וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירה הבטוחה: איך בוחרים מוהל לברית?

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

10.8.2005 / 15:58

בבית או באולם? רב או רופא? עם או בלי הרדמה? מזל טוב על הולדת הבן! אל תתנו לחששות מהברית להעיב על השמחה הגדולה. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שאתם בוחרים מוהל

ברית מילה. GettyImages
בישראל נערכות מדי שנה כ-85 אלף בריתות/GettyImages

בשעה טובה נולד לכם בן, ורוב הסיכויים שכמו חלק הארי באוכלוסייה הישראלית, אתם תערכו לו ברית מילה. בישראל נערכות מדי שנה כ-85 אלף בריתות. היות שמדובר בהליך נפוץ ומקובל, ישנם הרבה מאוד אנשי מקצוע מיומנים שמבצעים אותו ושיעור הסיבוכים בו הינו נמוך מאוד. אך למרות זאת, בחירת מוהל היא לפעמים החלטה קשה להורים רבים, שעבורם התהליך כרוך גם בקושי רגשי לבצע פעולה שתסב כאב לבנם התינוק.

על מנת להקל עליכם מעט לפני הבחירה החשובה הזאת, הנה כמה קריטריונים שיעזרו לכם להבין איזה סוג של ברית מילה הוא הנכון ביותר עבור המשפחה שלכם, ואיך לבחור את המוהל המתאים לכם ביותר.

הכשרה והסמכה
רבים אינם מודעים לכך, אך גם מוהלים דתיים שאינם רופאים חייבים לעבור הכשרה והסמכה, תחת הפיקוח של הרבנות הראשית לישראל. מוהל שעבר הסמכה כזאת, מחזיק בידיו רישיון שאותו הוא יכול להציג בפני ההורים. אך משום שהורים רבים אינם מודעים לכך, הם לא מבקשים זאת. תהליך ההסמכה של הרבנות הראשית כולל מבחן הלכתי, מבחן ידע רפואי ומבחן מעשי. על סמך ביצועי המוהל בהסמכה, קובעת וועדה של מוהלים מומחים ורופאים האם לתת לו רישיון. לכן, אם בחרתם ברב מוהל עבור בנכם הרך, אל תהססו לשאול אותו האם הוא מוסמך על ידי הרבנות ולבקש ממנו שיציג את תעודת הרישיון שלו. את רשימת המוהלים המוסמכים על ידי הרבנות ניתן למצוא באתר הרבנות הראשית.

אלחוש
רב-מוהל מבצע את המילה ללא אלחוש, אבל באופן מסורתי נהוג לטבול את המוצץ של התינוק במעט יין ולשים בפיו על מנת להסיח את דעתו מהכאב הקצר. מוהל-רופא הוא למעשה רופא, שמבצע את הליך המילה באופן כירורגי. ההבדל המשמעותי ביותר עבור רוב ההורים הוא שמוהל רופא לרוב מבצע את ברית המילה באלחוש מקומי, למניעת כאב מהתינוק. האלחוש מתבצע על ידי מריחת משחה מאלחשת ולאחר מכן הזרקת חומר הרדמה מקומי בכמות מזערית (בדומה להרדמה שמקבלים אצל רופא שיניים).

ברית מילה. ShutterStock
ההבדל המשמעותי בין רב-מוהל לרופא-מוהל הוא שרופא מבצע את המילה באלחוש/ShutterStock

ביקורת ומעקב
ישנם מוהלים שמבצעים ביקורת לאחר הברית, על מנת לוודא שהחתך מחלים כראוי ושאין סיבוכים כגון דימום, זיהום ועוד. הביקורת יכולה להתבצע יום לאחר הברית, או כמה ימים לאחריה. חלק מהמוהלים יגיעו אליכם הביתה לביצוע הביקורת בעוד שאחרים יבקשו שתגיעו עם התינוק אליהם. לעומתם, ישנם מוהלים שלא מבצעים ביקורת כלל, אלא רק מנחים את ההורים לעקוב אחר ההחלמה וליצור קשר רק במידה של סיבוכים. הורים רבים מוצאים שביקורת בסמוך לאחר הברית היא גורם מרגיע, ומעדיפים שעין מקצועית תעיף מבט נוסף על החתך בימים שלאחר הברית. בכל מקרה, לא משנה באיזה מוהל תבחרו, הקפידו לקבל ממנו הנחיות לטיפול בחתך לאחר הברית וודאו מהי זמינותו במקרה של סיבוכים או שאלות (למשל: האם ניתן ליצור אותו קשר גם בשבתות וחגים?).

אופי האירוע
יש הבוחרים לחגוג את אירוע הברית באולם, יחד עם עשרות חברים ובני משפחה מורחבת, בעוד שיש מי שעבורם מדובר באירוע מצומצם ואינטימי יותר. ישנם מוהלים שעורכים טקס ארוך יותר, ואילו אחרים מבצעים הליך ענייני וקצר. שוחחו עם בן או בת הזוג שלכם והגיעו להסכמה על אופי האירוע המתאים ביותר למשפחה שלכם, ובחרו את המוהל בהתאם לכך.

המלצות
כמו בכל התלבטות שתעמדו בפניה כהורים, תגלו שגם כאן להורים אחרים ומנוסים יותר יש הרבה מה לתרום. כאשר אתם מקבלים המלצות על מוהלים, שימו לב שהממליצים הם אנשים שאתם מכירים היטב ושעל שיקול דעתם אתם סומכים. שאלו אותם שאלות מקיפות ונסו לדלות כמה שיותר פרטים על המוהל: כיצד בדיוק הוא ביצע את הטקס, מה היה אופי האירוע, האם הוא היה קשוב ורגיש להעדפות ההורים, האם הוא סיפק הדרכה לגבי האופן שבו יש להכין את התינוק לברית ולגבי הטיפול בתינוק לאחר הברית? האם הוא היה זמין לשאלות לאחר הברית? וכדומה.

אף על פי שברית המילה היא אירוע המלווה בלא מעט חששות וחרדות להורים הטריים, כדאי לזכור שלרוב האירוע עובר בשלום ובהצלחה. בסופו של דבר מדובר במסורת ארוכת שנים, שהיא גם מעמד מרגש וחגיגי. לכן, אל תהססו לנקוט כל צעד שיסייע לכם להרגיש שעשיתם את הבחירה הבטוחה והנכונה ביותר עבורכם - בין אם מדובר בהתייעצות עם בני משפחה, חברים או איש מקצוע רפואי. והכי חשוב, שיהיה במזל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully