וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלים את הסרטן: איך מתמודדים עם המחלה באופן יעיל?

4.12.2016 / 10:44

מלבד הפחד וחוסר השליטה, מחלת הסרטן גורמת לקשיים נוספים - התמודדות עם בירוקרטיה, ניהול מידע רפואי מורכב, תופעות לוואי בלתי צפויות ועוד. איך מתמודדים עם כל אלו במקביל להתמודדות הרפואית?

ShutterStock

בישראל חיים כיום כ-200 אלף חולי סרטן, ומדי שנה מאובחנים 30 אלף חולים חדשים. ההתמודדות עם המחלה היא מורכבת, הן ברמה הפיזית והן ברמה הנפשית. אנשים רבים מוצאים את עצמם מתמודדים עם שאלות רבות כמו איזה רופא עליי לראות, מהו הטיפול המיטבי עבורי ואיך ממשיכים לחיות עם ולאור המחלה.

ברמה הרפואית, החולים נדרשים לאורח חיים שלא הכירו לפני כן, של בדיקות שונות ותכופות וטיפולים שונים. מעבר לכך, מדובר בהתמודדות עם מחלה מפחידה המהווה את גורם התמותה המוביל בישראל, ולכן במקרים רבים יש צורך בתמיכה נפשית ומקצועית. מעבר לזה, ההתמודדות עם המחלה מצריכה לעיתים בירוקרטיה רבה וסבלנות.

בשל מורכבות זו, פורח בשנים האחרונות תחום המכונה "ניהול הסרטן", המכוון להעניק כלים לחולים ולבני משפחתם שיסייעו להם במאבק במחלה.

תסכול מאובדן השליטה הוביל לפתרון

אחד מהכלים שפותחו על ידי חברת Belong הוא אפליקציה הנושאת שם זה, המציעה ניהול של ידע רפואי, תקשורת עם רופאים וחולים אחרים. יזמי הממשק חשבו על הרעיון לאחר חוויית ההתמודדות הקשה עם המחלה אצל קרוביהם, ובעקבות התסכול שחשו מהיעדר מידע, תהליכים מיותרים שעברו או חסרים ותחושה של אובדן שליטה. הם החליטו ליצור ממשק שיקשר בין החולים, הממסד הרפואי, בני משפחת החולה וחולים נוספים הנמצאים באותו המצב.

איך זה עובד? החולה או קרוב המשפחה הנרשם לתכנית מזין את סוג הסרטן של החולה ואת שלב הטיפול שבו הוא מצוי. היישומון מאפשר למצוא מידע בהתאמה אישית: המערכת ממפה את פרוטוקול הטיפול הנהוג על בסיס המידע שהזין המשתמש ומציגה לו טיפים רלוונטיים. כמו כן ניתן לאחסן באפליקציה את התיק הרפואי, דבר המאפשר מעקב וניתוח מגמות במהלך המחלה ביחד עם הרופא המטפל.

רופא ורופאה מביטים בצילום ריאות. ShutterStock
לעבוד עם הרופא המטפל בצורה יעילה יותר/ShutterStock

האפליקציה כוללת יומן משימות שבו ניתן להזין תורים, משימות וטיפולים, והמערכת שולחת תזכורות וכוללת מידע רלוונטי לכל משימה. בנוסף, ניתן ליצור קשר עם מומחים בתחומי אונקולוגיה שונים, מהארץ ומהעולם, שעונים על מגוון שאלות של מטופלים, למשל - האם הבדיקה או התרופה תגרום לתופעות לוואי מסוימות, או כל שאלה רלוונטית אחרת שעולה.

אחד הדברים שיכולים להקל מאוד על חולי סרטן הוא היכולת לחלוק את חוויותיהם עם מי שמבין אותן. לפיכך האפליקציה מציעה גם קהילות תמיכה בהן ניתן ליצור קשר ולדבר עם חולים הסובלים באופן פרטני מאותו סוג של סרטן ולהחליף חוויות, עצות ומילים מעודדות. ישנה גם אפשרות לפתוח קבוצה פרטית לבני המשפחה של החולים.

כמו כן, הרופאים המטפלים יכולים להיעזר בכלי אף הם בכדי לאתר מחקרים עדכניים ומידע כללי חדש המותאם לסוג הסרטן ממנו סובל החולה, על בסיס מאגר נתונים של ארגון הסרטן הלאומי האמריקאי. שירות נוסף שהאפליקציה מציעה הוא לשוחח עם הצוות המטפל בבית החולים בו החולה מטופל, לשם שיפור והנגשת הטיפול הרפואי.

"ערך מוסף לטיפול הקיים"

"המטרה המרכזית היא להעצים את המטופל בכמה אספקטים, תוך יצירת הפלטפורמה שמאפשרת עזרה מקצועית רפואית יותר יעילה למטופל"

"אני די מתלהב מהאפליקציה הזאת", סיפר לוואלה! בריאות ד"ר רענן ברגר, מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים שיבא בתל השומר, הלוקח חלק פעיל באפליקציה. "היא באמת בנויה בצורה שנותנת ערך נוסף לטיפול הקיים כיום", הוסיף. ד"ר ברגר מסביר כי הנוחות והידידותיות של האפליקציה מאפשרת להעניק טיפול יעיל יותר למטופל.

"המטרה המרכזית היא להעצים את המטופל בכמה אספקטים, תוך יצירת הפלטפורמה שמאפשרת עזרה מקצועית רפואית יותר יעילה למטופל", אמר ד"ר ברגר, והדגיש את חשיבותה של העצמת המטופל החולה בסרטן. "החלק הכי חשוב כאן הוא העצמה, אם בצורה של השתייכות לקבוצות לפי תחומים מסוימיים לפי סוג המחלה או קבוצות תמיכה שהמטופל צריך. הכניסה שלו לקהילות השונות מאפשרת לו חשיפה למידע מקצועי של אנשי מקצוע, אך גם לניסיון של הרבה אנשים שחוו את הדברים הללו, וזה עוזר לו לשייט בעולם הזה של הצרכים שהוא נדרש אליהם, ברמה המיידית והפסיכולוגית, והוא חש שהוא לא לבד", אמר.

כמו כן, הסביר ד"ר ברגר, היכולת ליצור קבוצות של חולים, ציבוריות ופרטיות, יכולה להוות תשתית למרכזים רפואיים ומכונים שיכולים להיעזר במידע לניהול המערכות שלהן מול המטופלים ומתן מענה לצרכיהם. האפשרות לעדכן חומר רפואי, כמו תוצאות בדיקות, ואת כלל ההיסטוריה הרפואית למערכת משפרת גם את השיח בין המטפל למטופל ופותחת אופקים חדשים להתייעצות עבור החולה ומשפחתו. "החולה יכול להתייעץ רפואית עם רופאים שונים, לשתף רופאים מסוימים בחומר הרפואי שלו ולקבל מענה לשאלות ספציפיות שעולות בהקשר שלו, או לקבל דעה נוספת מרופאים על סמך מה שהעלה, וזה מקל גם על הרופאים המטפלים", אמר.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully