וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת החורף: למה חשוב לקחת דווקא עכשיו פרוביוטיקה?

וואלה! NEWS בשיתוף אלטמן

28.9.2016 / 11:00

רגע לפני שעונת המחלות נפתחת ואיתה השימוש בתרופות ואנטיביוטיקה, ביקשנו לבדוק עם המומחים, באילו מצבים כדאי לקחת פרוביוטיקה ואיך בוחרים אותה בצורה הכי נכונה?

אישה חולה מחזיקה מדחום. ShutterStock
עונת המחלות בפתח/ShutterStock

החורף מתקרב ומביא אתו את עונת המחלות והאנטיביוטיקה. למרות ההבנה הרפואית שיש להמעיט בנטילת תרופות אלה, השימוש באנטיביוטיקה עדיין בלתי נמנע במצבים רבים. במיוחד כשמדובר במבוגרים ובילדים. ואולם בצד השימוש בתרופות, גם השימוש בפרוביוטיקה לאחר נטילת אנטיביוטיקה הפך מכבר הרגל מוכר, שאפילו רופאים דואגים להזכיר כשהם רושמים מרשם ואנטיביוטיקה.

אחת מתופעות הלוואי של נטילת אנטיביוטיקה היא שלשול ועל פי נתונים רפואיים כ-30% מאתנו עלולים לסבול מכך. תופעת לוואי מוכרת נוספת היא דלקות בנרתיק. מצבים רפואיים אלה נגרמים מכיוון שהתרופות האנטיביוטיות מחסלות כל מה שנקרה בדרכן: חיידקים "טובים" ו"רעים" כאחד, ובכך תורמת להפרת האיזון בגוף.

"הגוף שלנו עמוס באופן טבעי בסוגים שונים של חיידקים: חלקם "טובים" חלקם מחוללי מחלות (פתוגניים)", מסבירה אולגה אליהו, דיאטנית קלינית, אחראית תוכן מדעי אלטמן. "בדרך כלל הם חיים אלה עם אלה בהרמוניה ואולם כיום ברור שבעת נטילת אנטיביוטיקה האיזון בניהם עלול להיות מופר, ובמיוחד כשמדובר באוכלוסיית חיידקי הנרתיק, מערכת הנשימה ומערכת העיכול. נטילה של תוספי תזונה המכילים את זני החיידקים הנכונים בכמות נכונה עשויה להועיל למצבי בריאות שונים". למרות כך, לדבריה לא כל תוסף, המכיל חיידקים "טובים", פרוביוטיים, יעיל לכל מצב.

תרופות כמוסות כדורים כמוסה בריאות פרוביוטיקה. ShutterStock
להתאים את הפרוביוטיקה לתופעה/ShutterStock

לדברי אליהו, בשנים האחרונות התרחב המחקר אודות השפעתם של החיידקים ה"טובים" על הבריאות שלנו לתחומים רבים, החל מדלקות בנרתיק, דרך מחלות חורף בדרכי הנשימה בקרב ילדים ועד השפעה על השמנה וסוכרת.

באילו מצבים כדאי לשקול שימוש בפרוביוטיקה?

מחלות חום ומחלות בדרכי הנשימה: "ילדים בעיקר נוטים להידבק בזיהומים שונים הגורמים למחלות חום ולמחלות בדרכי הנשימה. ישנן עדויות מחקריות לגבי זני חיידקים ספציפיים שעשויים להפחית מחלות חום, זיהומים בדרכי הנשימה ונזלת אלרגית", מסבירה אליהו.

הפרעות במערכת העיכול: "מלבד שלשול הנגרם כתופעת לוואי של אנטיביוטיקה, ישנן הפרעות עיכול נוספות שיכולות להיות מושפעות לטובה כתוצאה של נטילת פרוביוטיקה, בהן עצירות, גזים, נפיחות וכאבי בטן. רבים סובלים מתופעות אלה באופן קבוע, ולעתים גם מאובחנים בשל כך בתסמונת המעי הרגיש, אחרים חווים תקופות קצרות המאופיינות בבעיות עיכול, ויש הסובלים מכך בשל מחלות מעיים דלקתיות. "רבים מעידים כי נטילה קבוע של פרוביוטיקה משפרת את הרגשתם באופן כללי", מעידה אליהו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
כאב בטן. ShutterStock
תופעת לוואי של נטילת אנטיביוטיקה/ShutterStock

שלשול מטיילים: "אנשים בעלי רגישות במערכת העיכול נוטים לפתח הפרעות עיכול במעבר מדינה אחרת, לא רק בגלל מפגש עם זיהומים שונים, אלא בגלל אכילת מזון שאינם רגילים בו", מסבירה אליהו.

ג'ט לג: כידוע, מעבר מהיר בין אזורי זמן משבש את השעון הביולוגי האנושי, מה שיכול לבוא לידי ביטוי בעייפות, כאבי ראש, כאבי בטן והרגשה כללית ירודה. "מחקר ישראלי מצא, כי ג'ט לג יכול לבלבל לא רק את השעון הביולוגי האנושי, אלא גם את זה של החיידקים המתאכסנים במעיים", מדווחת אליהו. "המחקר פורסם במגזין המדעי המוביל "Cell" ומוכיח כי כאשר חלים שינויים במקצב היומי, מופר איזון החיידקים במעי, ויכול להשפיע ולהגביר את הסיכון למגוון תופעות".

דלקות בנרתיק: פטרת מסוג קנדידה היא הגורם השכיח ביותר לזיהומים בנרתיק כתוצאה של נטילת אנטיביוטיקה. רופאי נשים רבים ממליצים על נטילת פרוביוטיקה כדי לשמור על איזון חיידקים טובים ולמנוע פגיעה בנרתיק.

שימוש קבוע בתרופות: מתברר שישנם סוגים שונים של תרופות שיכולות לחולל הרס בקרב אוכלוסיות חיידקים באתרים שונים בגוף. "המחקר מתרכז כיום בהבנת הסיבות השונות שעלולות להפר את האיזון העדין של המיקרוביום – אוכלוסיית החיידקים הייחודית שיש לכל אחד ואחת. כיום, החוקרים כבר מבינים שלא רק אנטיביוטיקה עלולה לגרום לכך", מעידה אליהו.

השמנה, אי סבילות לגלוקוז וסוכרת: מחקרים הדגימו כי נשים וגברים הסובלים מהשמנת יתר וכן חולי סוכרת או טרום סוכרת הינם בעלי מיקרוביום שונה, שכמות החיידקים בו דלה יחסית ומגוונת פחות.

משככי כאבים. ShutterStock
תרופות יכולות לחולל הרס בקרב אוכלוסיות חיידקים באתרים שונים בגוף/ShutterStock

איך יודעים באיזה תכשיר פרוביוטי לבחור?

לדברי אליהו, קיימים שלושה כללים שכדאי לאמץ:

1. לבחור פרוביוטיקה ייעודית, שמתאימה למערכת העיכול, לשמירה על הבריאות האינטימית אצל נשים או מותאמת עבור ילדים, בהתאם לתסמינים ולגורמים מהם סובלים.

2. לבדוק האם הפרוביוטיקה מורכבת מזנים רשומים שהינם בעלי שם ומספר המסווגים את זני החיידקים שהתכשיר מכיל.

3. לוודא ששמות החיידקים אכן תואמים את הממצאים המחקריים, כלומר שהזן המסוים שיש בתכשיר אכן נבדק במחקרים וקיימות עדויות על יעילותו והשפעתו למצב המסוים שממנו סובלים.

כמו כן, מומלץ לבחון האם התכשיר מופק בטכנולוגיה מתקדמת השומרת על חיוניותם של החיידקים, הן מבחינת אורך חיי המדף של התכשיר וחיידקים שבו, הרגישים לאור ולטמפרטורה, והן שמדובר בזני חיידקים שמסוגלים לשרוד את החומציות הגבוהה של הקיבה ואת המפגש עם מלחי המרה המופרשים למעי הדק.

הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully