פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הורים סטודנטים? כך תשרדו את שנת הלימודים האקדמאית

      היום נפתחת שנת הלימודים האקדמאית, והרבה מאוד הורים צריכים להתחיל למצוא פתרונות שיאפשרו להם לשרוד את זה. אספנו בעבורם כמה טיפים יעילים

      לימודים סטודנטים (ShutterStock)
      גם הורים יכולים (צילום: shutterstock)

      שנת הלימודים האקדמאית מתחילה ממש עכשיו, וזו בשורה משמעותית עבור הרבה מאוד הורים שחוזרים לספסל הלימודים. כולם מדברים על הקושי שחוות נשים שחוזרות לעבודה אחרי חופשת הלידה, אבל אם תסתכלו מסביבכם, באולמי ההרצאות, במדשאות ובקפיטריה מסתובבות גם לא מעט הריוניות, ולצידן גם אמהות צעירות שהתחילו לימודים או ממשיכות לימודים במהלך או מיד לאחר חופשת לידה.

      בזמן שבאוניברסיטה לומדים לא מעט סטודנטים ש"חופשיים מדאגות" הקשורות לענייני משפחה, לאותן נשים הריוניות או הורים טריים עוברים בראש לא מעט מחשבות, חששות, דאגות ובעיקר צורך בהרבה מאד תמרונים על מנת לצלוח את הלימודים.

      הגוף בקמפוס, הראש עם הילד

      • התכוננו מראש: חשוב שהתינוק ייפגש מספר פעמים וילמד להכיר ולזהות את הפנים של מי שיטפל בו בזמן שאתם מחוץ לבית – בין אם זה מטפלת, או אפילו סבתא שהוא רגיל לראות לעיתים יותר רחוקות. אם הילד נמצא במשפחתון או בגן, מומלץ שיבקר בו עמכם כמה פעמים ואף יתנסה בלהישאר שם בלעדיכם לזמן מה. אם את אמא מניקה ויש צורך עתה לשלב או לעבור לחלב שאוב מבקבוק או תחליף חלב, חשוב ששינוי זה יעשה בהדרגה, עוד לפני יום הלימודים הראשון. במהלך השבוע הראשון תנו לתינוק בקבוק אחד בכל יום, בשעה שבה את צפויה להיעדר והוא צריך לקבל ארוחה. בשבוע שלאחר מכן תנו לו שני בקבוקים בכל יום.

      • בקשו עזרה: ייתכן שתרגישו תחושת "הצפה" בכל הנוגע לתמרון בין הלימודים לבית ויצירת איזון. נסו להקל על עצמכם – אל תהססו לבקש עזרה מבני משפחה ומחברים. נסו לראות איך אתם יכולים גם להיעזר באנשי מקצוע ושירותים שיקלו עליכם ויאפשרו לכם לנצל את הזמן בצורה מיטבית, וכך לפנות יותר זמן לבילוי עם הילדים: שירותי ניקיון בית, מכבסה, הזמנת מזון באינטרנט וכדומה.

      אמא ותינוק מסתכלים במחשב (ShutterStock)
      אל תתביישו לבקש עזרה כשצריך (צילום: shutterstock)

      • נצלו היטב את הזמן הפנוי: בתקופה הקרובה אתם תהיו מאוד עסוקים, ולכן חשוב לשמור את הזמן הפנוי לזמן איכות אמיתי עם הילדים, ולזמן איכות גם עם בן/בת הזוג. זה ייתן לכם המון כוחות וחשוב מאד לקשר ולאווירה בבית.

      • אוכל, אוכל אוכל: לא משנה כמה אתם עסוקים, תדאגו לאכול. אמא או אבא שלא אכלו הם פחות סבלניים ועם פחות אנרגיות ועייפים. מומלץ לבשל יותר בסוף השבוע כדי שיישאר מספיק לכל השבוע. אם אתם לא מספיקים – קנו אוכל ביתי ממקום נקי ובריא. לפני היציאה ללימודים חשוב לאכול ארוחת בוקר בריאה ועשירה - זה ישנה לכם את ההרגשה לכל היום ויחדד את יכולת הריכוז שלכם בלימודים. בנוסף, מומלץ לשאת בתיק נשנושים בריאים (פירות, ירקות, שקדים ותמרים ) שיתנו לכם זריקות אנרגיה ברגעים הקשים

      הריון בקמפוס: טיפים חשובים

      • התחילי את הבוקר על רגל ימין: התחילי את הבוקר בשתיית מים עם לימון סחוט. זה יצנן את גופך, והלימון יסייע להילחם בחילות הבוקר. מומלץ מאוד להוסיף גם ג'ינג'ר. למי שרגילה לשתות קפה בבוקר - זכרי כי בהריון יש להגביל את צריכת הקפאין לכוס אחת ביום.

      • תני לגוף שלך את כל מה שהוא צריך: רצוי לצרוך את אבות המזון בכמויות פרופורציונליות - ירקות ופירות צריכים לתפוס חצי מהצלחת, דגנים וחלבונים את החצי השני שלה. שומנים כדאי לצרוך במתינות. כמו כן, העשירי את התזונה שלך בתוספי תזונה - ויטמינים בתקופת ההריון הם דרך טובה להבטיח שתקבלי את כל מה שהעובר והגוף שלך זקוקים לו בתקופה זו. הימנעי בקפיטריות מאוכל מטוגן ומעובד, ונסי להביא אוכל בריא מהבית.

      קופסת אוכל (ShutterStock)
      פנקי את עצמך עם אוכל בריא מהבית (צילום: shutterstock)

      • מים: הקפידי שתמיד יהיה בקבוק מים בתיק של הלימודים, ונסי להימנע משתייה מתוקה.

      • התחילי לזוז: דווקא עכשיו כדאי להתחיל בפעילות גופנית מתונה – זה מאד יעזור להקל עליך במהלך הישיבה הארוכה בהרצאות ובלימודים ובמיוחד עם כאבי הגב שהולכים וגדלים עם חודשי ההריון. התעמלות מתאימה יכולה להיות: התעמלות אירובית או סיבולת לב-ריאה, חיזוק השרירים, תרגילי גמישות, וגם ההליכה בין אולמי ההרצאות השונים תעשה לך טוב. שגרת פעילות גופנית ואכילה מאוזנת ובריאה יעזרו לך לנהל עלייה מאוזנת במשקל בתקופת ההריון ויסייעו לירידה מהירה יותר במשקל לאחר הלידה.

      • חטיפים בריאים: את תמצאי את עצמך לא מעט במצבים של בחילות, חולשה ו"נפילות סוכר" שיכולים לתפוס אותך במהלך הרצאה, ולכן תמיד כדאי שתהיה בתיק קופסה ובה ירקות, פירות, קרקרים או חטיף בריאות.

      רונית דוייב היא דיאטנית קלינית ומנהלת מדעית באבוט יצרנית סימילאק