וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנה סיבה טובה להעיר לסבא וסבתא על הפינוקים לנכדים

16.11.2017 / 6:06

אם יש לכם ילדים אתם בוודאי מכירים את זה: סבתא הוציאה את הילד מהגן וקנתה לו ארטיק. ואז סוכריות וחטיף, וכל זה לפני שהוא אכל ארוחת ערב. כעת מחקר חדש מראה למה אתם חייבים להעיר לה, גם אם היא היחידה שמוכנה להוציא את הילדים מהגן

קים קרדשיאן קלואי קרדשיאן קריס ג'נר ביציע. רויטרס
זהירות עם הפינוקים לילדים. קריס ג'נר, הבנות שלה והנכדים/רויטרס

יחסים של הורים וילדים הם דבר שיכול להיות מאוד מסובך. משום מה ברגע שנכנסים נכדים לתמונה המצב הופך הרבה פעמים לקל בהרבה. אחד מהסיבות לעימותים דווקא טמונה בעובדה שאצל סבא וסבתא "מותר הכל". גם שני ארטיקים ברצף. מחקר חדש של אוניברסיטת גלזגו בסקוטלנד מצא כי סבים וסבתות שמפנקים יותר מדי את נכדיהם עלולים להיות בעלי השפעה שלילית על בריאותם. סיבה נוספת להשפעה השלילית נובעת, כך לפי החוקרים, מכך שלא מעט מהסבים והסבתות נוטים לעשן ליד הילדים ולא מפעילים אותם מספיק.

המחקר שהתפרסם בכתב העת המדעי PLOS ONE טוען, ולא בכדי, שסבים וסבתות נוטים לעיתים קרובות לפנק יתר על המידה את נכדיהם, בעיקר על ידי אוכל. החוקרים בחנו נתונים מ-56 מחקרי עבר שנערכו ב-18 מדינות, ביניהן אנגליה, ארה"ב, יפן וסין. הדו"ח התמקד בסבים וסבתות שאומנם לא היו המטפלים היחידים בנכדיהם, אבל היו מעורבים במידה רבה בגידולם, בעיקר בשנים הראשונות לחייהם.

עוד בנושא:
הראשונות לזהות: סבתות מבחינות בסימנים לאוטיזם לפני ההורים
הנכדים מרוויחים בגדול: סבא וסבתא זה האימא ואבא החדשים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני עדיין זוכר את הממתק הראשון שקיבלתי מסבא שלי". הפרסומת האלמותית לסוכריות וורטרס/מערכת וואלה!, צילום מסך

הממצאים הראו כאמור השפעה בשלושה ממדים: משקל ותזונה, פעילות גופנית ועישון. הסבים אופיינו על ידי ההורים כ"מפנקים" ו"לא מעודכנים", והואשמו על ידיהם שהם משתמשים במזון ככלי רגשי. ואכן, מחקרים רבים מצאו כי סבים וסבתות נוטים להאכיל את נכדיהם במזונות מלאי סוכר ועתירי שומן - לעתים קרובות במסווה של פינוק. ההורים מבחינתם מרגישים פעמים רבות שאינם יכולים להתערב או להעיר להם משום שהם מסתמכים עליהם כעזרה עם הילדים.

הסקירה מצאה גם שנכדים עשו הרבה פחות פעילות גופנית כאשר שהו במחיצת סביהם, אך ממצא זה היה תקף בעיקר כאשר היה מדובר בסבים וסבתות שלא עשו בעצמם פעילות גופנית רבה. אם היה מדובר בסבים פעילים, המצב היה שונה. הקושי הגדול של ההורים מול הסבים והסבתות היה בעיקר בנושא העישון הפסיבי ורבים מהם התקשו לדבר איתם על זה, מה שיצר לא מעט מתחים.

"חשיפה לעישון וטיפול בקביעות בילדים מגבירה את הסיכון לסרטן כאשר מגיעים לבגרות", הסבירה המחברת הראשית של המחקר ד"ר סטפני צ'יימברס. "כיום הסבים אינם מודעים להודעות ולאזהרות הממוקדות לקהל ההורים, ולאור העדויות ממחקר זה, אולי זה משהו שצריך להשתנות, בהתחשב בתפקיד המשמעותי שסבים וסבתות לוקחים בחייהם של הנכדים".

  • עוד באותו נושא:
  • סבתא
  • סבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully