וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהמצאת המשקפיים ועד לניתוח לייזר חדשני: האבולוציה של תיקון הראייה

7.6.2017 / 8:21

כיצד שונתה תפיסת הראייה לאורך הדורות? מהם ליקויי הראייה ומהן השיטות השונות לתקן אותם? כל מה שרציתם לדעת על הדרך מהמצאת המשקפיים ועד לניתוח בעזרת טכנולוגיית ה-Z-LASIK

עיניים. ShutterStock
יכולת הראייה בצבע של מרבית היונקים מוגבלת והם רואים הרבה פחות צבעים מאיתנו/ShutterStock

קופים ובני אדם הם היונקים היחידים היכולים לראות ראייה מלאה בצבעים. יכולת הראייה בצבע של מרבית היונקים מוגבלת והם רואים הרבה פחות צבעים מאיתנו, מכיוון שבעיניהם קיימים פחות מדוכים הרגישים לצבע יש חיות נוספות הרואות בצבעים, אך לא בכל הצבעים אותם אנו רואים.

כיצד אנו רואים?

פעולת העין דומה במהותה לפעולת מצלמה. קרני האור "פוגעות" בעין וחודרות דרך הקרנית שהיא ה"חלון" של העין. במצב של ראייה תקינה, כשקרני האור עוברות דרך הקרנית והעדשה הן מתמקדות על הרשתית. הרשתית הופכת את האור לזרמים חשמליים הנעים לאורך עצב הראייה, מן העין אל המוח. המוח מתרגם זרמים אלו לתמונה שאנו רואים.
כשלושים אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מליקויי ראייה שונים, הנובעים מכך שקרני האור לא מתמקדות על הרשתית:

קוצר ראייה נובע מהתמקדות קרני האור לפני הרשתית. במצב זה הראייה לרחוק מטושטשת אך הראיה לקרוב נשארת טובה.

רוחק ראייה נובע מהתמקדות קרני האור לאחר הרשתית. במצב זה הראייה לקרוב מטושטשת ולעיתים קרובות גם הראייה לרחוק מטושטשת.

צילינדר הוא מצב בו הראייה מטושטשת הן לרחוק והן לקרוב ולעיתים קיים גם עיוות של דמויות.

לפני כ-630 שנה הומצאו המשקפיים בצפון איטליה. מאז הן משמשות לתיקון ליקויי הראייה והעדשות שלהן גורמות למיקוד נכון של קרני האור על הרשתית. "שינוי המספר במשקפיים עשוי לקרות במהלך החיים בשל שינוי בממדי העין: גדילתה, שינוי בקמירות הקרנית או שינוי במצב העדשה שבתוך העין", אומרת פרופ' אירית בכר - רופאת עיניים ומנתחת המשמשת מנהלת רפואית של אסותא אופטיק. "שינויים אלו נפוצים יותר בגיל ההתבגרות או בקרב אנשים שעובדים באופן אינטנסיבי מול מסכי מחשב או קוראים הרבה ברוב שעות היממה, והם עשויים לתרום לעלית קוצר הראייה".

בראד פיט מרכיב משקפיים בפסטיבל BFI בלונדון, 2014. AP
בראד פיט מרכיב משקפיים בפסטיבל BFI בלונדון, 2014/AP

במהלך מלחמת העולם השנייה חלה פריצת דרך בגישה לתיקון הראייה. טייס קרב רוסי נפגע בעינו מרסיסי זכוכית של חופת תא הטייס שנשברה. הרופא שטיפל בו מצא כי ראייתו השתנתה בעין שנפגעה. בדיקה מעמיקה יותר הראתה כי מידת הקימור של פני שטח העין, של שכבת הקרנית, השתנתה וגרמה לכך שקרני האור התמקדו במרחק שונה בתוך העין. רופא עיניים רוסי בשם פרופ' פיודרוב השתמש בתצפית זאת לפתח רעיון הקשור באנשים עם לקויי ראייה - לגרום לקרני האור להתמקד במרחק הנכון על פני הרשתית על ידי שינוי מידת הקמירות של הקרנית, כפי שקרה בתאונה של אותו טייס.

פרופ' פיודרוב יצר סדרה של חתכים ממרכז הקרנית להיקפה, תהליך הריפוי של החתכים יצר מתח בקרנית אשר גרם לשינוי מידת הקמירות שלה ולשיפור הראייה. ניתוחים אלו, שנקראו RK היו הצעד הראשון בניתוחים להסרת משקפיים, אך הרעיון המתין לפריצת הדרך הבאה.

לפני כ-25 שנים, לאחר המצאת הלייזר, התאפשר שימוש בו כדי לשנות את קמירות הקרנית על ידי אידוי תאים מפני השטח שלה. שיטה זו הייתה מדויקת הרבה יותר וכמעט ללא סיכונים. הבשורה פשטה כאש בשדה קוצים ומאז עברו את הטיפול בלייזר לשיפור הראייה כתשעים מיליון איש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ניתוח לייזר לעיניים. ShutterStock
ניתוחי הלייזר שינו את תחום רפואת העיניים/ShutterStock

השיטות השונות להסרת משקפיים בלייזר

בכל השיטות הקיימות מטפלים בקרנית העין - השכבה החיצונית המגנה על העין, אשר עובייה כחצי מ"מ. מטרת הטיפול בכל השיטות היא שינוי מידת הקימור של הקרנית כדי לאפשר מקוד מדויק של קרני האור ברשתית.

קיימות שתי שיטות עיקריות: בראשונה - טיפול הלייזר נעשה על פני השטח של הקרנית, ובשנייה - טיפול הלייזר נעשה בעומק הקרנית. ישנן טכנולוגיות שונות שמאפשרות בצוע הניתוח בכל אחת מהשיטות.

טיפול על פני השטח

"יתרונותיו של טיפול זה בהימנעות מפעולות כירורגיות הכוללות חיתוך של שכבת הקרנית והחלמתה", אומרת פרופ' בכר, "זמן החלמה האורך מספר ימים ובהתייצבות הדרגתית של הראייה. טיפול הלייזר מתבצע על פני שטח הקרנית לאחר קילוף שכבת תאים המצפים את הקרנית".

קיימות מספר טכניקות להסרת אותם תאים ולהכנת פני הקרנית לטיפול הלייזר:

P.R.K: שיטה בה מגרדים את התאים המצפים את הקרנית בעזרת מכשיר חד. זמן הכיסוי הממוצע של שכבה חדשה בסיום הניתוח עומד על כארבעה עד חמשה ימים.

LASEK: שיטה בה מחלישים את האחיזה בין שכבת התאים המצפים את הקרנית לבין הקרנית בעזרת אלכוהול, ומסירים את השכבה בעזרת מכשיר כירורגי. זמן הכיסוי הממוצע של שכבה חדשה בסיום הניתוח עומד על כארבעה עד חמשה ימים.

EPI-K: שיטה בה חותכים מתלה בשכבת התאים המצפים את הקרנית בדומה לשיטת ה-LASIK אך תוך שימוש בסכין פלסטית. זמן הכיסוי הממוצע של שכבה חדשה בסיום הניתוח עומד על כארבעה עד חמישה ימים.

TRANS PRK: בשיטה זאת הקרנית מטופלת באמצעות הלייזר, ללא קילופים, חיתוכים או כל תהליך כירורגי אחר. למעשה במשך כל התהליך אין כל שימוש במכשירים ניתוחיים. זמן הכיסוי הממוצע של שכבה חדשה בסיום הניתוח עומד על כשלושה ימים. בנוסף לבטיחות הגבוהה, שיטה זו מסירה את התאים בדיוק בקוטר הטיפול הדרוש בניגוד לטיפול הסטנדרטי בו מוסרת שכבה בקוטר גדול מאזור הטיפול. בכך צפויה לקצר את זמן ההחלמה באופן משמעותי ביותר.

טיפול בעומק הקרנית

"יתרונותיו של טיפול מסוג זה מתבטאים בזמן החלמה קצר ביותר והחלמה קלה, כמעט ללא כאבים", מסבירה פרופ' בכר. גם כאן ישנן מספר טכניקות לביצוע הפעולה:

LASIK: השיטה המסורתית הזו מתקנת את הראייה על ידי להב של סכין היוצר חתך שטחי בקרנית, לאחר מכן מתבצעת הרמה של חלון טיפולי של הקרנית והחלק החשוף בה מטופל באמצעות הלייזר. מיליוני ניתוחים נערכו בשיטה זאת, אולם לעיתים הלהב יצר משטח מחוספס בקרנית, דבר שהשפיע על איכות הראייה. בשיטת החיתוך באמצעים מכאניים וידניים היו לעיתים תקלות שגרמו לפגיעה בקרנית. מלבד זאת אנשים רבים נמנעו משיטה זאת בעקבות החשש מחיתוך הסכין.

Z-LASIK: טיפול ללא מגע יד אדם. מכשיר לייזר מתוחכם יוצר שטיח של בועיות מיקרוסקופיות בעומק הקרנית. השכבה שמעל לאותו מישור מופרדת מהקרנית, מורמת, ומאפשרת טיפול על פני המישור שנחשף. "התוצאה מאפשרת שחזור ראייה מהיר מאוד והפחתה משמעותית ברמת האי נוחות שלאחר הניתוח", מוסיפה פרופ' בכר, "מיליוני מטופלים ברחבי העולם עברו ניתוח לייזר לתיקון הראייה מבלי שנעשה שימוש בסכין".

מדי שנה כ-20,000 אנשים בישראל בוחרים להסיר את המשקפיים באמצעות ניתוח לייזר ובעולם בחרו מיליוני אנשים להיפרד מהמשקפיים באמצעות השיטה החדשנית. ייחודה של טכנולוגיית ה- Z-LASIK הוא בשימוש באנרגיית לייזר בתדירות גבוהה, כזו המאפשרת חיתוך מדויק מאוד. "יתרונותיו של המכשיר המשמש בשיטת ה-Z-LASIK על הלייזרים מהדור הקודם כגון האינטראלאסיק הם שעוצמת הלייזר קטנה פי 100 מאשר במכשירי הלייזר מהדור הראשון, מה שעשוי להשפיע על תהליך הריפוי", מפרטת פרופ' בכר, "ובנוסף, הבועיות הנוצרות זעירות בגודלן לעומת הדור הקודם וצפופות יותר, דבר היוצר משטח אחיד וחלק יותר".

לדבריה של המנהלת הרפואית של אסותא אופטיק פרופ' אירית בכר, "השיטה החדשה מאפשרת לבצע את תיקון הראייה בשיטה שאינה פולשנית, ומדויקת מאי פעם. הדבר מאפשר למטופל לשוב לשגרת חייו כבר למחרת הניתוח. גם אנשים שבעבר אולי לא היו מועמדים לניתוח, יכולים כעת להיפרד מהמשקפיים אחת ולתמיד הודות לתדירות הגבוהה במיוחד של קרני הלייזר המאפשרת הפרדה של שכבות הקרנית בדיוק שעד כה לא ניתן היה להשיג".

ניתוח לייזר בעיניים. AP
מידת ההצלחה של ניתוחי הלייזר בכל השיטות גבוהה ביותר/AP

מי מתאים לניתוח ומהו המכשיר החדשני שמסייע לקבוע זאת?

מידת ההצלחה של ניתוחי הלייזר בכל השיטות גבוהה ביותר, אך בדיקת התאמה יסודית על ידי רופא מומחה בתחום הכרחית להצלחה ודיוק בטיפול. בדיקת ההתאמה כוללת בדיקת עיניים מליאה, בדיקת אופטומיטריסט, טופוגרפיית קרנית, הערכת עובי הקרנית והערכה של מצב הבריאות הכללי והבריאות העינית של הנבדק. ישנם קריטריונים להתאמה ואי התאמה לניתוח כגון יציבות המספר בשנה האחרונה, היעדר מחלות עיניות מסוימות, עובי קרנית מינימלי המאפשר טיפול ועוד.

לאסותא אופטיק מכשיר מסוג SIRIUS, אשר מאפשר לקבל הדמיה תלת ממדית של חלק העין הקדמי וכן מיפוי מדויק של פני השטח האחוריים של הקרנית, שם חבויים לעיתים עיוותים שאינם נראים מעל פני השטח. בנוסף מתקבלת מפה מדויקת של עובי הקרנית בכל נקודה. מכשיר ה-SIRIUS מאפשר לראות את כל החלק הקדמי של העין – הלשכה הקדמית וכן את האישון והעדשה הפנימית שמאחוריו. נתונים אלו הם כלי חשוב בידי המנתח בהקטנת הסיכונים ובתכנון מדויק המפחית עיוותי ראייה וסנוורים לאחר הניתוח. כמו כן, באסותא אופטיק קיימת טכנולוגיית "הלייזר המודרך" אשר מאפשרת התאמה אישית מושלמת המטפלת בעיוותי ראייה הנגרמים מאי אחידות של הקרנית.

אם כבר החלטתם לעשות ניתוח לייזר, תוודאו מראש כי הטיפול מתבצע בשיטה המתקדמת ביותר, בעזרת הטכנולוגיה העדכנית ביותר הקיימת ובמרכז רפואי רציני העומד בסטנדרטים מחמירים.

לאתר אסותא אופטיק

וואלה! NEWS בשיתוף אסותא אופטיק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully