וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמנעים מלתרום דם? תפסיקו לספר לעצמכם את התירוצים האלו

8.2.2017 / 10:30

1,200 מנות דם דרושות בכל יום למערכת הבריאות בישראל, ורבות מהן משמשות להצלת חיים. עם זאת, רבים נמנעים מהפעולה ומספרים לעצמם תירוצים לא מבוססים כדי להשקיט את המצפון. זה הזמן לדעת את האמת על התירוצים הנפוצים האלו

אימג'בנק GettyImages

בווידיאו: השיאן הישראלי שתרם 315 מנות דם בכל חייו

כולם יודעים שדם הוא מרכיב חיוני להישרדות, אך רבים מבינים זאת רק במצב של סכנת חיים. בכל שנה נערכים ברחבי העולם 234 מיליון ניתוחים משמעותיים, שברבים מהם נדרש עירוי דם או טיפול הכרוך בתרומות נוספות. בנוסף, אחד מתוך שבעה אנשים שמתאשפזים בבית חולים זקוק לתרומת דם.

אנשים שנמנעים מתרומת דם מוצאים לכך המון הסברים יצירתיים שבדרך כלל הקשר בינם לבין המציאות מקרי בהחלט. הגיע הזמן להפריך את התירוצים הנפוצים ביותר שאנשים נותנים כדי להימנע מהתרומה:

אנשים אחרים תורמים, כך שאין צורך שאתרום בעצמי

כדי לעמוד בדרישות הגוברות של מערכת הבריאות בישראל, יש לאסוף 1,200 מנות דם בכל יום. חשוב לזכור כי דם אינו משמש רק בעיתות חירום, אלא גם בטיפול במחלות כרוניות כגון אנמיה חרמשית או סרטן. נדרש כי מנות הדם המסייעות במקרים אלה יהיו זמינות מראש. בגלל הדרישה הזאת, חשוב גם לתאם מראש את התרומה, כיוון שלאספקת מנות הדם באופן שוטף יש חשיבות מכרעת לשמירה על המטופלים הזקוקים לה.

בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
1,200 מנות דרושות בכל יום/ShutterStock

כל רכיבי הדם בתרומה נשמרים לאורך זמן

לרכיבי דם מסוימים חיי מדף קצרים. תאי דם אדומים המסייעים בטיפול באנמיה לדוגמא, שורדים עד 42 יום. טסיות, המסייעות בטיפול בסרטן ובניתוחים שונים כגון השתלת איברים, שורדות חמישה ימים בלבד. לאור העובדה שלרכיבי דם מסוימים יש תאריך תפוגה, מרכזי הדם תלויים באנשים המוכנים לתרום באופן שוטף כדי לסייע לעמוד בדרישה היום-יומית ומצילת החיים הזאת.

אני לא כשיר לתרום דם בגלל שאני נוטל תרופות

אנשים רבים חושבים שאינם יכולים לתרום דם בגין סיבות רפואיות שונות, אך במקרים מסוימים ייתכן כי מדובר באמונות שגויות. ברוב המקרים, תרופות אינן מונעות מאנשים לתרום דם וקביעת הכשירות תתבסס על מצבו הרפואי של האדם שמבקש לתרום. כל עוד המצב הרפואי נמצא בשליטה והתורם בריא, ייתכן שתתאפשר תרומת דם.

חשוב לזכור שאין סיבה לחשוש

אנשים שתורמים בפעם הראשונה לעתים מוטרדים מבטיחותו של התהליך. חשוב לזכור כי תרומת דם היא תהליך מוגן ומבוקר ואין סיבה לחשוש מפניו. הציוד באמצעותו נאסף הדם הוא סטרילי ונמצא בשימוש רק פעם אחת, כך שתורמים אינם יכולים להידבק במחלות בתהליך.

כדי לעודד אנשים לתרום, השיקה בשנה שעברה אבוט, המפתחת מכשירי אבחון לזיהוי מחלות מדבקות באספקת הדם, את הקמפיין "היה התורם מספר 1 (BE THE 1™ Donor)" עם שחקן הכדורגל כריסטיאנו רונאלדו. רונאלדו תרם דם לראשונה כשהיה בן 24, לאחר שראה חבר בקבוצה נאבק להשגת תרומת מח עצם עבור בנו הצעיר. מאז הוא ממשיך לתרום באופן שוטף ונמנע מפעילויות שעלולות למנוע ממנו לתרום.

שחקן ריאל מדריד כריסטיאנו רונאלדו. רויטרס
תורם בקביעות. רונאלדו/רויטרס

סגן נשיא אבוט וראש אגף מחקר יישומי וטכנולוגיה, ד"ר ג'ון ר' האקט, הדגיש כמה קריטי הצורך בתרומות דם: "בעוד 108 מיליון תרומות נאספות בכל שנה ברחבי העולם, רק אחוז קטן משבע מיליארד האנשים הכשירים ברחבי העולם אכן ממשים זכות זו. רק באמצעות בסיס קבוע ויציב של תורמים בהתנדבות ניתן יהיה להבטיח אספקה נאותה ועקבית של דם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully