וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבורי על: המאפיינים הפיזיים שהופכים ספורטאים לאלופים אולימפיים

11.8.2016 / 7:16

מתחרים אולימפיים מתאמנים ללא הפסקה במשך שנים, ומביאים את גופם למצבי קצה. למה הזרועות של מייקל פלפס כל כך ארוכות והאם סימון ביילס הפכה למתעמלת אלופה בגלל מידותיה המזעריות, או שבכלל להיפך? רופא מסביר

צלמים זמניים מורשים

בווידאו: למה מייקל פלפס עושה טיפולים בכוסות רוח?

אחרי שצפינו בזכייה של ירדן ג'רבי לכולנו קצת מתחשק להיות ספורטאים אולימפיים, אבל אם נודה על האמת – אנחנו אפילו לא קרובים לזה. מתחרים אולימפיים מתאמנים ללא הפסקה במשך שנים, ומביאים את גופם (ואת נפשם) למצבי קצה. האימונים האלה בהרבה מאוד מקרים כל כך אינטנסיביים שהם משפיעים על מבנה הגוף, לתמיד.

שחייה

מייקל פלפס שחיין נבחרת ארצות הברית. AP
מייקל פלפס. אכן כתפיים רחבות/AP

בהשוואה ליונקים ימיים, מבנה גוף האדם רחוק מלהיות מתאים לתנאי מים והישרדות, אבל שחיינים אולימפיים מתאפיינים במבנה גוף שמעניק להם יתרון במים. כתוצאה משנים של שחייה, שחיינים מתאפיינים בגב מוארך ובכתפיים רחבות (מבנה משולש). בשל העובדה שעוצמת החתירה היא מרכיב חשוב בשחייה, זרועות ורגליים ארוכות מהוות יתרון, בעיקר לקראת קו הסיום. הגוף של שחיינים מקצועיים מאופיין גם בשרירי ליבה חזקים ושרירי בטן מפותחים, מכיוון שבזמן השחייה הם שומרים על מצב מאוזן במים. חוץ מזה, אצל שחיינים רבים תראו כפות ידיים ורגליים גדולות – שמעניקות יתרון בשחייה.

המדליה הכי חשובה של פלפס והלילה הגדול של ארה"ב בבריכה

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

התעמלות

סימון ביילס, מתעמלת אמריקאית. רויטרס
סימון ביילס. הזוכה הגדולה של הנבחרת האמריקאית - 1.42 מטר של כישרון/רויטרס

מתאמנות אולימפיות הן לרוב קטנות מידה, נמוכות ורזות, ואילו גברים בתחום זה קרובים יותר למבנה גוף ממוצע. להיות קל מעניק יתרון ביחס בין חוזקה למשקל, המידות הקטנות מסייעות בתנועתיות הסיבובית. בתחום זה גמישות היא תנאי הכרחי, ולכן רוב המתאמנים מתחילים בגיל מוקדם עם תכנית גמישות קפדנית. למרות המידות הקטנות, המצטיינים בתחום זה לרוב מתאפיינים בכתפיים רחבות יחסית – הרוחב והחוזק של חגורת הכתפיים מאפשר יכולת תנועה ותמיכה במספר רב של תרגילים.

מתעמלת החלומות: האגדה הנרקמת של סימון ביילס

יוסיין בולט. רויטרס
יוסיין בולט. חייב לשמור על מבנה גוף רזה/רויטרס

אנשים שמתמקצעים בריצה נחלקים לשניים: אלו שאלופים בספרינטים, ואלו שטובים בריצה למרחקים, וכל סוג יוצר מבנה גוף קצת אחר.

ספרינטים: בשל העובדה שהאצנים צריכים לייצר הרבה כוח, יש להם צורך במסת שריר גבוהה, אך בשביל להיות יעילים הם מקפידים להיות רזים. אצנים אלו גם מתאפיינים בגמישות, תכונה חיונית על מנת להבטיח תנועתיות ויעילות טכנית.

ריצה למרחק: האצנים הללו מתאפיינים בכוח סיבולת רב ומבנה גוף רזה. אין להם צורך לייצר כוח רב, אך יש להם צורך לסחוב את משקל גופם למרחק רב. לכן, שרירי הרגליים שלהם לא צריכים להיות מפותחים וגדולים, אך מדובר בשרירים עם כוח סיבולת רב.

יוסאין בולט: "תמיד רציתי לרדת מ-19 שניות ב-200 מטר"

שייט

המדליסט האולימפי מיכאל קלגנוב. GettyImages
מיכאל קלגנוב. מדליסט לתפארת/GettyImages

שייטים הם בדרך כלל אנשים גבוהים עם ידיים ורגליים ארוכות המעניקות להם תנועת חתירה חזקה וארוכה (ממש כמו מנוף). שייטים צריכים להיות שריריים, על מנת שיהיו מסוגלים להפעיל חוזק רב בעת המגע עם המים בכל חתירה, ולכן הם כבדים יותר (אם כי רזים, כי משקל גופם משופע בעיקר מהשרירים).

הטלת כדור ברזל

איתמר לוי הודף כדור ברזל. רויטרס
שרירים גדולים זה תנאי הכרחי/רויטרס

המתעמלים בתחום זה זקוקים לחוזק וכוח רב, ולכן זקוקים לשרירים גדולים. הם נוטים להיות כבדים בשביל להעביר את המומנטום מהגוף להנפה - ככל שאתה כבד יותר, המומנטום גדול יותר. גם לגובה יש יתרון, שכן ידיים ורגליים ארוכות מסיעות למהירות ההדיפה, והגובה נותן יתרון לשחרר את הכדור גבוה יותר מהאדמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully