וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאגר גנומי יספק לרופאים מידע חשוב על מוטציות הגורמות לסרטן בילדים

3.8.2016 / 11:03

"לאחרונה טיפלנו בילד שיש לו סרטן מפושט במח עם סיכוי לריפוי מאוד נמוך. הסתכלנו במאגר וראינו שבמקרים בודדים יכולה להיות מוטציה ספציפית. החלטנו לתת את התרופה שמתאימה למוטציה שמצאנו והילד משתפר באופן יצא מן הכלל", מסבירה בראיון לאולפן וואלה פרופ' מרים בן הרוש

מערכת וואלה!

מחלת הסרטן בילדים שונה לחלוטין מהמחלה המוכרת במבוגרים - גם בשיעור ההישרדות הכללי הגבוה (עומד על למעלה מ- 80%), גם בסוגי הסרטן וגם במידע הקיים על היווצרותם של הגידולים. "תאי מחלת הסרטן בילדים הם תאים שמתחלקים מהר מאוד ולכן התגובה לכימותרפיה הרבה יותר טובה", מסבירה בראיון לאולפן וואלה NEWS פרופ' מרים בן הרוש, מנהלת המחלקה להמטולוגיה ואונקולוגית ילדים והשתלות מח עצם , בבית החולים לילדים על שם רות רפפורט ברמב"ם.

לדבריה, הבעיה היא בעיקר בכך שאין כמעט מידע על טיפוליים ניסיוניים בילדים. "סרטן בילדים הוא מחלה נדירה מאוד וכדי להגיע לתוצאות מהירות במחקרים צריך מספר גדול מאוד של נבדקים. לכן אנחנו ממתינים לתוצאות המחקר במבוגרים ומנסים להתאים את התרופה שיעילה במבוגרים בסוגים שונים של סרטן בילדים", אומרת פרופ' בן הרוש. "הסיבה השנייה היא שזה לא תמיד אתי להתחיל טיפול ניסיוני בילדים כאשר אנחנו יודעים שהיעילות עלולה להיות נמוכה מאוד והרעילות יכולה להיות מאוד גבוהה".

בדיוק לבעיה הזאת נוסף לאחרונה כלי עזר משמעותי לרופאים על ידי חברת Foundation Medicine, הנחשבת לחלוצה עולמית בתחום המיפוי הגנומי של גידולים סרטניים, ומחזיקה במאגר הגדול ביותר בעולם בתחום. החברה החליטה לפתוח את המאגר הגנומי לגידולים סרטניים בילדים שברשותה לשימוש חופשי של רופאים וחוקרים בתחום. פתיחת המאגר מאפשר לרופאים גישה למידע חשוב על המוטציות הגורמות לסרטן בילדים ועשוי לסייע במציאת טיפולים חדשים יעילים המתאימים לאותן מוטציות.

לדברי פרופ' בן הרוש "ישנו היום מידע מרשים שסיפקה פאונדיישן מדיסין שהיא חברה לביוטכנולוגיה מולקולרית, שסיכמה 1,239 בדיקות של ילדים בהן נבדקו השינויים בגנום ומצאו את המוטציות המתאימות לסוג ספציפי של גידול".

העתיד באונקולוגית ילדים ובאונקולוגיה בכלל היא רפואה מותאמת אישית במחלת הסרטן, מסכמת פרופ' בן הרוש, "זה לטפל בילד בטיפול מותאם לגידול שלו. הטיפול הביולוגי הוא גורם הרבה פחות תופעות לוואי גם לטווח ארוך וגם לטווח מידי".

וואלה! NEWS בשיתוף רוש נציגת FoundaitionOne
  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully