וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האויב שבפנים: עשרות רעלנים מזיקים נמצאו באבק הבית

20.9.2016 / 7:46

חוקרים מצאו לא פחות מ-45 סוגים של רעלנים שונים בבדיקות אבק ביתי. הרעלנים האלה נמצאו בעבר כקשורים לשלל בעיות רפואיות, בהם אי פוריות, סרטן ובעיות התפתחות

שואב אבק. ShutterStock
אתם חייבים להתחיל לשאוב אבק/ShutterStock

אחד הדברים שהתרגלנו לחיות איתם סביבנו הוא אבק. חלקיקי האבק שבבית נראים לנו לרוב כמטרד, אך גם כדבר שגרתי שנאלצים לחיות איתו, בין ניקיון יסודי אחד למשנהו. כעת, חוקרים אמריקאים מזהירים במחקר חדש כי באבק הבית מצויים 45 סוגים שונים של כימיקלים, שחלקם נקשרו בעבר לבעיות בריאותיות שונות. המחקר פורסם השבוע בכתב העת Environmental Science & Technology.

החוקרים מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון ערכו מטא-אנליזה, כלומר ניתחו נתונים ממחקרים קודמים (או ליתר דיוק - מ-26 מחקרים קודמים שעברו ביקורת עמיתים) שהתחקו אחר הרכב הכימיקילים באבק הביתי, מאז שנת 1999 ועד היום, ושקללו אותם למחקר-על אחד. דגימות האבק באותם מחקרים נלקחו מבתים שונים ב-14 מדינות בארצות הברית.

עשרות הכימיקילים שנמצאו באבק התחלקו לחמש קטגוריות של מרכיבים – פתלאטים (כימיקלים שניתן למצוא ברצפות PVC, אריזות אוכל פלסטיות, וילונות אמבטיה ועוד), חומרים מעכבי בעירה, פנול (הזמין בין היתר בחומרי חיטוי ותרופות), כימיקילים עם פלואור וכן חומרים מפיצי ריח.

מסוכנים לבריאות, בעיקר של ילדים

הכימיקלים הללו הוזכרו בעבר במחקרים כקשורים באופן כלשהו עם סיכונים בריאותיים כגון בעיות הורמונליות, בעיות פוריות, סרטן ובעיות התפתחות אצל תינוקות. כמו כן, עשרה מתוך 45 הכימיקלים היו נוכחים ב- 90 אחוז מדגימות האבק שנאספו בכלל המחקרים מאז 1999, כלומר אנשים רבים חשופים להרכב החומרים הזה.

החוקרים מזהירים כי ילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחשיפה לכימיקלים מהאבק, מאחר והם זוחלים ומשחקים על הרצפה ושמים את ידיהם בפה תדיר. "הממצאים מראים כי אנשים, ובמיוחד ילדים, חשופים על בסיס יומיומי למגוון של כימיקלים באבק הקשורים לבעיות בריאותיות רציניות", אמרה ד"ר איימי זוטה, אחת מהחוקרות מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון שערכה את המטה-אנליזה, בהודעה נלוות לפרסום המחקר.

תינוק זוחל ברחוב. ShutterStock
אוכלים אבק/ShutterStock

על אף החדשות המבהילות, ד"ר קנת' ספיית', מומחה לרפואה סביבתית מניו יורק שלא היה מעורב במחקר, אמר לאתר – Live Science כי הקטגוריות של כימיקלים שנמצאו באבק "הן אכן סיבה לדאגה", אך הוסיף כי המחקר רק מציין את הרכיבים הנוכחים באבק, ויש צורך במחקרים עתידיים לבחון כיצד בדיוק כימיקילים אלה נכנסים לגופנו ומשפיעים על בריאותנו.

כמו כן, לרוב, במחקרים על השפעות של הכימיקלים הללו על הבריאות שלנו, לוקחים חשבון כימיקל בודד בכל פעם. המחקר החדש מראה כי האבק חושף אותנו למגוון של כימיקלים בבת אחת, על כן נדרשים מחקרים נוספים להבין בדיוק את האופן בו הכימיקילים באבק משפיעים על בריאותנו.

אז מה אפשר לעשות?

החוקרים מציעים לשטוף ידיים לעתים קרובות עם מים וסבון ובמיוחד לפני אוכל, להשתמש בשואבי אבק עם מסננים מיוחדים ולשאוב אבק באופן תדיר, להסיר אבק עם מטליות לחות ולפתוח חלונות כדי לאפשר זרימה של אוויר צח בבית.

כמו כן מדגישים החוקרים כי על חברות וממשלות לקדם מדיניות של הסרת כימיקילים מסוכנים ממוצרי צריכה רווחים. המועצה לבטיחות מוצרי צריכה בארצות הברית אסרה על שיווקם של מספר מוצרים לילדים שהכילו פתלאטים, וארגון ה- FDA שוקל לאסור על הימצאותם של אותם כימיקילים באריזות מזון פלסטיות.

  • עוד באותו נושא:
  • אבק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully