פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הכינו ילדיכם לחורף: דרכים טבעיות לחיזוק המערכת החיסונית

      יחד עם העננים ועלי השלכת, הסתיו מביא איתו את הווירוסים והחיידקים המוכרים, שמשביתים את הילדים שלנו ועולים לנו בימי עבודה. כך תחזקו את המערכת החיסונית של ילדיכם ותפחיתו את סיכוייהם להדבק במחלות חורף

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      ילדים נדבקים מהר יותר ממבוגרים (אילוסטרציה: shutterstock)

      הנה הם באים, ימים של גשם - ואיתם משפטים כמו: "אל תצאי החוצה בשיער רטוב" ו"למה אתה לא לובש סוודר?". עם בוא הסתיו רובנו מתחילים לדקלם את קלישאות הסבתא האלה, בניסיון לדחות את הקץ הצפוי של נפילה למשכב. ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בבבריאותם של הילדים שלנו, שנוטים להידבק בחורף הרבה יותר מאיתנו ההורים.

      הצטננות, שפעת, ברונכיט ודלקת גרון, הן המחלות השכיחות ביותר בעונה הקרה, והן זכו לשם הכולל "מחלות חורף". מדובר במחלות שנגרמות על ידי נגיפים (וירוסים) והמוקד שלהן הוא בדרכי הנשימה. מרביתן אינן מסוכנות וחולפות תוך כמה ימים. אלא שהידיעה הזאת לא תמיד מספקת נחמה. לכן, בכל שנה מחדש אנחנו מחפשים דרכים להמנע מהן מלכתחילה ולחסוך מהילדים שלנו סבל מיותר, ולעצמנו – אובדן ימי עבודה.

      למה נדבקים דווקא בחורף?

      כאמור, בדרך כלל אלו הנגיפים שגורמים לבלגן. נגיפים מחבבים טמפרטורות קרות ואוויר יבש, שעוזרים להם לשמור על יציבות ומקלים על ההדבקה. בגלל שילדים מרבים לשהות בחורף בחללים צפופים ולא מאווררים בבתי הספר ובגנים, ההדבקה נעשית במהירות. הנגיפים מתפשטים באוויר עם כל שיעול או עיטוש, עוברים במגע וחלקם יכול אפילו לשרוד על חפצים שונים, כמו ידיות של דלתות או צעצועים.

      אמא נותנת תרופה לילדה חולה (ShutterStock)
      החשש העיקרי הוא ממחלות חיידקיות, שמחייבות טיפול באנטיביוטיקה (אילוסטרציה: shutterstock)

      למרות שכיחותם של הנגיפים בחורף, החשש העיקרי הוא דווקא מפני מחלות חיידקיות שעלולות להיגרם גם הן ולעתים אפילו כסיבוך של מחלה קלה, כמו הצטננות או דלקת אוזניים וגרון. מחלות חיידקיות מחייבות בדרך כלל טיפול באנטיביוטיקה.

      איך ניתן להגן על הילדים בחורף?

      כדי למנוע הידבקות עד כמה שניתן, רופאי הילדים ממליצים בדרך כלל על כמה כללים שכדאי לאמץ:
      • להרבות בשטיפת ידיים ובאופן כללי לשמור על היגיינה
      • לאוורר את החדרים בהם ילדים מרבים לשהות
      • להקפיד על שעות שינה מספקות
      • להתעטש או להשתעל כשהפה והאף צמודים לשרוול או לממחטת נייר.

      ואילו מומחי הרפואה המשלימה ממליצים לנסות להגביר את יעילות המערכת החיסונית:

      אכילת ירקות ופירות: ובעיקר כאלה שעשירים בוויטמין C, כמו פירות הדר, פלפל אדום, קיווי, גויאבה, פטרוזיליה ועוד. גם ירקות ופירות כתומים, שעשירים בבטא קרוטן כגון בטטה, גזר, דלעת, פלפל כתום ועדשים כתומות עשויים לסייע.

      אכינצאה: צמח מרפא המסייע בהגברת יעילות המערכת החיסונית, וניתן ליטול אותו כתוסף תזונה למניעה ולהקלה על מחלות חורף, בעיקר שפעת.

      פירות וירקות (ShutterStock)
      לחזק את המערכת החיסונית עם ויטמין C (אילוסטרציה: shutterstock)

      תוספי תזונה ומולטי ויטמין: במיוחד אם הילדים שלכם אינם מחבבים ירקות ופירות טריים.

      פרוביוטיקה: כידוע, חיידקים "טובים" מסייעים בשמירה על ההגנה הטבעית של הגוף, על בריאות מערכת העיכול ומפחיתים תופעות לוואי מנטילת אנטיביוטיקה. כמו כן, ישנם מחקרים הקושרים שימוש בפרוביוטיקה המיועדת לילדים, שמכילה זני חיידקים מסוימים וייחודיים, עם ירידה בהדבקות ילדים במחלות חורף ועם קיצור משך המחלה.

      שינוי תזונתי: ישנם מזונות שעשויים לסייע במניעה או להקל על ההתמודדות עם מחלות חורף, כמו מרק עוף, תבשילי קדרה המכילים ירקות וקטניות, משקאות מחממים המכילים תבלינים כמו ג'ינג'ר, קינמון וציפורן. בכלל, גם בחורף חשוב מאוד לשמור על מאזן הנוזלים בגוף ולהקפיד על שתייה מרובה. יש הממליצים להוציא מן התפריט מזונות שעלולים להגביר ליחה, כמו מוצרי חלב, סוכר ועוד.

      הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה