וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חם בבטן: לשמור על תזונה בריאה בחורף עם קטניות

וואלה! NEWS בשיתוף סנפרוסט

2.1.2017 / 9:57

הן עשירות בחלבון, אבל הן צמחוניות. הן נחשבות ל"סופר-פוד", אבל עממי ושווה לכל כיס. הן משביעות מאוד, אך דלות בשומן ומסייעות לירידה במשקל - כל הסיבות הבריאות להתחמם עם קטניות

קטניות. ShutterStock
מזין, בריא ומשביע/ShutterStock

הקור העז גורם לרובנו לחשוק במזונות מנחמים ומחממים. כאלו שמשאירים אותנו אחרי הארוחה עם תחושת שובע וסיפוק. ואם זה מה שאתם מחפשים, אז קטניות הן בחירה מתבקשת. נוסף על היותן מזון מושלם לחורף, הן גם נחשבות לאחד המאכלים המזינים והבריאים ביותר.

לא בכדי הכריז האו"ם על שנת 2016 כ"שנת הקטניות" - הארגון הבין לאומי שם לו למטרה לקדם ולהרחיב את צריכת הקטניות בעולם. קטניות עשירות בחלבון ובסיבים תזונתיים, וחלקן עשירות מאוד גם בברזל ובוויטמינים נוספים. יש אפילו המכנים אותן סופר פוד, אם כי בניגוד למזונות על טרנדיים שקשה למצוא בכל מקום ולעתים מתומחרים גבוה, הקטניות נחשבות למזון "עממי" וזול, מנת בריאות שווה לכל כיס ונפש. תוסיפו לזה את עלייתה של הטבעונות בעולם ואת העובדה שהקטניות מהוות מקור חלבון חלופי עיקרי לבשר עבור מי שבחרו בטבעונות כדרך חיים, ותגיעו למסקנה שבהחלט מדובר במשהו שכדאי להכניס לשגרת התזונה שלכם.

יש כל כך הרבה יתרונות בריאותיים לבישול ואכילת קטניות, ובכתבה זו נמנה כמה מהם:

חלבון מן הצומח

בין אם אתם צמחונים, טבעונים, או פשוט מנסים לצמצם את צריכת הבשר שלכם מטעמי דיאטה או בריאות - קטניות הן הכתובת. זאת משום שהן אמנם עשירות בחלבון, אך דלות בשומן (במיוחד שומן רווי) ואינן מכילות כולסטרול. מומלץ לשלב את הקטניות עם דגנים, לקבלת חלבון איכותי יותר. שילובים מומלצים שכאלה כוללים, אורז ועדשים (מג'דרה), חומוס עם פיתה, שעועית, גריסים ועוד.

ערכים תזונתיים

פרט לחלבון, שאותו הן מכילות בשפע, קטניות מכילות מגוון רחב מאוד של רכיבים תזונתיים. עדשים למשל, על כל צבעיהן, מכילות כמות נכבדה של ברזל. לשם המחשה, כוס אחת של קטניות מבושלות מכילה כמות ברזל המשתווה לזו המצויה בחצי קילו של חזה עוף. סויה ושעועית (ובמיוחד שעועית לבנה) מכילות רמות גבוהות של סידן. גרגרי חומוס עשירים בחומצה פולית, המומלצת לכל הנשים בגיל הפוריות, ומכילים גם מינרלים חיוניים לשמירה על עצמות בריאות, כמו: אבץ, מנגן, נחושת וסידן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

תחושת שובע לאורך זמן

לקטניות יש ערך גליקמי נמוך מאוד. משמעות הדבר היא שבתהליך העיכול והפירוק שלהן משתחררת כמות מתונה מאוד של סוכר לזרם הדם. כתוצאה מכך הן מספקות תחושת שובע וסיפוק לאורך זמן. ועל כן, הן מסייעות גם במניעת השמנה ובירידה במשקל. מי שנרתעים מבישול עם קטניות בגלל הצורך להשרות אותן מבעוד מועד והקושי או העדר הזמן להיערך לכך מראש, יכולים להימנע מכך לחלוטין באמצעות שימוש בקטניות קפואות. ניתן למצוא כיום ברשתות השיווק שקיות קפואות של עדשים, שעועית או חומוס, שעברו השריה ובישול- מה שמקצר משמעותית את זמן ההכנה שלהן וגם הופך אותן לקלות יותר לעיכול. בעוד שקטניות יבשות מחייבות השרייה של כמה שעות או אפילו לילה שלם לפני הבישול וזמן הכנתן גם הוא לוקח כמה שעות, הקטניות הקפואות מאפשרות שימוש נגיש ופשוט ללא צורך בהכנה מוקדמת או תכנון מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully