וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותר לשחק עם אוכל: טריקים שיגרמו לילדים שלכם לאכול בריא

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

18.12.2016 / 6:47

גם הילד שלכם החליט שהוא "לא אוהב ירקות"? למזלכם, אתם לא ההורים הראשונים שנתקלים בבעיה הזאת והורים אחרים כבר חשבו על כל הטריקים לנטרל את חומת ההתנגדות הזאת

ילדים אוכלים ירקות. ShutterStock
במקום לפתוח חזית, תפתחו את הראש/ShutterStock

אין הורה שלא מכיר את הסתירה הבסיסית שעומדת במרכז סוגיית התזונה של ילדיו. מחד, ברור לכל הורה בר דעת שהתזונה של ילדיו היא אחד הדברים החשובים והמשפיעים על התפתחותם התקינה, הן זו הפיזית והן זו הקוגניטיבית. מאידך, רוב הילדים מגלים בשלב כזה או אחר של חייהם בררנות וסרבנות כלפי מאכלים שנחשבים בריאים, או לכל הפחות, מפגינים העדפת ג'אנק ברורה. אנשי המקצוע וההיגיון הבריא מלמדים שניסיון להתעקש או לפתוח חזית מול הילדים בנושא הזה לא יועילו יותר מדי, ואולי אף יגרמו למלחמות שליטה סביב אוכל שאחר כך יהיה קשה יותר לפתור.

במקום ללכת עם הראש בקיר, כדאי לנסות ולמצוא אפיקים נעימים יותר שיהפכו את התזונה הבריאה בבית לעניין של מה בכך. הנה כמה טריקים שכדאי לכל הורה להכיר וגם כמה עקרונות בסיסיים שמומלץ להקדים ולאמץ:

רב הנסתר על הגלוי
למרות שהם צבעוניים, טריים ובריאים, לא כל הילדים אוהבים ירקות. לפעמים זה הטעם, לפעמים המרקם ולפעמים זה סתם משהו שנכנס להם לראש כי החבר הכי טוב שלהם בגן אמר "איכסה" על אפונה. לא משנה מה הסיבה, העובדה שהילד שלכם מגלה התנגדות לאכילת ירקות היא ממש לא סיבה להפסיק להציע לו לנסות לטעום אותם. ירקות מכילים שפע של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים שחיוניים ביותר להתפתחותם של ילדים. מה שאתם ההורים יודעים והם לא, זה שהם לא חייבים לראות את הירקות כדי לאכול אותם. ניתן לשלב ירקות בתוך מאכלים ותבשילים באופן "סמוי", כלומר שהילד לא בהכרח יבחין בנוכחותם. מאכלים כאלה יכולים להיות לדוגמה: מאפינס מלוחים עם גבינות וירקות, מרק עשיר בירקות וטחון (כך שהילד לא רואה שיש בו בדיוק את הברוקולי / תרד / גזר שהוא לא אוהב). אפילו בתוך החביתה של ארוחת הערב ניתן לשלב ירקות. פירות חתוכים, מעוכים או טחונים יכולים להיות תוספת נפלאה לפנקייקים, עוגות בחושות ומאפינס.

יצירתיות היא שם המשחק
לשלב ירקות ופירות בצורה לא בולטת בתוך מאכלים אחרים זה נהדר, אבל בשלב מסויים אנחנו רוצים גם לחנך את ילדינו לאכול בצורה מגוונת וללמוד לאהוב מגוון רחב של ירקות ופירות. אחת הדרכים המהנות ביותר לעשות זאת היא באמצעות דרכי הגשה יצירתיות. בעזרת קולפנים וחותכנים בצורות שונות ניתן להפוך צלחת ירקות סטנדרטית לחגיגה של צורות וצבעים. ואפילו בלי העזרים הללו, ניתן ליצור דמויות בצלחת על ידי סידור הירקות או הפירות בצורת דמויות, כלי תחבורה, חיות ועוד. החלק הכיפי ביותר בתהליך הוא לשתף את הילד – שאלו אותם "איזו חיה תרצו לאכול היום לארוחת ערב?" או "יצא לכם פעם לטעום דרקון?" ואז צרו את הצורה או הדמות על הצלחת בעזרת ירקות ופירות חתוכים.

ארטיק בננה-תות. לירז אלה
איזה ילד יסרב להם? שלגוני פרי ביתיים/לירז אלה

במקום גלידה – שלגוני פרי
גלידות וארטיקים ללא ספק ממוקמים גבוה ברשימת המאכלים החביבים על ילדים. בעצם, גם על מבוגרים. מי לא אוהב קינוח מתוק, קריר ומרענן? הבעיה היא שפעמים רבות מדובר בנשנוש בעל ערך קלורי גבוה, עתיר שומן וסוכר. במקום גלידות ושלגונים קנויים, מלאו את המקפיא שלכם בשלגונים תוצרת בית. בכל סופר או חנות לכלי בית תוכלו למצוא תבניות להכנת שלגונים בבית. מלאו אותן בפירות טריים שטחנתם לבד ותקבלו קינוח בריא שאף ילד לא יסרב לו. ניתן לגוון את השלגונים על ידי שילוב של יוגורט, יצירת שכבות צבעוניות של פירות שונים או הוספת חתיכות פרי לתערובת הטחונה. הילדים יכולים להיות שותפים לתהליך ולהכין לעצמם שלגונים בטעמים האהובים עליהם.

חינוך מגיל צעיר

טריקים, יעילים ויצירתיים ככל שיהיו, יביאו אתכם רק עד נקודה מסויימת. ולכן, חשוב גם להנחיל לילדים ערכים מסויימים וחינוך תזונתי כבר מגיל צעיר. הנה 2 דוגמאות שכדאי להקפיד עליהן במיוחד, כדי לקצור את פירות עמלכם (תרתי משמע) בהמשך:

דוגמא אישית
אם אתם בעצמכם לא אוכלים ירקות ופירות, ומעדיפים את קיצורי הדרך של אוכל קנוי ומוכן על פני מזין ובריא – אל תצפו מהילדים שלכם להתנהג אחרת. ילדים שגדלים בבית שבו בכל ארוחה יש סלט על השולחן וקערת פירות גדושה תמיד מוצבת במקום בולט ונגיש, סביר יותר שיאמצו הרגלי תזונה בריאה. השתדלו לשבת עם הילדים שלכם לארוחה משותפת לפחות פעם ביום, ותנו להם לראות כיצד אתם יוצרים לעצמכם צלחת מגוונת המכילה את כל יסודות המזון החשובים. הדוגמה האישית שאתם תתנו להם, היא אחד השיעורים החשובים ביותר לחינוכם התזונתי.

תינוק אוכל. ShutterStock
כשמדובר בתזונה בריאה, אין דבר כזה "מוקדם מדי"/ShutterStock

להתחיל בגיל צעיר
תזונה היא חלק מחייו של התינוק מיומו הראשון בעולם, ואפילו לפני כן – כשעוד היה בבטן. לכן, אין כזה דבר "מוקדם מדי" כשמדובר על חינוך לתזונה בריאה. כפי שבינקותו שקלתם בכובד ראש את ענייני התזונה שלו (בין אם הוא ניזון מחלב אם, תמ"ל או שילוב של השניים), כך יש להמשיך ולעשות גם עם המעבר למזון מוצק. השתדלו לחשוף את התינוק ממש מההתחלה למגוון רחב של פירות וירקות. בהתאם לגילו ולקצב ההתפתחות שלו, חשפו אותו למרקמים שונים. חך של תינוק הוא דבר רגיש, אין בו את הקהות שמאפיינת את החך של רוב המבוגרים. זכרו זאת, ואל תעמיסו עליו בתבלינים או טעמים מלאכותיים. תנו לילדיכם לגלות את טעמם הטבעי של המאכלים, ולהתאהב בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully