וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התופעה הלא מוכרת שתוקפת כ-20 אחוזים מהנשים שמיניקות

14.6.2017 / 10:00

כמעט כולם יודעים להגיד שהנקה היא דבר נפלא, אבל לא רבים מדברים על כך שהיא יכולה גם להיות דבר לא פשוט עבור אמא טריה. תמונה אחת שהתפרסמה באינסטגרם מעוררת דיון על דלקות בשד בעקבות הנקה. למה זה קורה ואיך מטפלים בזה? תשובות בפנים

תמונה אחת מחשבון אינסטגרם של מיילדת הצליחה לגרום לתופעה אחת שלא מדברים עליה מספיק להפוך מוכרת יותר. התמונה שהעלתה לינדזי בליס, מיילדת מניו יורק ואמא לשבעה ילדים, כשהיא מניקה חשפה תופעה שנגרמת לכ-20אחוזים מהנשים שבוחרות להניק את ילדיהן: דלקת בשד.

רבות כבר דובר על היתרונות הבריאותיים של ההנקה: היא מחזקת את הקשר בין האם לתינוקה וגם את המערכת החיסונית על הדרך. אבל כל זה לא אומר שהנקה היא דבר פשוט. למעשה לנשים רבות מדובר במאבק, ואלו שכבר מצליחות להניק, סובלות לא מעט מהתופעה המדוברת.

בליס, שהניקה את כל ששת ילידה ללא בעיות, נתקלה בתופעה שקרויה מסטיטיס (Mastitis) דווקא כשהחלה להניק את תינוקה האחרון. כשהיא חושפת שד אדמומי היא כתבה: "כשציצי טוב מתקלקל – שוב! כמעט הגעתי אתמול לחדר המיון עקב כאבים מטלטלים". בנוסף, היא תיארה כאבי שיניים, נזילת חלב מהשד, חזה נפוח ורעד בכל בגוף. אז מדוע נגרמת דלקת בשד, והאם באמת מדובר על תופעה כה נפוצה?

עוד בנושא:
הנקה? "זה כמו להיות מוטרדת מינית בכל מקום בגוף"
סערת ההנקה בפומבי החדשה תפתיע גם אתכם
10 דברים שאת צריכה לדעת על הנקה

אישה מניקה. GettyImages
לא לכולן זה בא בקלות/GettyImages

למעשה מדובר על זיהום של רקמות השד שאופייני בעיקר אצל נשים מיניקות, בדרך כלל בשלושת החודשים הראשונים שלאחר הלידה. לעיתים זה גם יכול לקרות בימים הראשונים של ההנקה, ובעיקר בגלל ניהול הנקה לא תקין.

"בדרך כלל ביום החמישי אחרי הלידה, הבלוטות בשד מתחילות לעבוד ביתר שאת, ורוב הנשים חוות סוג של מלאות", מסבירה רונית וייזר, יועצת הנקה ומנהלת הסיעוד במנהלת חיפה בשירותי בריאות כללית. "אם היא מטופלת לא נכון היא הופכת להיות גודש – והגודש מדמה סוג של דלקת, מכיוון שהחלב שנותר לא מנוקז כמו שצריך בזמן ההנקה – נוצרת דלקת כימית". הדלקת הזו עלולה לגרום לחום גוף גבוה, אדמומיות ותחושה רעה ממש כמו בשפעת.

סתימה של צינורית החלב היא גורם נוסף שעלול להוביל לדלקת. "במהלך התקופה שאנחנו מניקות יכול להגרם מצב שבו צינורית של חלב נסתמת", מסבירה וייזר. "הסתימה הזו יכולה להתרחש בגלל משקעים או בגלל הצטברות חלב שנקרש, מה שיכול להוביל לדלקת באותו אזור וליצירת גוש של ממש בשד".

מצב נוסף שיכול להוביל לדלקת הוא פטמות סדוקות שהצטברות של בקטריה באיזורן עלולה לגרום לדלקת חיצונית שעלולה להפוך גם פנימית.

עוד באותו נושא

גם אם התינוק נהנה מזה, הנקה זה לא פיקניק

לכתבה המלאה

איך מטפלים בדלקת?

וייזר מציעה כמה שיטות לטיפול בדלקת, אבל מדגישה שההמלצה הראשונה במקרים כאלה היא דווקא הנקה מרובה. "במצבים שיש גודש ומלאות בשד ההמלצה היא קודם כל להניק ואף להגביר את ההנקות – אין כמו הפה של התינוק כדי לרוקן את השד של אמא. זו הדרך הטבעית והנכונה ביותר".

משאבת חלב. ShutterStock
גם זו דרך לטפל בגודש/ShutterStock

אם התינוק לא לוקח את כל כמות החלב שיש לאם בשד, ניתן לפעול בכמה שיטות:

חימום: אם מדובר על דלקת שנוצרת מגודש בשד ניתן לחמם את השד. "כנסו למקלחת חמה ופרשו חיתול בד על השד. ביד אחת החזיקו את השפורפרת של המים החמים וביד השניה עשו מסאג' כדי לשחרר את הגודש", ממליצה וייזר .

במקרה של צינורית סתומה: מלאו כיור שהוא קצת עמוק במים חמים, הכניסו את השד פנימה ובתוך המים עשו עיסויים ונסו למוסס את הגוש. זה יכול להיות חלב שנקרש או מוגלה.

קירור: מפזרים קרח כתוש בתוך החיתול, ושמים על השדיים. אפשר לשים אפונה קפואה בתוך טיטול ולשים אותו על השד להרגעה. הקירור מכווץ את כלי הדם ומרגיע.

שאיבה: השאיבה באה אחרי שניסינו לקרר או לחמם. עשו שאיבה קצרה מאוד במטרה לשחרר מעט את החזה.

במקרים של גודש, טרם הופעת דלקת, ניתן לשים עלי כרוב למשך רבע שעה בתוך החזיה - מה שיספוח נוזלים ויוריד את המלאות בשד.

מתי פונים לרופא?

"אם הדלקת מגיעה למצב של חום והרגשה של מחלה צריך ללכת לרופא לקבל אנטיביוטיקה שמותאמת להנקה. בלי קשר חשוב תגבר את ההנקה. זו לא סיבה להפסיק", מסבירה וייזר. "מותר גם לקחת משככי כאבים להורדת חום לשיפור ההרגשה. מקרים נוספים שמצריכים פניה לרופא הם תחושה של גוש בשד שאנחנו לא מצליחות לשחרר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully