וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבר קל: כך תקלי על תופעות גיל המעבר

מערכת וואלה! בשיתוף אלטמן

10.8.2016 / 7:19

גלי חום, דיכאון, חרדה, הפרעות בשינה – לגיל המעבר יכולות להיות תופעות לוואי מעיקות. אבל לא חייבים לסבול. כל הפתרונות התרופתיים והטבעיים להקל על השינוי בחייך

אישה אוחזת במניפה. ShutterStock
לא כל הנשים יחוו את כל התסמינים/ShutterStock

שוב הווסת מאחרת לך, עוד לילה ללא שינה, שוב את מדליקה את המזגן באמצע החורף. אם עברת את גיל 45, את כבר מבינה את המשמעות של התופעות הללו: גיל המעבר הגיע. אמנם ידעת שהוא יגיע, אבל כמו הרבה דברים צפויים אחרים, ההפתעה שלך גדולה: מה, כבר? וגם: מה עושים?

אז מה בעצם קורה בגוף?
תופעות גיל המעבר מתרחשות כשייצור האסטרוגן והפרוגסטרון, ההורמונים הנשיים, הולך ופוחת בהדרגה. הירידה בכמות ההורמונים גורמת להפרעות בביוץ, הווסת מתקצרת, או שמופיעה אחת לכמה חודשים ולא בצורה סדירה, יכולים להתרחש גם שינויים בכמות הדימום.

ואולם מלבד השפעה על המחזור החודשי והפוריות, ישנן משמעויות נוספות להפסקת הפרשת ההורמונים. גלי חום הם אחד הביטויים המוכרים יותר, אבל ישנם עוד ביטויים רבים שלא תמיד נקשרים לגיל. ביניהם: הזעות, יובש בנרתיק, עליה בשכיחות דלקות בשלפוחית השתן. חלק מהתופעות הן מה שנהוג לקרוא "נפשיות": דיכאון, התקפי חרדה, עצבנות, התקפי כעס, הפרעות בריכוז, הפרעות בשינה, ירידה בחשק המיני. ואם זה לא מספיק: היעלמותם של ההורמונים הנשיים קשורה בעלייה בסיכון להשמנה, מחלות לב וכלי דם, אוסטיאופורוזיס ועוד.

אמנם מדובר ברשימה מבהילה של תסמינים, אבל הבשורות הטובות הן שלא כל הנשים יחוו את כל התסמינים ושיש מה לעשות כדי להתמודד איתם, ולא חייבים לסבול.

אישה בגיל המעבר רוכבת על אופניים. ShutterStock
בשנים האחרונות רווחת הגישה שיש מקום לשימוש בתכשירים המכילים פיטואסטרוגנים/ShutterStock

כדאי לקחת הורמונים?
הדבר הראשון שרופא הנשים יציע לך, הם הורמונים לגיל המעבר (HRT). מדובר כמובן בתרופות מרשם לכל דבר, שמכילות אסטרוגן, פרוגסטרון או שילוב של שני ההורמונים. האם כדאי להשתמש בהם? הוויכוח סביב התרופות לגיל המעבר קיים, ומורכב ולמעשה לאף רופא אין תשובה חד משמעית. הרבה נשים אינן מעוננות בנטילת הורמונים. ברפואה היום נהוג לקבל החלטה משותפת, רופא ומטופלת, ההורמונים כיום ניתנים לתקופות קצרות יותר.

ומה לגבי הורמונים טבעיים – פיטואסטרוגנים?
פיטואסטרוגנים הם חומרים צמחיים שדומים מבחינת המבנה והתכונות לאסטרוגן. בשנים האחרונות הגישה היא כי יש בהחלט מקום לשימוש בתכשירים המכילים פיטואסטרוגנים, המכילים מיצוי של סויה – צמח עשיר בפיטואסטרוגנים – לעתים בתוספת מגנזיום, שעשוי לשפר את יעילותם של ההורמונים הצמחיים. מעבר להקלה בהתמודדות עם גלי חום, לפיטואסטרוגנים יש תרומה בשיפור מסת העצם ומניעת אוסטיאופורוזיס וכן שיפור של השומנים בדם ומניעת מחלות לב וכלי דם. מחקר בדק את השפעת תוספת מגנזיום אוקסיד על גלי חום בנשים. הנשים שנכללו במחקר קיבלו תוספת של מגנזיום אוקסיד במינון של 400-800 מ"ג.

תוצאות המחקר הציגו, כאמור, ירידה ממוצעת של 40% באירועי גלי חום, כאשר לאחר 4 שבועות חוו 76% מהנשים ירידה בתסמינים.

ההיענות הייתה מצויינת וחלק מהנשים המשיכו את הטיפול לאחר המחקר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מה עוד אפשר לעשות כדי למנוע ולהקל על תופעות גיל המעבר?

צמחי מרפא: ישנם מספר צמחי מרפא שנחקרו ונמצאו יעילים בהקלה על תסמיני גיל המעבר. הצמח המוכר והנחקר ביותר הוא הקוהוש שחור. אפשר להשתמש צמח עצמו ואפשר להיעזר במיצוי שלו.

ספורט: מתברר שפעילות גופנית מפחיתה בשיעור ניכר את גלי החום, מונעת השמנה, משפרת מצב רוח ועוד.

תזונה נכונה: שכוללת מזון עשיר בסידן, באומגה 3, בירקות ובפירות מכל הצבעים. שתעזור לשמור על אורח חיים בריא, תסייע במניעת מחלות וכמובן – בהשמנה.

תרופות נוגדות דיכאון: ההמלצה כיום היא להיעזר בתרופות ממשפחת SSRI – התרופות נוגדות הדיכאון שיכולות להשפיע על גלי החום, באמצעות וויסות ההורמונים שהתערער להקל על הפרעות שינה וכמובן על מצבי דיכאון וחרדה.

אומגה 3 :אומגה 3 היא חומצת שומן חיונית שהגוף שלנו אינו יודע לייצר, ולכן חייבים חשוב לצרוך אותה ממזון או מתוספי תזונה. אומגה 3 עשויה לסייע בשיפור תסמיני גיל המעבר כמו הפחתת תדירות גלי החום והפחתת תסמיני דיכאון . בנוסף לחומצה זו תפקיד חשוב בשמירה על בריאות הלב. אומגה 3 בצורתה הפעילה בגוף ,מצויה בשפע בדגים ממים עמוקים, ובמיוחד בדגים שחיים במים קרים או בדגי בריכות שהמזון שלהם מועשר באומגה 3. ישנם מזונות צמחיים רבים שמכילים אומגה 3, כמו זרעי צ'יה ופשתן, אגוזי מלך . לצריכה ממזונות אלו דרושה המרה בגוף האדם לצורה הפעילה. . גם אצות ים, כגון אצות וואקמה עשירות באומגה 3. התזונה בישראל דלה באומגה 3 לכן אפשר להיעזר בתוסף תזונה שמכיל את חומצת השומן במינון המתאים, כדוגמת אלספה מקס.

להפחית עישון ואלכוהול – גם כדי לשמור על הבריאות וגם משום שאלה עלולים להחמיר את גלי החום ותופעות נוספות.

הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully