פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      עושים שרירים: הדרך להילחם בבעיה שכל אחד מאיתנו ייתקל בה

      אובדן מסת השריר עם הגיל מתרחש בקצב של 8% לעשור החל מגיל 40 ו-15% אחוזים לעשור החל מגיל 70. מהו הנזק שנגרם לגופנו ואיך אפשר לשנות את כיוון המציאות? התשובות בפנים

      מתיחות (ShutterStock)
      כבר כיום 11 אחוזים מהאוכלוסייה בארץ היא בגיל 65 ומעלה, ושיעורה צפוי לעלות בשנים הבאות (צילום: ShutterStock)

      תוחלת החיים בישראל גבוהה מהממוצע בעולם, עובדה המציבה אתגרים בריאותיים שצריכים לקבל מענה על ידי מערכת הבריאות. כבר כיום 11 אחוזים מהאוכלוסייה בארץ היא בגיל 65 ומעלה, ושיעורה צפוי לעלות בשנים הבאות. אחת הבעיות שמאפיינות את הגיל השלישי ויוצרת בעיות בריאותיות נוספות היא אובדן מסת שריר.

      "אובדן מסת השריר הוא אחד מתהליכי ההזדקנות אשר נדון רק לעתים רחוקות מאוד, אך יש לו השלכות נרחבות על האופן שבו נוכל לחיות חיים בריאים עם הזדקנותנו", אומר פרופסור חיים יוספי, ראש המחלקה לקרדיולוגיה לא-פולשנית במרכז הרפואי ברזילי באשקלון. "סיבוכים בריאותיים שאנחנו רואים אצל אלה הסובלים מאובדן מסת השריר לעתים קרובות קשורים לקושי בתפקוד היומיומי, כגון כניסה למכונית ויציאה ממנה, טיפוס במדרגות, או הרמה של אובייקטים רגילים".

      ככל שאנשים מזדקנים, באופן טבעי הם מאבדים את מסת השריר וכוחו. אובדן מסת השריר עם הגיל מתרחש בקצב של 8% לעשור החל מגיל 40 ו-15% אחוזים לעשור החל מגיל 70. אובדן מסת השריר כרוך בירידה בכוח הפיזי וברמות האנרגיה, אך גם בעלייה ברמת העייפות ובסיבוכים בריאותיים משמעותיים, לרבות הסיכון לנפילות ולשברים, סיכון מוגבר למחלות ולדלקות, ויכולת נמוכה להתאוששות מניתוחים וממחלות.

      "התפיסה הרווחת היא שכיוון שחולשת השרירים הינה חלק טבעי של תהליך ההזדקנות ולא ניתן לפעול בנושא - זוהי תפיסה מוטעית", מוסיף פרופסור יוספי. "אני אומר למטופליי, שהם אינם חייבים להתפשר בעניין זה. באמצעות תזונה נכונה ופעילות גופנית, ביכולתם לשמור על מצב תזונתי תקין וכך לשמור על שרירים חזקים, שיעזרו להם להחלים ממחלות ולחיות חיים פעילים ועצמאיים".

      סיבוכים בריאותיים עם העלייה באובדן מסת השריר (עיבוד תמונה)

      איך לשמור על מסת השריר?

      עם תהליך ההזדקנות, הגוף דורש כמויות גדולות יותר של חלבון, ויטמין D, סידן וכן רכיבי תזונה נוספים על מנת לשמור על בריאות כללית, עצמות בריאות וכוח השריר. למרות זאת, מבוגרים רבים סובלים מתת-תזונה כיוון שהם נוטים לאכול פחות עם התבגרותם – ובמיוחד להפחית באכילת בשר ומזונות אחרים עתירי חלבון. בנוסף, הגוף מאבד מיעילותו בעיבוד רכיבי תזונה שונים. לאור זאת, הקווים המנחים בנושא תזונה הקיימים היום משקפים את הצורך המוגבר של מבוגרים לרכיבי התזונה החשובים הללו.

      ישנם כמה דרכים להעלות את מסת השריר, והמפתח הוא שילוב נכון בין אימונים גופניים, בניית תפריט תזונתי ושילוב תוספי מזון. הפעילות הגופנית צריכה לכלול פעילות אירובית אך גם אנאירובית שבה מתאמנים עם משקולות או מבצעים תרגילי כוח. רצוי כמובן לבנות תכנית אימונים ולהעיזר במדריך מקצועי שיסייע להתאים את האימון למצב הגופני, הגיל והמצב הרפואי. בנוסף, התזונה חייבת לכלול כמויות גדולות של חלבון ומוצרים עם כמויות גדולות של שומן בלתי רווי וחומצות שומן מסוג אומגה 3, כמו שיש בדגים מסוג סלמון, מקרל וסרדינים. נתרן הוא מינרל חיוני הנחוץ לשם גדילת השרירים. אמנם צריכה מוגברת ממנו מזיקה, אך אם צריכתו נעשית באופן מאוזן וכחלק מתכנית מסודרת, הוא יכול לסייע לבניית השרירים משום שהוא מגדיל את מאגרי הגליקוגן ואת ספיגת חומצות האמינו, בשעה שהוא גם משפר את תגובת השרירים לאינסולין.

      תוספי מזון הם מרכיב טיפולי נוסף. כחלק ממציאת פתרונות לבעיה פיתחה אבוט ישראל, המובילה את שוק המזון הרפואי בישראל, את אנשור פלוס אדוונס מזון רפואי ייעודי למבוגרים המיועד לשתייה, שפותח במיוחד על מנת להילחם באובדן מסת השריר המשפיע על אוכלוסיית הגיל השלישי. המוצר מהווה השלמה תזונתית איכותית, ובנוסף מכיל הרכב שפותח בלעדית על ידי אבוט ומכיל שלושה רכיבי תזונה חשובים:HMB (מטאבוליט של חומצת האמינו לאוצין), רמה גבוהה של חלבון איכותי וויטמין D, אשר ביחד תורמים לשיקום ובניית השריר ומעצימים את כוחו.

      "בני הגיל השלישי מפתחים דרישות תזונתיות גבוהות יותר לעומת צעירים, אך בשל רמת תיאבון מופחתת, בעיות עיכול, או העדפות תזונתיות, לעתים קרובות הם אוכלים פחות מרכיבי התזונה החשובים לבריאותם", מסבירה רונית דוייב, המנהלת המדעית של אבוט ישראל. "הם עשויים לחשוב שהם ניזונים מתזונה מאוזנת יחסית, אך למעשה מאגרי החלבון, הוויטמינים והמינרלים שלהם מדולדלים והם נמצאים בקבוצת סיכון לבעיות בריאותיות שונות".