וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיליתם באמצע החיים שאתם זקוקים משקפיים? זה מה שעליכם לעשות

19.11.2017 / 8:27

עברתם את גיל 40 ובכל פעם שאתם מנסים לקרוא מהסמארטפון אתם מרחיקים אותו קצת יותר מהפנים? אולי הגיע הזמן להודות שגם אתם זקוקים למשקפיים. הנה כל המידע שחשוב לכם להכיר כדי להבין את המצב החדש ולבחור את סוג המשקפיים שישפר לכם את איכות החיים

בראד פיט מרכיב משקפיים בפסטיבל BFI בלונדון, 2014. AP
להרכיב משקפאי ראיה בלי להתפשר. השחקן בראד פיט/AP

שנות ה-40 לחיים מאופיינות בלא מעט שינויים – בזוגיות, בקריירה ובייחוד בגוף. בעוד שחלק מהשינויים מבורכים וחיוביים, על חלקם אנשים רבים דווקא היו שמחים לוותר. בכל הנוגע לעיניים לדוגמה, ירידה בראיה לטווח הקרוב נחשבת לרוב כדבר טבעי. על פי נתוני לשכת הבריאות האמריקאית כ- 123 מיליון אמריקאים יסבלו מ-"זוקן ראיה" עד לשנת 2020. מחקרים שבוצעו באוכלוסיות מעל גיל 40 הראו קשר בין ירידה בראיה ובין ירידה בתפיסה הקוגניטיבית וכתוצאה מכך לירידה ביכולת הביצוע של מגוון מטלות שונות. הירידה בראיה היא הדרגתית, והסימנים הראשונים כוללים הרחקת חומר קריאה באופן אינסטינקטיבי, קשיים במעבר בין מוקדי ראיה במרחקים שונים וקשיים במיקוד הראייה בפעולות שגרתיות כמו התבוננות בטלפון הנייד וקריאה.

"בני הארבעים של ימינו הם אנשים פעילים מאוד" מסביר יובל וינטר, אופטומטריסט ושותף בקליניקת "ד"ר וונטש-וינטר", מרשת מכבי ממבט ראשון. "הם עובדים, מטיילים וספורטאים ואינם מוכנים להתפשר על איכות הראיה שלהם ולהשלים עם תופעות של זוקן ראיה. כדי לשמור על בריאות העיניים, מומלץ לבצע בדיקות ראייה שגרתיות פעם בשנה. במהלך הבדיקה מודדים את הלחץ התוך עיני ואת תפקודי הראייה בטווחים שונים, ובכך אנחנו יכולים למנוע בעיות כמו כאבי ראש, צריבות בעיניים, סחרחורות ועייפות".

כמה טוב אתם רואים? הבדיקה שתגלה מה מצב העיניים שלכם

משקפי קריאה. ShutterStock
גם בריאות וגם אסתטיקה/ShutterStock

בדיקת הראייה היא הגורם החשוב ביותר גם בבחירת המשקפיים המתאימים, וחשוב לבצע אותה מדי שנה, גם אם לדעתכם אתם יודעים מה המספר שלכם. זאת, כדי לוודא שאתם לא מרכיבים משקפיים שלא מתאימים לכם ואף לעודד אבחון מוקדם של מחלות עיניים האופייניות לגיל.

רבים נוטים לזלזל בבחירת המסגרת ולייחס לה חשיבות אסתטית בלבד, אולם גם כאן חשוב לקבל החלטה שתשרת את הבריאות שלכם. "חשוב להתאים את המסגרת למבנה הפנים ולא לבחור כל דגם שנראה טוב", אומר וינטר. "אני רואה המון מקרים של אנשים שבוחרים במסגרת צרה מדי שגולשת קדימה, או כזאת שלוחצת בצדי הגולגולת". לכן חשוב להיזהר גם מרכישת משקפיים באינטרנט, מה שעשוי להיראות כפתרון זול לכאורה, אך יכול לעלות ביוקר בטווח הארוך, עקב חוסר התאמה שנובעת מהיעדר היכולת למדוד ולבחון את המשקפיים טרם הרכישה, ומכיוון שללא בדיקה, לא ניתן באמת לבדוק את הנתונים הפיזיולוגיים השונים אצל כל נבדק כמו הימצאות צילינדר במרשם ומרחק בין האישונים.

רגע לפני שניגשים לבחור משקפיים, חשוב להבין מה יהיה השימוש העיקרי בהם. אם המשקפיים נועדו לקריאה בלבד, וינטר ממליץ שלא לבחור מסגרות גדולות וגבוהות במיוחד. "משקפי קריאה צרים יאפשרו לכם להסתכל מעליהם כדי לראות דברים רחוקים בקלות במידת הצורך. כך לא תצטרכו להסיר אותם בכל פעם שתידרשו להסתכל למרחק", אומר וינטר.

עוד באותו נושא

מסך עשן: כך תצמצמו את השפעתם המזיקה של המסכים על העיניים שלכם

לכתבה המלאה

ומה לגבי עדשות מולטיפוקל?

אם אתם זקוקים גם למשקפי קריאה וגם למשקפיים לתיקון הראייה למרחק, או שאינכם רוצים להרכיב ולהסיר את משקפי הקריאה מספר פעמים ביום, וינטר ממליץ להימנע מרכישה של שני זוגות משקפיים שונים ופשוט לבחור בעדשות מולטיפוקל, המספקות מענה כולל לראייה בכמה טווחים שונים. חלקה התחתון של העדשה מיועד לקריאה, חלקה העליון מיועד לראייה למרחק ובמרכז מוקצה אזור לראייה במרחקי ביניים משתנים.

גבר רואה מטושטש. ShutterStock
מספקות מענה כולל לראייה בכמה טווחים שונים/ShutterStock

"עדשות מולטיפוקל הן הפתרון הטכנולוגי המוצלח ביותר למי שסובל מקשיי ראייה במרשמים שונים לקרוב ולרחוק", מסביר וינטר. "עדשות מולטיפוקל מיוצרות כיום בטכנולוגיה חדשנית, המחקה את המעבר בין טווחי ראיה שונים, בדיוק כפי שהעין הייתה עוברת מטווח לטווח לפני שהיכולת הזו נחלשה בעקבות שינויי הגיל". הוא מציע גם להוסיף ציפוי המפחית שריטות ומונע סנוור.

עדשות שהוא מציין כמומלצות הן עדשות מולטיפוקל מבית SKY, עדשות המיוצרות בטכנולוגיה של ליטוש אחורי, אשר נחשבת למתקדמת ביותר ומאפשרות התאמה אינדיבידואלית לנתוני הפנים של כל לקוח. טכנולוגיה זו מאפשרת שדה ראייה רחב במיוחד ומעבר נוח בין טווחי הראייה השונים. כמו כן כוללת העדשה ציפוי מפחית שריטות והגנה כנגד קרינה על-סגולית. וינטר ממליץ שלא להתפתות לסטיגמה של משקפי מולטיפוקל כמוצר יקר היות שעדשות אלו, הנמכרות בבלעדיות ברשת מכבי ממבט ראשון, מוצעות במחירים נוחים המתחילים מ-1,000 שקלים בלבד. "מולטיפוקל אלו עדשות המצריכות תקופת הסתגלות וזאת שונה אצל כל אדם". עם זאת, הוא מדגיש שרוב האנשים לומדים להתרגל למשקפיים האלו תוך זמן קצר. "מהניסיון שלי, דווקא האנשים שהכי מפחדים, בסוף מסתגלים הכי מהר", הוא מסכם בחיוך.

הפתרון המומלץ לעובדי המשרד

רוב האנשים כיום מבלים את רוב זמנם, הן בעבודה והן בשעות הפנאי, מול מסך כלשהו. אם גם אתם מעבירים את חייכם בין המחשב לבין הסמארטפון והטלוויזיה, לוינטר יש עצה במיוחד בשבילכם: "לעובדי המשרד אני ממליץ לבחור בעדשות ממשפחת המולטיפוקל, המכונות גם משקפי "אופיס". מדובר בעדשות רב מוקדיות עם שני מוקדים עיקריים: לקריאה קרובה ולטווח ביניים המאפשר עבודה נוחה מול מחשב. אלו עדשות המאפשרות מעברים קלים ונוחים בין טווחי הראייה, ומצמצמות את אזורי הטשטוש", הוא הסביר.

עוד איום הנובע מהחשיפה הממושכת למסכים טמון באור הכחול הנפלט מהמסכים. חשיפה ממושכת לקרינה זו עלולה לגרום בין היתר להפרעות בשינה, לצריבה בעיניים ולהחמרת הפגיעה בראייה. כדי להימנע מכך, ממליץ וינטר לכל מי שניגש לבחור משקפיים, להוסיף גם ציפוי המגן מפני האור הכחול ומפחית משמעותית את הסיכון לפגיעה כתוצאה ממנו.

מערכת וואלה! News בשיתוף מכבי ממבט ראשון
  • עוד באותו נושא:
  • משקפיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully