וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לא מעט סיבות שגורמות לנו לדמוע אבל את זאת אפשר לפתור

4.4.2018 / 7:22

יובש, כאבי ראש, חולשה, עייפות, חוסר אנרגיות - למה רבים מאיתנו פתאום מרגישים כל כך רע כשמזג האוויר מתחיל להשתגע? שאלנו את ד"ר יוני ירום מה אפשר לעשות וגילינו שהפתרון נמצא מתחת לאף

אילוסטרציה. ShutterStock
לא מייחסים למים את החשיבות הראויה להם/ShutterStock

למרות שבישראל גם החורף מרגיש כמו קיץ עם הפוגות קצרות של גשם בלבד, את הסוף שלו אי אפשר שלא להרגיש. הנתונים מראים כי רבים מהאנשים במהלך התקופה הזאת חווים כמה תופעות לוואי לא נעימות בכלל. בחילופי העונות ניכרת עלייה חדה בתלונות על תופעות כמו יובש, כאבי ראש, חולשה, עייפות כללית וחוסר אנרגיות. חלק מהאנשים אף חווים קושי ממשי להתרכז ובמצבים מסוימים ניתן אף להרגיש תסמינים שמדמים דיכאון קל. אם גם אתם מזדהים עם לפחות חלק מהתופעות שברשימה הלא סימפטית הזאת, חשוב להרגיע ולהדגיש שמדובר בתחושות טבעיות לחלוטין והחדשות הטובות הן שהפתרון נמצא ממש מתחת לאף.

"בעונות המעבר מזג האוויר לא יציב ובייחוד במעבר מהחורף לקיץ רבים פשוט שוכחים לשתות כמות מספקת של מים וחווים התייבשות קלה, אך ארוכת טווח", מזהיר ד"ר יוני ירום, המנהל הרפואי של המרכז לרפואת ספורט מדיקס תל אביב. לדבריו, בניגוד לימי הקיץ החמים, שבהם רובנו מבינים היטב כמה חשוב להימנע מהתייבשות, בתקופה זו אנחנו עדיין בתפיסה מחשבתית של חורף ולכן לא מייחסים למים את החשיבות הראויה להם.

חשוב לכם לשתות מים? מי עדן במבצע שירענן לכם את האביב

מה קורה לגוף במצב של התייבשות?

בניגוד למה שחושבים, הגוף מאבד נוזלים כל הזמן. המים יוצאים דרך בלוטות הזיעה כדי לקרר את הגוף בכל שעות היום, גם כשאנחנו לא מרגישים בכך, אם כי בכמויות קטנות. כידוע, המים גם מפונים דרך השתן ואפילו דרך מערכת הנשימה.

אישה מניחה את ידיה על החזה. ShutterStock
המים מפונים דרך מערכת הנשימה/ShutterStock

"חשוב להבין שהגוף יודע איך לדאוג לעצמו במצב של חוסר", מסביר ד"ר ירום. "כשיש פחות מים, הוא סופג יותר נוזלים מהכליות ואז נוזל השתן נעשה מרוכז יותר. זה יבוא לידי ביטוי בשתן כהה עם ריח חזק יותר, אבל יכרוך גם לא מעט תופעות נלוות כמו פגיעה במערכת השרירים, במערכות העצביות ובתפקוד המוח".

בהקשר הזה חשוב לשים לב לנורות האזהרה שמצביעות על בעיה שחשוב לתת עליה את הדעת. "אלו כל המצבים שבהם מרגישים חולשה חריגה, פגיעה ביציבות ובקואורדינציה, עצבנות פתאומית ולא מוסברת, אי שקט, חוסר סבלנות וחוסר יכולת לשבת במקום אחד לאורך זמן". לכך מתווספים גם הסימנים הפיזיולוגיים של התייבשות הכוללים יובש בלשון, כאבי ראש, קושי במתן שתן וכמובן צבעו של השתן שמהווה את המדד המהימן ביותר.

רוצים לשתות יותר? הצטרפו למי עדן וקבלו Dream Card מתנה

כמה באמת צריך לשתות ביום?

ד"ר ירום ממליץ לגברים לשתות כ-2 ליטרים וחצי של מים בכל יום ולנשים 2 ליטרים. "חשוב להבין שבפעילות גופנית ובשהייה בסביבה חמה קצב הזעה עולה וכך גם קצב איבוד הנוזלים", הוא מדגיש. לדבריו, אדם מסוגל להזיע עד ליטר בשעה בפעילות מאומצת ובתנאי אקלים חריגים.

לכן, על כל שעת פעילות גופנית הוא ממליץ להוסיף עוד 500 מ"ל של מים לגברים ו-400 מ"ל לנשים. בנוסף, בימים החמימים של חילופי העונות הוא ממליץ להוסיף עוד עשרה אחוזים של נוזלים לשכלול הזה, וכן להגביר עוד יותר את הכמות אם אתם חיים בסביבה יבשה מהממוצע כמו במדבר או בהרים.

מערכת וואלה! News בשיתוף מי עדן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully