פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      ככה הספורטאים משפרים את הביטחון שלהם באולימפיאדה

      לורי הרננדז בת ה-16 מוכיחה באולימפיאדה הנוכחית שיש לה כוח לא רק פיזי אלא גם נפשי. אחד הפסיכולוגים שעבדו איתה מספר על הכוח של ההכנות הנפשיות לפני אימון ועל הריטואלים שעובדים לספורטאים ויכולים לעבוד גם לכם

      ככה הספורטאים משפרים את הביטחון שלהם באולימפיאדה
      עריכה: ניר חן

      בווידיאו: ד"ר אילן רבינוביץ' מסביר איך יוצרים מנטליות של לוחם

      אומנם רוב העיניים נשואות באולימפיאדה הנוכחית אל המתעמלת האמריקאית בת ה-19, סימון ביילס, אבל לצידה משתתפת מתעמלת מסקרנת לא פחות רק בת 16 ועם זאת, עם הרבה ביטחון. לורי הרננדז, מי שזכתה במדליית הכסף על תרגיל קורה מוצלח, הראתה כמה פעמים במהלך התחרות איך היא מצליחה לשלוט בהתרגשות שלה ולהתרכז על המזרן.

      כבר במוקדמות האולימפיאדה שנערכו בחודש יולי, רגע לפני שהיא פותחת בתרגיל בקרקע האומנותי, הרננדז עצמה את עיניה, הניחה יד על בטנה, נשמה עמוק ורק אז התחילה. בתרגיל הקרקע האחרון שעשתה באולימפיאדה הנוכחית, היא נתפסה כשהיא שולחת חיוך וקריצה לכיוון עמדת השופטים, ובתרגיל הקורה, בו זכתה כאמור במדליית כסף, היא צולמה אומרת לעצמה "I got this" (יש לי את זה).

      הרוטינות האלה לפני התרגילים הם לא הצגה או חלק מהאישיות של הרננדז - הם כלים מעשיים ופסיכולוגיים שמסדרים את הראש. החלק המשמח – כולם יכולים ללמוד אותם.

      "I got this"

      רוברט אנדרוז, פסיכולוג ספורט שעבד עם מאות ספורטאים אולימפיים, ביניהם הרננדז עצמה וסימון ביילס, שותפתה לנבחרת, הוא מי שלימד אותה את תרגיל הנשימה הזה. בראיון שנתן לאתר טיים הוא הסביר שלנשימה יש תפקיד מכריע בהרגעה של מתח וחרדה. "הרבה מאוד ספורטאים בשעות לחץ נושמים שטוח ומהר יותר. שליטה ומודעות בנשימה בזמני מתח הן חשובות מאוד".

      נשימה משחררת מתח

      מה שהרננדז וספורטאים אחרים עושים לפני תרגיל נקרא נשימה סרעפתית. "היא מזיזה את הסרעפת למטה, כדי שהריאות יפתחו. כמו הרבה אנשים, גם לורי, מחזיקה את המתח שלה בבטן – כך שהיא קושרת את המחשבה שלה לבטן ולדפוסי הנשימה". לדבריו, נשימה סרעפתית עמוקה יכולה לשחרר מתח בגוף, וגם לשחרר את הראש על ידי הורדת הורמון הסטרס – קורטיזול.

      ">

      אבל לא הכל מתחיל ונגמר בנשימה. אנדרו מספר שהוא גם עובד עם הספורטאים על תנוחת היציבה שלהם. לדבריו, היא בעלת משמעות אדירה והשפעה פסיכולוגית על ההופעה של המתעמל. למעשה היא לא רק משפיעה על איך שרואים את המתעמל, אלא גם על איך שהוא תופס את עצמו.

      שפת גוף חזקה יכולה לגם היא להוריד את יצור הורמוני המתח ולהגביר לעומת זאת את יצור הטסטוסטרון. "נוצרת מעין פעולה כימית במוח שמעלה את האסרטיביות והביטחון - בדיוק מה שאתה צריך לפני עליה למתח, לקורה או לסוס הקפיצה", מסביר אנדרו. ובאשר לשיחת העידוד שהיא עושה – אנדרו מסביר שלאן שאתה מורה למוח שלך ללכת – לשם הוא מכוון. "אני לא יכול לחשוב על אמרה יותר מוצלחת ומחזקת מאשר "יש לי את זה".