כאב על רטוב: הסיוט שכל רץ סובל ממנו

מים הם צורך הכרחי לכל מי שעוסק בפעילות גופנית, וביתר שאת בימי הקיץ הלוהטים. אבל אליה וקוץ בה: רטיבות וזיעה הן האויבות הקבועות של העור האנושי. במילים אחרות: איך מתמודדים עם שפשפות קיץ?

וואלה! NEWS בשיתוף אדידס
03/08/2016
ריצה. אדידס, אדידס
שפשפת היא אמנם לא מחלה כרונית, אבל לא נפטרים ממנה כל כך מהר(צילום: אדידס, אדידס)

הקיץ הישראלי הוא חסר רחמים. את זה יודע כל רץ שלא השכים קום לאימון בוקר מוקדם והעז לרוץ בשעות הערב או, רחמנא לצלן, בשעות הצהריים הלוהטות. הלחות הכבדה באזורים רבים בארץ לא מותירה מקום לספק: מים, ועוד מים, הם צו השעה, ועדיף כמה שיותר.

אבל אליה וקוץ בה: מים ורטיבות הם חבריה הטובים של אחת האויבות הגדולות ביותר של כל מי שעוסק בפעילות גופנית אינטנסיבית: השפשפת.

למי שטרם חווה על בשרו מהי שפשפת אמיתית, כדאי לדעת שמדובר בגירוי עוצמתי של העור, שנגרם כתוצאה מחיכוך מתמשך באזור הירכיים, בית השחי, הפטמות, הישבנים, הצוואר והמפשעות.

תוסיפו לזה את תועפות המלח שאנחנו מפרישים בעת ההזעה ותקבלו מרקם כואב במיוחד, שיכול להרוס שבוע שלם של אימונים. אז איך מונעים שפשפות? הנה כמה המלצות.

הקפידו על ביגוד מתאים

לעתים קרובות, הפתרון המושלם להיווצרות שפשפת נמצא בביגוד הריצה. ביגוד מקצועי שעשוי מחומרים סינתטיים דוחי רטיבות הוא פריט חובה לכל רץ. כדאי מאוד להישמר מלבישת בגדי כותנה, שסופגים את הזיעה ומשמרים את הלחות על הגוף.

בימי הקיץ הלוהטים חשוב לרוץ עם ביגוד קליל והכי חשוב: במידה הנכונה. מכנסיים או גופיה צמודים מדי עלולים לעלות בשלפוחית עור עצבנית גם אם הם מבליטים את השרירים שלכם.

עוד באותו נושא

אחת לתמיד: האם ריצה באמת תורמת לבריאות האדם ומרפאת מחלות?

לכתבה המלאה

הקפידו להישאר יבשים ככל שאפשר

גוף רטוב הוא קרקע פורייה לשפשפות. הבעיה היא שבלתי אפשרי לרוץ יבשים לחלוטין, גם אם מדובר בריצה בחדר כושר. זיעה או גשם – הגוף מתקשה לשמר עצמו יבש לאורך זמן, אבל אפשר לסייע לו.

הימנעו מלהרטיב את האזורים האסטרטגיים בגוף באופן יזום אם ברצונכם להתרענן. הרטיבו את הראש או הצוואר, אבל אל תרטיבו את הרגליים, או החזה. חולצה שנדבקת לגוף היא מתכון לחיכוך בפטמות וטייץ שנצמד לגוף ולא נושם, יחרוך את הישבנים והירכיים.

הקפידו על היגוד נושם ואוורירי(צילום: אדידס, אדידס)

הימרחו מראש

חומרי סיכה ושמנים הם פתרון מצוין לשפשפות ולהקלה על החיכוך בעת הריצה. מוצרים כמו בודי גלייד וחמאת צ'יה כבר הוכחו כמסייעים ונמצאים בשימוש תדיר בקרב רצים רבים, אבל מי שרוצה לחסוך בכסף, שימרח עצמו בווזלין.

כן, גם הוא עושה את העבודה באופן מהימן. הבעיה שהוא מותיר סימנים על הבגדים. אם מדובר באזורים ממוקדים כמו פטמות, תוכלו גם להדביק פלסטר עמיד במים שיחזיק לאורך זמן.

רוצו עם טייץ תחתון

מי שמעדיף לחסוך את הוצאות הביגוד המקצועי, שירוץ עם טייץ תחתון מתחת למכנסי הריצה. הטייץ ימנע את החיכוך בין הירכיים ואם תבחרו את הסוג הנכון, הוא גם יהיה קל ולא יעיק על הגוף.

בכל זאת, מדובר בשתי שכבות ביגוד בימי קיץ רותחים. גם אם אין בארון הבגדים מלתחה מקצועית, כדאי להשקיע ברכישת טייץ ריצה תחתון, ועליו להיות מבד נושם ומנדף.

טפלו בעצמכם

שפשפת היא אמנם לא מחלה כרונית, אבל לא כל כך קל להפטר ממנה. מיד עם הזיהוי הראשוני ובכפוף לרמת הסבל, פעלו להגיע הביתה, לפשוט את הבגדים ולהיכנס למקלחת במים פושרים-קרירים, שכן מים חמים רק יגבירו את חוסר הנוחות.

העור המגורה דורש טיפול כמו מריחת משחות ייעודיות והימנעות מגירודים וקילופים, במקרה והשלפוחית כבר הופיעה. האמיצים (לא מומלץ לכולם) נוהגים למרוח את השפשפת בחומץ לימון או תרכיז אלכוהול. זאת חוויה לא נעימה ברגע הראשון אבל היא מנקה זיהומים ומרגיעה את הגירוי בעור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully