וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירה הבטוחה: איך בוחרים גן ילדים?

26.9.2003 / 7:10

חופשת הלידה עומדת להסתיים ואתם עומדים בפני החלטה קשה – לאיזו מסגרת לשלוח את הילד? לפני שאתם יוצאים לסבב גנים, הנה כמה קריטריונים שיעזור לכם לעשות את הבחירה הכי נכונה עבורכם ועבור ילדכם

ילד בגן ילדים. ShutterStock
לפני שתצאו לסבב גנים, הגדירו לעצמכם על מה לא תתפשרו/ShutterStock

לאחר שמסתיימת חופשת הלידה, ניצבים הורים רבים בפני בחירה לא פשוטה – המסגרת שבה ישהה הילד ברוב שעות היום, בזמן שהם בעבודה. עבור הורים רבים, הרגע שבו הם נדרשים להעביר את הילד לידיים זרות הוא רגע לא קל, והבחירה בגן לעתים נראית בלתי אפשרית: איך בוחרים את הגן הטוב והמתאים ביותר לילד שלנו?

לשאלה הזאת, אין תשובה אחת. לכל הורה יש את סדרי העדיפויות, הקריטריונים והדגשים שלו, ומה שהוא תנאי סף עבור הורה אחד עשוי להיות גמיש מאוד עבור אחר. לכן, חשוב שלפני שתצאו לסבב גנים, תגדירו לעצמכם באילו תחומים אתם גמישים ומה הדברים שהכי חשובים לכם ולילד שלכם. הנה רשימה של כמה קריטריונים שעשויה לעזור לכם בבחירה:

מבנה הגן והסביבה
הגן הוא המקום שבו ילדכם ישהה ברוב שעות הערות שלו, ולכן חשוב לשים לב שיש בו מספיק מרחב כדי לנוע, לשחק ולחקור. שימו לב למצב המבנה – האם הוא מטופח, האם הצעצועים והמשחקים בגן מגוונים ומצויים במצב טוב, האם יש חלוקה לאזורי פעילות שונים (אזור אכילה, אזור משחק בשולחנות, אזור למשחק חופשי, אזור למפגשי בוקר עם הגננת וכו'). בדקו האם יש חצר בגן ומה יש בה? חול, דשא, מתקני משחק וכו'.

אופי המסגרת
גן או משפחתון? הראשון מספק מסגרת מובנית יותר ויש בו יותר ילדים ובדרך כלל יותר מכיתה אחת ויש בו גם יותר אנשי צוות. השני, הוא מסגרת מצומצמת ומשפחתית יותר. לשניהם יתרונות וחסרונות, והבחירה ביניהם תלויה בהעדפה שלכם. עם זאת, כדאי לשים לב לאילו גילאים המסגרת מתאימה. ישנם משפחתונים שמיועדים לגילאים ספציפיים בלבד, ולא ניתן להשאיר בהם את הילד עד למעבר לגן עירייה. משמעות הדבר היא שהוא יצטרך להכנס למסגרת חדשה נוספת, עוד לפני המעבר לגן עירייה. אם אתם רוצים להמנע מכך, חפשו גן שנותן מענה החל מתינוקייה ועד לגיל 3.

גן ילדים. ShutterStock
ודאו שמבנה הגן ותכולתו מותאמים לצרכי הבטיחות של ילדים קטנים/ShutterStock

מספר ילדים ואנשי צוות
אחד הקריטריונים החשובים ביותר הוא מספר הילדים בכל כיתה והיחס בין מספרם למספר אנשי הצוות. אתם רוצים להיות בטוחים שהילד שלכם יקבל את הטיפול ואת תשומת הלב, החום והחיבה שלהם הוא זקוק. בגנים פרטיים אין תקנים שמגדירים יחס חובה בין ילדים לאנשי צוות, אך במעונות היום המפוקחים על ידי משרד התמ"ת יש תקינה כזאת ואתם יכולים להעזר בה ככלל אצבע. את כל הפרטים ניתן למצוא בקובץ הנהלים של אתר התמ"ת.

חופשות ושעות פעילות
בדקו מהן שעות הפעילות של הגן: מאיזו שעה ניתן להביא את הילדים בבוקר ועד איזו שעה ניתן לאסוף אותם? וודאו ששעות הפעילות של הגן תואמות את צרכי העבודה שלכם, או לחילופין התאימו את שעות העבודה לשעות פעילות הגן. כמו כן, בקשו מהגננת לוח חופשות, על מנת שתוכלו להערך מראש לימי חופשה שבהם הגן אינו פעיל (שלרוב הם רבים יותר ולא תמיד מקבילים לימי החופשה שלכם מהעבודה).

בטיחות
ודאו שמבנה הגן ותכולתו מותאמים לצרכי הבטיחות של ילדים קטנים. האם יש סוגרי בטיחות על השערים, הדלתות והחלונות, כיסויי שקעים וכל אמצעי בטיחות אחר שנדרש. התבוננו גם האם הצוות מקפיד לסגור מאחוריו את הדלתות והשערים בכל עת. כמו כן, בררו האם אנשי הצוות עברו הכשרה למתן עזרה ראשונה לתינוקות וילדים והאם מותקן בגן לחצן מצוקה.

תזונה
מי מכין את האוכל שמוגש לילדים בגן? האם מדובר באוכל מוכן וקנוי או באוכל ביתי שמכינים במקום? כמה ארוחות מוגשות לילדים מדי יום והיכן הם אוכלים אותן? ודאו גם שהאוכל מוגש במרקם שמתאים לגילם של הילדים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
ילדים משחקים בגן. shutterstock, ShutterStock
אין דבר כזה גן מושלם/ShutterStock, shutterstock

סדר יום ותכנים
מהו סדר היום בגן? עד איזו שעה בבוקר ניתן להגיע עם הילדים, מבלי שהדבר יפר את סדר היום? האם יש תכנית לימודים מוגדרת ותכנים מסודרים שמועברים לילדים במהלך השנה (למשל: חגים, עונות השנה, זהירות בדרכים וכו')? מי מעביר את התכנים הללו ובאיזה אופן (מפגשי בוקר, לימוד חוויתי, יצירה ועוד)?

מעורבות הורית
באיזו מידה יכולים או נדרשים ההורים להיות מעורבים בהחלטות לגבי התנהלות הגן? באילו ערוצים מתבצעת התקשורת עם צוות הגן: האם יש קבוצת וואטסאפ של הורי וצוות הגן? האם יש ועד, ועד כמה הוא שותף בהחלטות שנוגעות לגן?

הדבר החשוב ביותר לזכור, הוא שאין כזה דבר גן מושלם, לכל מסגרת יש יתרונות וחסרונות. המשימה שלכם היא להחליט מהם הקריטריונים החשובים לכם ביותר ולתת להם להנחות אתכם בבחירת המסגרת המתאימה ביותר לילד.

תנאי שימוש סימילאק

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully