פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הסוכר הטוב: המתוקים שלא מחלישים את הגוף

      זה לא שתוכלו לאכול מהם ללא הגבלה, מחשש להשמנה, אבל מקומם בתפריט היומי הוא חשוב. למה אנחנו מכורים לסוכר לבן ואילו מתוקים כדאי לצרוך לפני ואחרי אימון?

      קוביות סוכר (ShutterStock)
      בני האדם מתוכנתים להשתוקק לטעם המתוק (צילום: shutterstock)

      לגוף האנושי יש יכולת ניקוי והבראה עצמית וכושר תחזוקה טבעי. נשמע פשוט לא? ובכן, הבעיה מתחילה כשאנחנו מתעלמים ממחזורי האכילה של הגוף, ולא פחות חשוב, מחדירים פחמימות וסוכרים לא איכותיים.

      פעמים רבות אנו חושבים שהתשוקה למתוק היא צורך רגשי, בעוד שלמעשה לוח הבקרה הטבעי של הגוף הוא זה שנותן את הטון. מעבר לזיכרון הראשוני הקיים עוד מתקופת הינקות של טעמו המתקתק של חלב האם, מבחינה אבולוציונית - בני האדם מתוכנתים להשתוקק לטעם המתוק.

      סוכר, למי שעדיין לא הבין, הוא תרופה שהאדם לא ממש יכול לוותר עליה. הוא מעורר את הפרשת הדופאמין במוח שמשפיע על מצב הרוח, סוכרים ופחמימות מספקים לגוף חלק נכבד ביותר מהאנרגיה שהוא צריך לתפקודים רבים וחשובים: ללב, לנשימה, לעיכול, לפעילות גופנית ועוד. אז איפה הבעיה?

      המתוק המזוייף

      הבעיה היא עם איכות הפחמימות והסוכרים שאנחנו מכניסים לגוף. בימי קדם, המקור היחיד לטעמים המתוקים היו בעיקר מזונות צמחיים, פירות, דגנים ושורשים. רוב הסוכרים והפחמימות הפשוטות היו באיכות טובה יותר, אך במשך הזמן נכנסו לחיים המודרניים תהליכים של עיבוד מזון, ואיכותם של המתוקים ירדה באופן משמעותי.

      במילים אחרות: בני האדם קלקלו במו ידם את התזונה היומית, באמצעות שימוש לקוי בסוכר הטוב, זיקוקו, הלבנתו ונטילת כל היתרונות שהיו גלומים בו. מה שהיה מזון מלא ובריא הפך בעיקר למוצר תעשייתי מזויף ומזיק.

      סוכר קנים (ShutterStock)
      סוכר קנים. סוכר לבן לא משרת את בריאות הגוף (צילום: shutterstock)

      בתהליך הזיקוק, מרחיקים את רוב הוויטמינים והמינרלים וכן, את רוב מרכיבי התזונה המקוריים והטבעיים שהגוף בעצם צריך. כך, ממזון אכיל, טבעי, וחי הם הופכים למזון לא אכיל ולא טבעי - מזון מת. כשמזונות אלו נכנסים לתוך הגוף, הם מתנהלים כסוכר טהור: הם חודרים במהירות לזרם הדם, ויוצרים הפרעה, מגבירים את התשוקה למתוק, מעמיסים על הגוף ומחלישים אותו.

      אנשים שצורכים סוכרים מזיקים כאלו על בסיס קבוע, סובלים בדרך כלל מרמת אנרגיה נמוכה, מעודף משקל ומסיכון לפתח מחלות כמו סוכרת וסרטן.

      סוכר רע ומזיק נמצא בעצם כמעט בכל מקום. שוקולד, עוגות, מוצרים העשויים מקמח לבן, לחם לבן (ובחלק מהלחמים המלאים), עוגיות, חטיפים מלוחים ומתוקים, מאפים, קרקרים, חטיפי אנרגיה, דגני בוקר, משקאות אנרגיה, משקאות מוגזים, מיצים של פירות, וכל מוצרי הדיאט, שמלאים בקלוריות ריקות שלגוף אין מה לעשות איתן.

      מה כל כך רע בסוכר לבן?

      גם תחליפי הסוכר והממתיקים למיניהם נכנסים לרשימה השחורה משום שמדובר בכימיקלים שנוצרו במעבדה, והם חשודים כלא בריאים וכגורמים להשמנה.

      על אף שסוכר לבן לא ממש משרת את הבריאות, הוא עדיין נצרך בכמויות גדולות, בעיקר משום שהוא מוצר בסיסי, זול ומרבית האנשים לא מכירים משהו אחר, אף שנזקיו ניכרים: הוא ממכר, משבש את רמות הסוכר בדם ומחליש את הלבלב, דבר שמעלה את הסיכון לחלות בסוכרת. נוכחותו במערכת העיכול יחד עם חומרים נוספים, גורמת להיווצרות של חיידקים, למחלות של דרכי העיכול ולהחלשת המערכת החיסונית.

      ממתיק מלאכותי (ShutterStock)
      ממתיק מלאכותי. היתרונות הטבעיים נעלמו בתהליך הזיקוק (צילום: shutterstock)

      רוב האנשים צורכים סוכר לבן מתוך אמונה שהוא מספק להם זריקת אנרגיה מיידית במצבים של חולשה ועייפות. מה שהם אינם יודעים זה שהוא גורם להם להשמנה: כדי שהגוף יוכל לנצל את האנרגיה מהסוכר, הוא זקוק לחומרים נוספים שאינם קיימים בסוכר הלבן, ולכן עליו לפנות למאגרים אחרים בגוף.
      והסוכר? מאחר שהוא לא מנוצל ליצירת אנרגיה הוא נאגר בגוף והופך לשומן.

      אז מה האלטרנטיבה?

      זה פשוט. כל הממתקים שהטבע נתן, בצורתם הטבעית, בלי שהוציאו מהם את כל הוויטמינים והמינרלים והחומרים המזינים שהם מכילים. כל הפחמימות המורכבות אשר נספגות לאט ומאזנות את רמות הסוכר בדם, כל מה שאין בו תוספת של סוכר לבן: פירות, לחם מקמח מלא, דגנים מלאים.

      חסר לכם מתוק בתפריט? הנה כמה ממתיקים שאפשר לצרוך מהם בתפריט היומי:

      רכז תפוחים טבעי - 100% ללא חומרים משמרים, ללא סוכרים או תוספים, או סילאן (דבש תמרים), בתנאי ששמים לב לאותיות הקטנות וקונים סילאן שעשוי מתמרים בלבד, ללא שום חומרים נוספים.

      סוכר קוקוס - הממתיק האולטימטיבי. בעל ערך גליקמי נמוך ביותר, כלומר – עליית רמת הסוכר בדם לאחר צריכתו היא איטית מאוד. מלבד זאת, הוא עשיר במינרלים, מכיל ויטמינים מקבוצת B, אשלגן, מגנזיום, ברזל, ואבץ.

      סוויטנגו - ממתיק חדש על בסיס סטיביה שמומלץ בעיקר לחולי סוכרת. הוא בעל אינדקס גליקמי אפסי, כלומר לא גורם לקפיצה בערכי הסוכר בדם ולא גורם להפרשת אינסולין, אינו ממכר ואינו גורם לבעיות במערכת העיכול, מכיל אפס קלוריות, והכי חשוב: הוא טעים, כך שניתן לשלבו במתכונים ללא רגשות אשם וחשש לבריאות.

      דבש (ShutterStock)
      דבש. שימו לב לצבע (צילום: shutterstock)

      מולסה (דבשה) - ככל שהמולסה כהה יותר, כך היא איכותית יותר. לחובבי הדבש כדאי לדעת שחשוב לשים לב ולצרוך דבש טהור שלא עבר חימום. גם במקרה הזה, הצבע הוא האינדיקציה. ככל שהדבש כהה יותר, הוא איכותי יותר.

      סירופ מייפל (אדר) טהור - סירופ מייפל טהור, ולא סירופ "בטעם מייפל". לסירופ מייפל טהור אין כל תוספים והוא בדרך כלל אורגני.

      סירופ אורז חום - ממתיק אסיאתי מסורתי המיוצר על ידי עישון אורז חום. ניתן להשיגו בבתי טבע ובבתי המרקחת. יש לאחסן במקום קריר ויבש.

      הכותבת היא נטורופתית ומומחית לתזונה בריאה