וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הטרגדיה: האם הריון יכול להסתיר את מחלת הסרטן?

28.5.2017 / 15:56

הסיפור הטראגי של מיכל אהרונוף בן רעי, שמתה מסרטן יומיים לאחר שילדה את בתה, מעלה הרבה מאוד שאלות, בהן תהיות על היחס של רופאים לתלונות בריאותיות של נשים בהריון

מיכל אהרונוביץ' בן רעי. פייסבוק, צילום מסך
בן רעי/צילום מסך, פייסבוק

סיפורה של מיכל אהרונוף בן רעי, שמתה מסרטן יומיים לאחר שילדה את בתה, נכנס השבוע ללבם של רבים. בן רעי הגיעה לפני שבועיים, כשהיא בשבוע ה-32 להריון, לבית החולים מאיר שבכפר סבא, כשהיא מתלוננת על קוצר נשימה חמור. לאחר סדרת בדיקות התגלה כי היא חולה בסרטן ריאות גרורתי מתקדם ומפושט. מספר ימים לאחר מכן, כשהיא במצב נשימתי אקוטי ומחוברת למכשירים, היא ילדה את בתה בשבוע ה-32 ובמשקל 1.5 קילוגרם. הניתוח עבר בהצלחה, למרות הסכנה הממשית שנשקפה לחיי התינוקת. מיכל הספיקה לראות את בתה רק בטלפון הנייד, וביום רביעי מערכות גופה קרסו בזו אחר זו והיא הלכה לעולמה.

הסיפור הטרגי הזה מעלה שאלות רבות על סרטן בהריון – האם לא ניתן היה לאבחן את הסרטן קודם, האם ההריון מאיץ את התפתחות הסרטן, והאם אפשר לבצע טיפולים נגד סרטן במהלך ההריון? ביקשנו מד"ר יוסף ברנר, מנהל בדימוס של המכון האונקולוגי בבית החולים וולפסון ומנהל המרכז הרפואי ניו-הופ לטיפולים משלימים בסרטן, תשובות.

עוד בנושא:
"הלב מסרב להאמין": מיכל מתה לאחר הלידה - והותירה אחריה קהילה אבלה
האם מתה אחרי הלידה - התינוקת רומי מתאוששת: "מחבקים ומטפלים"

הריון זה לא מחלה. אל תתעלמו משום סימפטום

ככל הנראה, הסרטן של מיכל התגלה בשלב כה מאוחר, מכיוון שהרופאים נטו לשייך את קוצר הנשימה והחולשה ממנה סבלה להריון. "המקרה הזה צריך לתת לנו, הן לנשים בהריון והן לרופאים, מספר תובנות בנוגע לאבחון וטיפול", אמר לוואלה! בריאות ד"ר ברנר, "הריון זה לא מחלה. אישה שלא מרגישה טוב במהלך ההיריון, והסימפטומים שלה חורגים מבחילות והקאות חייבת לעבור בירור כמו כל אדם אחר, החל מבדיקות דם וכלה בצילומים אם צריך, כי החיים של היולדת הם בעדיפות עליונה", אומר ד"ר ברנר, ומדגיש כי אי לקיחת הסימפטומים ברצינות מספקת עשויה לעכב את האבחנה של המחלה.

הוא מוסיף כי על הרופא להקשיב טוב לחולה – וגם על נשים לעקוב אחר הסימפטומים ולהשוות לסימפטומים שהן מכירות מהריונות קודמים או מחברות שהיו בהריון. "צריך לבקש לעבור את כל הבירורים ולעשות את הבדיקות הנחוצות. לא צריך להתייחס לסימפטומים שונים כמובן מאליו כקשורים להריון, אלא כסימפטום בפני עצמו שעשוי להצריך בירורים נוספים. צריך להשגיח על אישה בהריון שסובלת מסימפטומים שונים בעשר עיניים".

בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
חשוב לבצע ספירת דם במקרה של חולשה/ShutterStock
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בכל שנה בין 40 ל-200 נשים בישראל מאובחנות כחולות סרטן במהלך הריונן

"אם אישה מתלוננת, למשל, על חולשה, צריך לערוך בדיקות, ספירת דם, ההמוגלובין יכול להיות נמוך ולא צריך לקחת את זה כמובן מאליו שזה פועל יוצא של ההריון, ולבדוק עד כמה ספירת הדם נמוכה, מה הגורם לכם – כשיש דימום יש בספירת הדם אינדיקציה שמדובר בדימום ולא, נניח, בחסרים תזונתיים". כמו בכל מחלה, ככל שהאבחון יתבצע מוקדם יותר, סיכויי הטיפול הם טובים יותר.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בכל שנה בין 40 ל-200 נשים בישראל מאובחנות כחולות סרטן במהלך הריונן. סוגי הסרטן הנפוצים ביותר במהלך ההיריון הינם סרטן השד, לאחריו סרטן צוואר הרחם, סרטן בלוטת התריס, הודג'קין ונון-הודג'קין לימפומה ומלנומה, והטיפול בהן מערב מומחים לגניקולוגיה ואונקולוגיה.

האם הריון מאיץ את הגדילה של גידולים סרטניים?

לפי ד"ר ברנר, לא נמצאו ראיות עד כה כי מהלך ההריון מאיץ את מחלת הסרטן. "בבדיקות שנערכו בנושא נמצא כי אין הבדל בסיכויי ההישרדות בין נשים שאובחנו כחולות סרטן בזמן ההריון לבין נשים שאובחנו באותה המחלה ובאותו שלב של המחלה שלא היו בהריון, מכאן שההריון אינו מאיץ את המחלה או גורם לה להיות יותר אגרסיבי"/

כאמור, מה שכן יכול להפריד בין חולות סרטן בהריון ואלה שלא, הוא האבחון שעלול להגיע בשלב מאוחר מדי. "הבעיה היחידה, כמו במקרה של מיכל אהרונוף בן רעי, הוא שההריון מסתיר את המחלה, מאחר והסימפטומים יוחסו להריון,והיא מאובחנת מאוחר יותר מאשר אם הייתה מופיעה אצל אישה לא בהריון".

האם ניתן לטפל בסרטן בזמן ההריון?

"אנו מבדילים בין הטרימסטר (שליש) הראשון של המחלה, לבין הטרימסטרים השני והשלישי. בטרימסטר הראשון לא מבצעים טיפולים אונקולוגיים. אם מחלה סרטנית מתגלה בטרימסטר הראשון, צריך לשקול האם להפסיק את ההיריון או להמשיך אותו ולדחות את הטיפולים האונקולוגיים לטרימסטרים מאוחרים יותר", לדברי ד"ר ברנר.

בעוד שיש מומחים הממליצים לנשים שאובחנו במחלה בטרימסטר השני או השלישי לעשות לידה מוקדמת ולהתחיל את הטיפולים, בשנים האחרונות התבססה הטענה כי ניתן לקיים טיפולים אונקולוגיים בשלב זה של ההיריון. "לפני כשנתיים, בכנס גניקולוגי גדול מאוד בווינה, בהתבסס על מחקר שפורסם גם ב New England Journal of Medicine, קבעו שחולות עם סרטן יכולות לקבל כימותרפיה בטרימסטר השני והשלישי ואפילו לעבור טיפולים בהקרנות ושאין כמעט נזק לעוברים כתוצאה מכך", אמר ד"ר ברנר. "הקריאה שיצאה מהכנס הזה היא להימנע מלידות מוקדמות של עוברים – כי הסכנה לחיי העובר מהקדמת הלידה היא הרבה יותר גבוהה מהסכנה שלו מהטיפולים שאמו מקבלת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully