרות וכל זיהום חיידקי או ויראלי עלול לגרום לקשיי נשימה. גורמים נוספים שמשפיעים על כך כוללים עישון של ההורים ושהייה ארוכה בחלל סגור עם ילדים אחרים. אסתמה שלא חולפת בגילאים מתקדמים יותר קשורה לאלרגיה אישית או תורשתית".

ילדה משתעלת בבדיקת רופאה. ShutterStock
אם השיעול לא חולף במשך יותר מ-3 שבועות - יש חשש לאסתמה/ShutterStock
"אם הילד סובל משיעול טורדני שאינו פוסק, במיוחד אם הוא מתרחש בלילה או אחרי מאמץ – יש מקום לפנות לרופא המשפחה"

לאילו סימנים חשוב שההורים יהיו קשובים?
"אם הילד סובל משיעול טורדני שאינו פוסק, במיוחד אם הוא מתרחש בלילה או אחרי מאמץ - יש מקום לפנות לרופא הילדים. בנוסף, אם הילד חולה אך השיעול לא חולף במשך יותר משלושה שבועות ייתכן כי הוא סובל מאסתמה".

"בקרב מבוגרים וילדים בוגרים, הבדיקה נעשית באמצעות נשיפה למכשיר ייעודי. אולם, הבדיקה דורשת שיתוף פעולה של הילד ולכן בדרך כלל קשה לבצע אותה בקרב ילדים צעירים. לכן, האבחון יתבצע על ידי תשאול של ההורים והאזנה לריאות של הילד בזמן שהוא חולה כדי לוודא אם יש צפצופים".

אילו טיפולים יש לאסתמה?
"הטיפולים הם מגוונים ותלויים בחומרת המצב. אם זו אסתמה קלה, אין צורך לתת טיפול קבוע אלא טיפול נקודתי לתסמינים באינהלציה או במשאף. אם האסתמה משמעותית והתסמינים מורגשים לפחות פעמיים בשבוע, יש צורך בטיפול מונע. ישנם מספר טיפולים מונעים: טיפול באמצעות כדורים או אבקה, המיועדים לילדים סובלים מאסתמה קלה-בינונית. במידה והאסתמה משמעותית יותר יש צורך בטיפול עם משאפים על בסיס סטרואידלי. חשוב לציין שכמות הסטרואידים במשאפים קטנה ביותר ובשימוש נכון ומפוקח אין תופעות לוואי כפי שרואים אצל אנשים הנוטלים סטרואידים בכדורים דרך הפה.

חשוב להבין כי דרכי הנשימה העליונות והתחתונות קשורות אחת לשנייה ומשפיעות זו על זו. לכן, עדיף להתאים טיפול גם לנזלת האלרגית באף וגם לקשיי הנשימה ולליחה בגרון כדי להשיג שליטה אידאלית במחלה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

האם דווקא ההיגיינה שלנו אשמה?

זה לא סוד שבחילופי העונות פתאום רואים ריבוי במספר התלונות על אסתמה ואלרגיה. "העונה הכי שכיחה של עלייה בתסמינים היא הסתיו, כנראה בשל החזרה מהחופש הגדול והשהייה הממושכת בחללים סגורים", מסביר פרופ' דלאל. "לכך מתווספת גם העלייה בנוכחות קרדית האבק בסתיו, הנובעת מתנאי אקלים אידאליים לשגשוגה. גם באביב נרשמת עלייה במספר המקרים, כתוצאה מחשיפה ממושכת לאלרגניים עונתיים כמו פריחה של עצים מסוימים ואבקנים".

שן הארי. ShutterStock
באביב נרשמת עלייה במספר המקרים של אתסמה ואלרגיה/ShutterStock

ברחבי העולם נרשמת בעשורים האחרונים עלייה במקרי האסתמה. לפרופסור דלאל יש תיאוריה מעניינת שמסבירה את הסיבה האפשרית לכך. "יש תיאוריה מאוד מקובלת כיום שלפיה אנחנו חיים בעולם נקי מדי", הוא מספר. "אנחנו נחשפים פחות לחיידקים שאמנם עלולים לסכן אותנו, אך גם שומרים על האיזון של המערכת החיסונית. לכן אנחנו רואים עלייה ניכרת בשכיחות של מחלות אלרגיות בכל העולם ובייחוד אצל ילדים עד גיל שלוש". מחקרים רבים מראים כי דווקא החשיפה לזיהומים בשיעורים קטנים בגילאים צעירים מסייעת לנו לפתח חסינות ולהפחית את התחלואה בגילאים מאוחרים.

אסתמה של העור: עוד בעיה נפוצה שחשוב להכיר

אסתמה של העור, או בשמה המקצועי אטופיק דרמטיטיס, היא מחלה אלרגית נוספת שנפוצה בקרב ילדים קטנים וחולפת בדרך כלל עד גיל 6. "המחלה מתבטאת בפריחה אלרגית על העור שגורמת לעור יבש ומגרד. היא מאוד נפוצה בקרב תינוקות, אצלם ניתן לראות גם אודם על הלחיים, הידיים, הרגליים, הצוואר והבטן", מסביר פרופ' דלאל.

חשוב לדעת שישנם טיפולים טובים לבעיה זאת אך אין דרך למגר אותה לחלוטין. "על אף שאין דרך לרפא אסתמה של העור, אפשר בהחלט להקל על התסמינים באמצעות תכשירים שומניים שמפחיתים את הפריחה. במקרים של פריחה משמעותית יש כמובן צורך להשתמש גם במשחות וקרמים תרופתיים המכילים כמות קטנה של סטרואידים או תכשירים אחרים שאינם מכילים סטרואידים. כיום יש גם בסל הבריאות תרופה ביולוגית חדשה לטיפול במקרים קשים", אמר. זה המקום גם לציין כי הורים רבים מפחדים מהשימוש בתרופות המבוססות על סטרואידים, אך אלו מצויים בתרופה במינונים נמוכים ביותר שלא מסכנים את הילד. עם זאת, בכל מקרה חשוב להיות במעקב של רופא הילדים לאורך כל תקופת הטיפול.

למידע נוסף על הצטרפות למכבי לחצו כאן

מערכת וואלה! News בשיתוף מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully