וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק רכיבים: מה חשוב לדעת על הפורמולה של התינוק?

וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

17.8.2016 / 9:21

הרכיבים שבתרכובת המזון לתינוקות (תמ"ל) מבטיחים את בריאותו והתפתחותו התקינה של התינוק. אולם האם די בהם? לא ממש. הנה כל מה שחשוב לדעת על התזונה הראשונית של התינוק שלכם

תינוק אוכל מבקבוק. ShutterStock
לתזונת התינוק השפעה מכרעת על התפתחותו/ShutterStock

מתוך שלל חומרי המזון הקיימים בטבע יש פחות או יותר 30 חומרי מזון בסיסיים – אבות מזון: ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו וחומצות שומן – ההכרחיים להישרדותו ולהתפתחותו הבריאותית התקינה של התינוק. לתזונת התינוק השפעה מכרעת על התפתחותו ואם לא יקבל כל אחד ואחד מרכיבי המזון הללו, היא תיפגע.

חלב האם מספק את כל חומרי המזון הדרושים להתפתחותו של התינוק, בכמות ובאיכות המיטבית לספיגתם ולניצולם בגופו. מוצרי התמ"ל השונים פותחו על מנת להקנות לתינוק תוצאות התפתחותיות דומות לאלה של תינוקות יונקים, אולם לא מדובר בחיקוי עיוור של הרכב חלב האם. על מנת להבטיח, למשל, ספיגת ברזל דומה לזו המתרחשת בגופו של תינוק הניזון מחלב אם, ריכוז הברזל שבתמ"ל צריך להיות גבוה פי שלושה.

בשוק קיימים סוגים שונים של תמ"ל, וכדי להתאים לתינוק את הפורמולה ולהבטיח את בריאותו יש לעיין ברשימת הרכיבים ולוודא שהוא מכיל את כל הרכיבים החיוניים להתפתחותו. אולם האם די בכך? ממש לא. הפורמולות השונות נבדלות זו מזו גם, אבל לא רק, בהרכבן.

לא רק רשימה

רשימת הרכיבים, כך מתברר, היא רק חלק מהסיפור, והשלם – כמו תמיד – גדול מסך חלקיו. הוויטמינים והמינרלים הקיימים בחלב אם נספגים היטב בגוף התינוק הודות להרכבו המיוחד. כדי להגיע לספיגה דומה בתמ"ל יש לבחון את התוצאות במחקר מדעי שבו נבדקות השלכות הרכב המזון על הגדילה, על ההתפתחות השכלית, על התפתחות המערכת החיסונית ועל העיכול. "לא די ברכיבים", אומרת רונית דוייב, דיאטנית קלינית והמנהלת המדעית של חברת אבוט, יצרנית סימילאק, "רכיבי התמ"ל צריכים להגיע לדם ובסופו של דבר לאיברים השונים בגוף התינוק. הפורמולות השונות נבדלות זו מזו בכושר הספיגה של הרכיבים. התפתחות המוח ומערכת החיסון תלויה בספיגה של החומרים באברי המטרה. את זה אי אפשר להסיק מרשימת הרכיבים של המוצר".

הכנת בקבוק תחליף חלב. ShutterStock
הפורמולות השונות נבדלות זו מזו בכושר הספיגה של הרכיבים/ShutterStock

כדי שהתמ"ל יעשה את העבודה ותרומתם של חומרי המזון להתפתחות התינוק תהיה אופטימלית, על התמ"ל, אפוא, להכיל רכיבים המעודדים את ספיגתם. דוגמה טובה לכך היא סיפורו של הסידן בפורמולות השונות. סידן איכותי עשוי להימצא בתמ"ל בריכוז גבוה, אולם ספיגתו בגוף עלולה להיות נמוכה יותר כאשר הוא מלווה בשמן דקל, הנקשר לסידן ומונע מחלק ממנו להגיע לרקמת העצם. לכן חשוב לוודא: לא זו בלבד שהתמ"ל מכיל את הרכיבים המתאימים, אלא שהוא מכיל חומרים שמסייעים להם להיספג באברי המטרה.

אבני הבניין של הרקמות השונות

רכיב מרכזי בחלב האם והתמ"ל הוא החלבון, המורכב מחומצות אמינו שונות המחוברות זו לזו בשרשרת. חומצות האמינו הן אבני הבניין של הרקמות השונות והן חיוניות להתפתחות השרירים, מערכת הדם והחיסון. החלבון שבתמ"ל מגיע לרוב מחלב פרה או מסויה ושונה מהחלבון שבחלב האם. על מנת להקל את עיכולו, לעזור לו להתפרק ולאפשר את ספיגתו בגוף התינוק, על החלבון לעבור חימום מבוקר. כדי לוודא שהתינוק מקבל את כל חומצות האמינו החיוניות לגופו, ובכמות דומה לזו שמקבל תינוק שניזון מחלב אם, יש לערוך מחקרים ולהשוות את התפתחותם של תינוקות הניזונים מחלב לאם להתפתחותם של תינוקות הניזונים מתמ"ל. כאשר אתם בוחרים תמ"ל, ודאו כי הרכב החלבון שבתמ"ל נתמך במחקרים רפואיים.

רכיב מרכזי נוסף בחלב האם ובתמ"ל הוא חומצות השומן, ובמיוחד אומגה 3 ואומגה 6, החיוניות להתפתחות מערכת העצבים, המוח והראייה של התינוק. חומצות אלו קיימות בחלב אם בכמות מדויקת המתאימה לתינוק היונק. ממחקרים עולה כי הוספת חומצות השומן לתמ"ל משפרת את התפקוד הקוגניטיבי של התינוקות ואת ראייתם. גם לוטאין חשוב להתפתחות הראייה, הזיכרון והלמידה. על התינוקות לקבל לוטאין מחלב אם או מתמ"ל המכיל תוספת לוטאין עד לחשיפתם למזונות משלימים, סביב גיל חצי שנה. גם כאן אין להסתפק ברשימת הרכיבים. יש לוודא כי ספיגת הלוטאין בדם התינוק נבדקה במחקרים וכי היא דומה לזו של תינוק יונק.

הנקה. ShutterStock
המערכת החיסונית נתמכת על ידי האם/ShutterStock

תינוקות באים לעולם כשהם מצוידים במטען החיסוני שקיבלו בבטן אמם. בשנה הראשונה לחייו המערכת החיסונית של התינוק מבשילה בהדרגה, ועד להבשלתה היא נתמכת על ידי רכיבים שהוא מקבל מחלב האם, כמו נוקלאוטידים למשל. מחקרים מראים כי הוספת נוקלאוטידים לתמ"ל בכמות ובהרכב דומה לזה הקיים בחלב האם מזרזת את הבשלת מערכת החיסון של התינוק ומשפרת את תגובתה לחיסונים הניתנים בילדות. מלבד נוקלאוטידים מוסיפים לתמ"ל גם סיבים פרהביוטיים וחיידקים פרוביוטיים, התורמים לחיזוק ההגנה הטבעית של התינוק.

עולם ומלואו

"הדרך להבין אם הרכיבים עובדים יחד באופן אופטימלי היא באמצעות מחקר רפואי – בדיקות של צפיפות מסת עצם, מחקרים על התפתחות מערכת העיכול ומערכת החיסון, התפתחות מוטורית ושכלית וכיוצא באלו", מסבירה דוייב, "זה היתרון של חברת תרופות גדולה כמו אבוט, שבודקת את יעילות התמ"ל בכלים רפואיים מאז השקת הסימילאק הראשון בעולם, בשנת 1925. ההקפדה על תהליכי איכות והתקנים המחמירים קיימים כדי לוודא שהתמ"ל יתאים באופן המדויק ביותר לצרכים של התינוק המתפתח".

תזונת תינוקות היא עולם ומלואו, והיא תשפיע על התפתחות התינוק ועל בריאותו בילדות ובבגרות. תפקידנו כהורים הוא לברר לעומק את טיב המוצר שאנו בוחרים לתינוק - אילו רכיבים קיימים בו ואלו מחקרים תומכים בהרכבו. בסופו של דבר מזון התינוקות הוא התשתית שעליה נבנית בריאות התינוק והתפתחותו, ובבחירתו כדאי לשלב בעיקר שיקולים מדעיים ולבסס את הבחירה בתמ"ל על ניסיון רב שנים ומחקר ברמה גבוהה עליו ניתן להתבסס.

  • עוד באותו נושא:
  • תינוקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully