וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: ה-FDA אישר לשימוש תרופה בעלת חיישן דיגיטלי

15.11.2017 / 11:04

מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר השבוע לשימוש תרופה ששולחת אות למכשיר הטלפון אחרי שנוטלים אותה. הבשורה החדשה מיועדת כרגע רק לחולי סכיזופרניה, אך היא בעלת השפעה גדולה על העתיד שלנו

אישה נוטלת כדור. ShutterStock
תרופה חכמה. מאוד/ShutterStock

לראשונה, מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר שימוש בתרופה שמכילה בתוכה רכיב מעקב דיגיטלי. מדובר בכדורים הקרויים Abilify MyCite והם משמשים לטיפול בסכיזופרניה ובאפיזודות של מאניה דפרסיה. הטבליות החדשות כוללות כאמור חיישן בליעה המוטבע בתוכן, והוא יאפשר לרופאים לנהל מעקב אחר מטופליהם ולוודא כי נטלו את התרופות שלהם באופן קבוע.

אז איך זה יעבוד? הסנסור שגודלו כגרגר חול יופעל רק כאשר התרופה תגיע לנוזלי הקיבה, בתהליך שיכול לקחת בין 30 דקות לשעתיים. אז, מדבקה שהחולה יישא על גופו ופועלת על סוללה תעביר את המידע לסמארטפון שלו. אם הוא יסכים, הסמארטפון ישלח את המידע הזה אל הרופא המטפל, וכך ינוהל מעקב קבוע ומדויק. מומחים מקווים שזה ישפר את ההיענות של המטופלים לקחת את התרופות, אם כי החברה שייצרה את הטבליות טוענת כי אין הוכחה לכך. התרופה טרם נבדקה לשימוש על חולים זקנים, ילדים ובני נוער, ועל כן אסורה לשימוש על ידיהם.

עוד בנושא:
יד ראשונה מרופא: מה יש לכם בארון התרופות?
האם תאי סרטן התמכרו לתרופות?

קיבה. ShutterStock
ברגע שהכדור מגיע למיצי הקיבה הסנסור מופעל. קיבה/ShutterStock

מדובר בכדור שנמצא בשימוש זמן רב, וקיימת גם ורסיה שלו ללא החיישן, כמובן. מי שנוטל את התרופה הרגילה וירצה ליטול את הגרסה החדשה לא ירגיש בהבדל, כך על פי ה-FDA. התרופה עלולה לגרום לתופעות לוואי הכוללות בחילה, הקאות, עצירות, חרדה, כאבי ראש ותנועות בלתי נשלטות.

לדברי ד"ר דולורס מלספינה, מנהלת תוכנית הפסיכוזה בבית הספר לרפואה של בית החולים הר סיני, שהתראיינה ל-TIME, אי-ציות למשטר תרופתי רגיל היא בעיה שכיחה, במיוחד עבור אנשים עם בעיות בריאותיות חמורות. "רבים מהאנשים האלה לא מכירים בכך שיש להם הפרעה, או שהם לא אוהבים את תופעות הלוואי של התרופות, או שהם מפסיקים לקחת אותה ברגע שהם מרגישים טוב יותר והדברים האלה יטופלו בגלולה עם חיישן". בנוסף, הזיכרון לטווח קצר עלול להיפגע אצל אנשים הסובלים מסכיזופרניה והפרעה דו קוטבית כך שתרופה יכולה הזו בהחלט להיות מועילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully