וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסביב לשעון: איך יוצרים סדר יום לתינוק?

7.2.2017 / 7:00

סדר יום קבוע לא רק מקל על השגרה היומיומית של האם והתינוק במהלך חופשת הלידה, אלא גם תורם להתפתחותו הפיזית, הקוגניטיבית והרגשית של התינוק. כך תיצרי סדר יום לתינוק כבר מחודשי חייו הראשונים

אמא מחליפה חיתול לתינוקת. ShutterStock
בוקר טוב! מה עושים היום?/ShutterStock

שגרה זה רע? אם את אם טריה לתינוק, אז התשובה היא ממש לא, להיפך. סדר יום מובנה הוא דבר שיכול לתרום רבות קודם כל לתינוק שלך וגם לך. בין רופאים, הורים ואנשי מקצוע המטפלים בתינוקות שורר קונצנזוס על חשיבותו של סדר יום מובנה לתינוקות, אפילו בחודשים הראשונים לחייהם. אז איך סדר יום כזה אמור להראות וכיצד ניתן לבסס שגרה טובה ומטפחת לתינוקות בשלושת החודשים הראשונים לחייו?

מתי מתחילים?
ששת השבועות הראשונים לאחר הלידה נחשבים לתקופת הסתגלות לחיים מחוץ לרחם. הם לרוב נוטים להיות יותר מבולגנים ופחות עקביים, וכך זה אמור להיות בשלב זה. אולם, לקראת סוף התקופה הזאת ניתן כבר להתחיל להניח את אבני היסוד לסדר היום המובנה יותר שילווה אותך ואת תינוקך לאורך חופשת הלידה וגם לאחר מכן, בהתאמות הנדרשות בהתאם לגילו ולאילוצי הלו"ז האחרים בבית.

איך מתחילים?
החודשים הראשונים עם תינוק בבית עשויים להרגיש כאוטיים, אבל אם תתבונני מקרוב ייתכן שתראי שלתינוק שלך יש כבר איזשהו בסיס לסדר יום. מומלץ להתחיל בכמה ימים של התבוננות ומעקב, רשמי לעצמך באיזו שעה הוא בדרך כלל מתעורר בבוקר, מתי הוא אוכל וצייני גם באילו שעות נראה שהוא ערני, סקרן לסביבתו ובעל מצב רוח טוב ורגוע, ובאילו פרקי זמן הוא עצבני, חסר מנוחה או עייף. לאחר כמה ימי מעקב, בוודאי תצליחי לזהות דפוסים מסויימים בסדר היום של תינוקך, וגם – אולי, נקודות לשיפור.

אמא מחזיקה תינוק בוכה. ShutterStock
התבונני בתינוק - באילו שעות הוא נינוח ורגוע ובאילו שעות הוא עצבני?/ShutterStock

למה זה טוב?
אם תחשבי על זה רגע, לא רק תינוקות זקוקים לשגרה מובנית, רובנו זקוקים לה – בכל גיל. השגרה נוסכת בנו ביטחון ורוגע משום שאנחנו יודעים מתי הצרכים הבסיסיים שלנו יקבלו מענה: שינה, אוכל, גירויים ונחמה. ובכך, היא מאפשרת לנו להיות רגועים יותר ולתכנן נכון יותר את המשאבים שלנו. ואותו הדבר נכון גם לתינוקות. תינוק שמתרגל לסדר יום שמותאם לרעב, לעייפות ולצורך שלו בגירויים הוא תינוק רגוע ונינוח יותר.

סדר יום של תינוק עד גיל 3-4 חודשים בנוי מפרקים בני שלוש עד שלוש וחצי שעות שכוללים שינה, אוכל, זמן ערות וחוזר חלילה. לפניכן סדר יום לדוגמה, התייחסו לשעות כהמלצה, זה לא חייב להיות מדוייק ייתכן שהתינוק שלך מתעורר מעט מוקדם או מאוחר יותר, אבל זו מסגרת הזמן הכללית שכדאי לשאוף אליה, ובעיקר חשוב להתייחס למרווחים שבין השלבים השונים ביום.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אילוסטרציה. ShutterStock
יומו של תינוק בנוי מפרקים של כשלוש שעות, שכוללים שינה, האכלה וזמן ערות/ShutterStock

6:30-7:00 התעוררות והאכלה

7:30-7:45 זמן ערות. כאשר הילד שבע וערני (לאחר שנת לילה וארוחה) זה הזמן לדבר אליו, לשחק איתו להשמיע לו שירים, לצאת לטיול בחוץ או להתנסות בקצת זמן על הבטן (טוב במיוחד לחיזוק חגורת הכתפיים, וחשוב להתפתחות המוטורית והקוגניטיבית).

08:30 שנת בוקר, שעה-שעה וחצי.

10:00 התעוררות והאכלה.

10:45 החלפת חיתול וזמן ערות

11:30 שנת צהרים, שעה-שעה וחצי.

13:00 התעוררות והאכלה.

13:45 זמן ערות

14:30 שינה, שעה-שעה וחצי.

16:00 התעוררות והאכלה.

16:45 זמן ערות
ייתכן שהתינוק יהיה עייף ויזדקק לעוד מנוחה קצרה אחה"צ. עם זאת, מומלץ ששינה זו תהיה קצרה יותר, 30-40 דקות.

תינוקת ישנה במיטה. ShutterStock
טקס שינה עקבי יעזור לתינוק להבין ששנת הלילה מתקרבת ולהתכונן אליה/ShutterStock

18:00 אמבטיה. שעת הרחצה היא אחד מהעוגנים ביום שמסמנים לתינוק שהיום עומד להסתיים וששעתה של שנת הלילה מגיעה. לכן, כדאי לשאוף שהיא תהיה קבועה ככל שניתן. רחצו את התינוק באווירה רגועה ונעימה, והוציאו אותו מהאמבטיה אל חדר שקט ומואר בעמימות.

18:30 האכלה. גם את הארוחה האחרונה שלו לפני השינה מומלץ לתת לו באותו חדר ובאווירה רגועה.

19:00-19:30 השכבה לשנת לילה. כדאי ליצור טקס שינה שעליו תחזרו מדי ערב. תוכלו לשיר לו שיר או לספר סיפור קצרצר (מומלץ לבחור שיר קבוע, שאף הוא יסמן לתינוק שזה הזמן לישון) ולאחר מכן השכיבו אותו במיטתו לשנת לילה.

סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully