וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה להלביש והאם אמבטיה תעזור? כך תטפלו בתינוק שמעלה חום

הרבה מאוד הורים נלחצים כשהילד שלהם מעלה חום, בעיקר כשמדובר בתינוקות, אבל נני הבריאות שלנו, ד"ר עדי קליין-קרמר, מבקשת להרגיע – חום הוא לא מחלה, ויש דרכים פשוטות להתמודד איתו. הנה מדריך מעשי

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף Reckitt Benicksers
אמא מודדת חום לתינוק. ShutterStock
החום עצמו אינו מחלה, אלא סימפטום/ShutterStock

חום הוא אחת התופעות שהכי מלחיצות הורים צעירים, ואפשר להבין למה – התינוק החייכן שלנו פתאום נהיה "סמרטוט", וכל מה שאנחנו רוצים זה לעזור לו לחזור לעצמו. אבל חשוב לדעת שחום הוא תופעה טבעית ורצויה של הגוף, ולהכיר את הדרכים להתמודד איתו. בדיוק בשביל זה הכנו בעבורכם מדריך קצר ויעיל להתמודדות עם חום.

למה התינוק שלי מעלה חום?

חום אצל תינוקות ופעוטות הוא תופעה נפוצה, שמהווה בדרך כלל סימפטום למחלה ויראלית, כמו הצטננות, אך יכול להיות גם סימן למחלות קשות יותר, כמו דלקת קרום המוח. החום הוא תוצאה של חומרים המופרשים במערכת החיסון במצבים של דלקת ומעוררים את מרכז החום במוח.

חום הוא לא מחלה – הוא סימפטום, או במילים אחרות: תסמין לתהליך המתרחש בגוף, ברוב המקרים תהליך זיהומי.

פעוט מקבל תרופה בכפית. ShutterStock
אם הילד חיוני וערני, אין חובה להוריד את החום/ShutterStock

מהו חום תקין?
טמפרטורת גוף תקינה היא 37 מעלות, וחום מוגדר כטמפרטורת גוף מעל 38 מעלות. חשוב להדגיש כי בתינוק עד גיל שלושה חודשים יש לפנות לרופא בכל חום מעל 38 מעלות, כי בגילאים אלו חום יכול להעיד על זיהום מסכן חיים.

איך חום מרגיש?
חום לא גורם לכאב, אלא לתחושת חוסר נוחות. הגורם לחום (דלקת אוזניים, דלקת גרון וכדומה) הוא זה שעלול לגרום לכאבים. במצבים אלו חשוב לטפל לא רק בחום, אלא גם בכאב הנלווה. חשוב לזהות חום שמקורו במחלקות חיידקיות, שכן במקרים אלה יש צורך בטיפול אנטיביוטי בנוסף לטיפול בתרופות להורדת חום ומשככי כאבים.

האם תמיד צריך להוריד את החום?
השאלה העיקרית האם בכל חום יש לתת טיפול בתרופות מורידות חום או שלעיתים פשוט צריך לתת לגוף להתמודד עם התהליך הדלקתי. התשובה לשאלה הזו תלויה במצב הכללי של הילד, מידת חוסר הנוחות והסבל שלו, ויכולתו לתפקד, ולא במידת החום. יש ילדים שב-40 מעלות חום הם ערניים, מסוגלים לשתות, לצפות בטלוויזיה או לשחק, ולכן אין צורך בהורדה מיידית של החום. לעומתם, יש ילדים שב-38 מעלות חום אינם מתקשרים עם הסביבה, ישנים רוב היום ולא אוכלים ושותים. ילדים כאלה צריכים לקבל תרופה להורדת החום, וכמובן - להיוועץ ברופא הילדים לגבי מקור החום.

איך מטפלים בחום?

המשימה המרכזית היא למנוע סבל מהילד ובעיקר לעזור להחזיר לו את החיוניות ואת היכולת לישון בנחת, לאכול באופן תקין ולחזור לפעילות. כל אלו יגרמו לו להבריא מהר יותר. הנה כמה דרכים לעשות את זה.

אילוסטרציה. ShutterStock
אמבטיה פושרת יכולה לסייע בהורדת החום/ShutterStock

1. תרופות להורדת חום
ניתן לסייע לגוף להוריד את החום באמצעות שימוש בתרופה. הורדת החום, הן באמצעות סירופ והן באמצעות נרות לסרבני סירופ, מתרחשת תוך פרק זמן קצר מאוד ומאפשרת לילד להירגע מעט מאי הנוחות ממנה סובל. חשוב לשים לב למינון המומלץ המופיע על גבי האריזה, לתת לילד בדיוק את המנה המתאימה ולהקפיד על הפרשי זמן על פי המלצת הרופא/ הרוקח.

2. אמבטיית מים פושרים
אמנם מדובר בתרופת סבתא, אבל מים חמימים עשויים להקל במעט על התחושה של הילד עד תחילת השפעת התרופה. שימו לב, לא מדובר בתחליף לטיפול תרופתי ויש להקפיד על טמפרטורת מים מתאימה - לא גבוהה מדי ובוודאי שלא נמוכה, כך שלא תגרום לשוק. אפשרות נוספת היא להיכנס יחד עם הילד לאמבטיה ובכך לסייע לו להירגע ולאפשר למים לצנן את הגוף.

3. בגדים קלים ונוחים
יש נטייה לחשוב שדווקא עטיפת הילד בבגדים רבים ובשמיכות תגרום לו להזעה ועל ידי כך לצינון הגוף. ובכן, מדובר בטעות נפוצה. כאשר הילד סובל מחום, עדיף להלביש לו בגד גוף או מכנסיים וחולצה דקים ולאפשר לגוף לנשום ולמנוע הזעה שדווקא מעלה את טמפרטורת הגוף.

ילד שותה. ShutterStock
כשהגוף מתמודד עם חום הוא מאבד נוזלים/ShutterStock

4. מים, מים ועוד מים
כאשר הגוף מתמודד עם חום הוא מאבד הרבה נוזלים, למרות שלא תמיד זה מורגש. לכן, חשוב להרבות בשתייה, עדיף מים כמובן, ובכך לסייע לגוף באספקה שוטפת של נוזלים המסייעים גם הם בהורדת הטמפרטורה של הגוף.

מה אסור לעשות?
אל תמרחו את הילד בשום סוג של אלכוהול, כולל עראק. השיטה הזו הוכחה כלא יעילה ואף עלולה להביא אותו למצבים של סכנה.

ד"ר עדי קליין-קרמר היא מנהלת מחלקת ילדים ומיון ילדים בבית החולים הלל יפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully