פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      בלי תופעות לוואי: לאכול קטניות בלי לסבול מכאבי הבטן

      הם נחשבות לבריאות מאוד ומופיעות בהרבה מאוד ממאכלי החג ובכלל, אבל רבים מאיתנו מעדיפים להמנע מהן. למה קשה לנו לעכל קטניות ואיך אפשר לפתור את הבעיה בקלות?

      תבשיל עדשים עטוף בבצק (נמרוד סונדרס)
      חלק מכל ארוחה, חגיגית ויומיומית (צילום: נמרוד סונדרס)

      בשרשרת החגים שאופפת את כולנו, אנחנו אוכלים לא מעט ארוחות כשעל השולחן מונחים מאכלים חגיגיים רבים, בהם לא מעט מנות מבושלות המבשרות את בוא החורף. רבות מהן מכילות קטניות, כמו חומוס, עדשים, שעועית וכדומה.

      כמעט לכל עדה בארץ, ישנם מאכלי קטניות מסורתיים ואהובים שמקובל להכין בארוחות החג. קטניות הן נדבך חשוב בתזונת הים תיכונית המומלצת, והשנה הנוכחית הוכרזה על ידי האו"ם כשנת הקטניות במטרה לעודד את צריכתן כחלק מתזונה בריאה וכתחליף למזון מהחי.

      אלא שלמרות כל הטוב שיש בהן, הרבה פעמים אנחנו נמנעים מלאכול אותן, בגלל תופעות הלוואי שיכולות להיות לא נעימות, בלשון המעטה.

      מדוע זה קורה?

      קטניות נחשבות מזון קשה לעיכול ויכולות לגרום להצטברות של גזים ולתחושת נפיחות בגלל מבנה הפחמימות שהן מכילות. באופן טבעי ויומיומי, המעיים האנושיים פולטים בממוצע כחצי ליטר ועד ליטר ליום של גזים המיוצרים במערכת העיכול. מרביתם נטולי ריח, אבל יש בהם שמכילים כמות מסוימת של גופרית, שהניחוח שלה עלול לגרום לאי נעימות.

      למערכת העיכול האנושית חסרים האנזימים שמפרקים את הסוכר שיש בפחמימות ובסיבים התזונתיים – גם אלה מכילים פחמימות מורכבות שמתפרקות לסוכר פשוט. הסוכר הלא מעוכל מגיע למעי הגס, שם הוא עובר תהליכי תסיסה ומפורק על ידי חיידקים "טובים". תוצרי התסיסה והפירוק האלה הם הגזים המוכרים.

      כאב בטן (ShutterStock)
      קשות לעיכול (אילוסטרציה: shutterstock)

      מה ניתן לעשות?

      בידקו את המקור לנפיחות: בראש ובראשונה, שווה לבדוק האם אלו הקטניות שגורמות לגזים. נסו לשים לב מה אכלתם מספר שעות לפני שהתחילה המתקפה. הוציאו את המאכל החשוד מהפריט למשך כמה ימים, ואז החזירו אותו בהדרגה. אם התופעות חוזרות, כנראה שמצאתם את החשוד.

      לעסו טוב: כשאוכלים מזון עשיר בקטניות, כדאי לאכול בנחת וללעוס יותר טוב, כדי להקל על עיכולן במעיים, שכן תהליך העיכול מתחיל מרגע שלועסים את המזון.

      השרייה: עדיף להשרות את הקטניות במים למשך 12-24 שעות. השריית הקטניות גורמת להפרשת חלק מהפחמימות והסיבים התזונתיים לתוך המים. לכן כדאי להחליף את המים מדי פעם. לאחר גמר ההשריה מבשלים את הקטניות במים טריים. כדי לקצר את משך ההשריה אפשר לשפוך על הקטניות מים רותחים.

      אזוקי (עופרי זוטא)
      תהליך ההנבטה מפרק חלק מהסוכר בקטניה (צילום: עופרי זוטא)

      הנבטה: אפשר להנביט את הקטניות עד לשלב של נבטוטים – גבעול קצרצר ללא עלים, כדי לפרק חלק מהסוכר שיש בהן. כדאי להוסיף לתפריט יוגורט או כמוסות שמכילים חיידקים פרוביוטיים וסיבים פרה ביוטיים, כדי לעודד את צמיחת חיידקי המעיים הידידותיים.

      כשאין זמן להשרות את הקטניות ולהכין אותן לקראת הבישול, אפשר ליטול תוסף אנזימי עיכול, שמסייע בעיכול הסוכר והסיבים התזונתיים לפני הגעתם למעי הגס.

      הוספת תבלינים: רבים מוסיפים למי הבישול תבלינים וצמחים שמסייעים בספיחה של הגזים. בין התבלינים, עלי דפנה, גרגרי קימל, אצת קומבו, מיץ לימון (לאחר הבישול), כמון, ג'ינג'ר, זרעי כוסברה, זרעי שומר, הל, שורש אנג'ליקה ואניס.

      תכשירים להקלה על הפרעות עיכול: תכשירים המכילים סימתיקון, הנמכרים תחת שמות מסחריים שונים, ללא מרשם רופא, יכולים לסייע לאלה הסובלים מרגישות.

      הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה