וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה עמותת אפרת מחלקת תעמולה בגני עירייה?

אב לבת 4 וחצי הזדעזע לגלות בתיק הגן דף ברכות לראש השנה שהדפיסה עמותת אפרת: "היש זכות גדולה יותר ליום הדין מהצלת תינוק?". הגננת התנצלה בפני האב: "ידעתי שיהיו הורים שלא יאהבו את זה"

דף ברכות לראש השנה עם תעמולה של עמותת אפרת שחולק לילדי גן עירייה בנתניה. פייסבוק, צילום מסך
העלון שמצא ע' בתיק הגן של בתו "שנה שלא תפיל אישה פרי בטנה..."/צילום מסך, פייסבוק

איך הגיעו חומרי תעמולה של אגודת אפרת, המתנגד להפלות לתיקיהם של ילדי גן עירייה בנתניה? ע', אב לילדה בת ארבע וחצי מנתניה עסק אתמול אחר הצהריים כמו הורים רבים אחרים בסידור תיק הגן של בתו לקראת הלימודים שהתחדשו היום לאחר חופשת ראש השנה. הוא נדהם לגלות שם, בין יצירות החג שבתו הכינה בגן, גם דף ברכות חג שעליו מתנוסס הלוגו של עמותת אפרת ובתוכו שזורים תכנים דתיים המתנגדים להפלות. ע' העלה את תמונת העלון של אפרת לקבוצת הפייסבוק "הורים שפויים ורציונליים", שם הוא זכה לתגובות נסערות רבות.

עוד בנושא:
לאחר הפסילה: אפרת תשנה את הנוסח, התשדירים יחזרו לרדיו
רשות השידור והרשות השנייה מסירות את תשדירי אגודת אפרת

בעלון שחולק לילדים, מופיע חלק מברכת הכהן הגדול ביום הכיפורים ובו כתוב: "שנה שלא תפיל אישה את פרי בטנה..." מתחת לתפילה נכתב: "היש זכות גדולה יותר ליום הדין מהצלת תינוק? כל אחד יכול להציל תינוק – זה לא בשמים!". העלון מפרט גם את כתובות סניפי העמותה בארץ (ירושלים) ובחו"ל (ארה"ב, בריטניה, קנדה, צרפת שוויץ ועוד) ואת פרטי יצירת הקשר עם העמותה.

"אישתי שמה לב ראשונה שמדובר בתעמולה של עמותת אפרת והראתה לי את זה. היינו מזועזעים לחלוטין", הוא מספר בשיחה עם וואלה! NEWS. "ברור שהמסר פה הוא לא לילדים – הם לא יודעים לקרוא. אבל זה מגיע להורים. ואותי כהורה זה מדאיג בשתי רמות: קודם כל, כי זה גוף פרטי שמצא דרך לפרסם את החומרים שלו באמצעות הגן. בפעם הבאה זה יכול להיות גוף מסחרי כמו קוקה קולה, וזה יהיה חמור בעיני באותה מידה. ברמה נוספת, כאב ל-4 מתוכן שלוש בנות, מדובר בארגון נוראי לדעתי. אני זוכר את הפרסומות של "אפרת", הן נוראיות. הן משדרת לנשים מסר שהן לא יכולות להחליט על הגוף שלהן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שער העלון שחולק בגן, והמדבקה שהסתירה את לוגו עמותת אפרת/מערכת וואלה!, צילום מסך

ע' פנה מיד לגננת של בתו וביקש הבהרות לגבי התוכן שחולק לילדי הגן. לדבריו, הגננת לא הופתעה "היא אמרה לי ישר 'ידעתי שיהיו הורים שלא יאהבו את זה'. היא ידעה שיש שם תכנים של עמותת אפרת, כי בחלק הקדמי של הדף היא הדביקה מדבקת "שנה טובה" שתסתיר את הלוגו שלהם. אבל היא כנראה לא קראה בעיון את החלק האחורי שהכיל את המסרים שלהם. היא שמה את זה בתיקים בגלל ברכות החג", מספר ע'. לדבריו, הוא שקל פניה לגורמים המפקחים בעירייה ובמשרד החינוך, אך לאחר השיחה עם הגננת החליט לוותר על כך. "לטענת הגננת, היא חילקה לילדים את הדף בשל ברכות החג שהיו כתובות עליו ולא כדי לקדם או לתמוך בפעילות העמותה. היא הבטיחה שהיא תשים לב לדברים האלה ושזה לא יקרה שוב. היות שזו תקרית ראשונה מסוגה והגננת התנצלה, החלטתי לא לעשות אסקלציה נוספת".

מאגודת אפרת, ארגון פרטי הממומן מכספי תרומות, נמסר בתגובה:
"לפי הצילום ששלחתם מדובר בפרסום של אגודת "אפרת". תחת הכותרת "תחל שנה וברכותיה"- מנהגי ליל ראש השנה.
בתוכו כתוב את כל מה שמקובל לברך על הפירות והירקות בליל ראש השנה. מדובר בפרסום שחולק בחינם לכל המעוניין.
האגודה איננה בודקת ואין לה כל סיבה לבדוק אחר השימוש שנעשה באותם פרסומים. בחומר שחולק אין פרסום על טיב הפעילות של אגודת "אפרת", ואין לה כל תוכנית לפרסם את הפעילות בגיל הרך".

עוד באותו נושא

מפגינים נגד אגודת אפרת: "לא לתת פרס לעבריינים"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעילים מוחים נגד מתן פרס ירושלים לאגודת אפרת בשנת 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

אגודת אפרת, ששמה המלא הוא "אפרת – אגודה לעידוד הילודה בעם היהודי" היא עמותה רשומה שמטרתה המוצהרת היא " להביא לידיעת נשים השוקלות הפלה, מידע רלוונטי המאפשר להן לקבל החלטה חופשית, משוחררת מלחצים חברתיים וממסדיים הרואים בהפלה את הפתרון להריונות לא מתוכננים." (מתוך האתר הרשמי של העמותה). בפועל, מדובר בארגון שנוי במחלוקת, שאמצעי ההפצה והפעולה שלו עוררו סערה לא פעם.

ערך החיים, או גזענות?

לפני כחמש שנים נפסלו תשדירי הרדיו של אפרת ונאסרו לשידור בתחנות הרדיו האזוריות, בעקבות עתירה שהגיש ח"כ דאז ניצן הורוביץ ממרצ לביהמ"ש העליון. הורוביץ טען בעתירתו כי התשדירים נוקטים בהפחדה ויצירת רגשות אשם תוך ניצול נשים במצוקה.

מתנגדי אפרת טוענים שמניעי הארגון אינם מניעת הפלות וקידוש ערך החיים, אלא הם רואים בנשים רחם בלבד ופתרון ל"איום הדמוגרפי". לטענת המתנגדים, מדובר בארגון גזעני שפונה ליהודיות בלבד ודחה מעליו נשים ערביות שפנו אליו לעזרה במספר הזדמנויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully