וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה עובר הגבול בין דיאטה חריפה להפרעת אכילה?

5.9.2016 / 15:36

רבים מבני הנוער מנצלים את ימי החופש לדיאטות. הבעיה מתחילה כשהדיאטה הקטנה הופכת להפרעה של ממש. איך מזהים את הסימנים, למה לשים לב והאם ניתן לשנות הרגלי אכילה? ירון לונדון מראיין את אמיר צנדקוביץ' מנהל מכון אגם לטיפול ושיקום הפרעות אכילה במרכז השיקומי "רעות"

צילום מסך

הפרעת אכילה היא הפרעה פסיכיאטרית שבה הרגלי האכילה יוצאים משליטה ומסכנים את הבריאות. בישראל בין אחוז לשלושה מהנשים והגברים חולים באנורקסיה ובולימיה ומדי שנה מאובחנים כ-2100 ילדים ובני נוער שסובלים מההפרעות הללו. אנחנו מארחים בואלפן וואלה!NEWS את אמיר צנדקוביץ' מנהל מכון אגם לטיפול ושיקום הפרעות אכילה במרכז הרפואי שיקומי "רעות".

לא מעט בני נוער שצופים בנו עכשיו מנצלים את חופשת הקיץ בשביל לעשות מייק אובר ולהגיע חדשים לשנת הלימודים, מתי עובר הגבול בין דיאטה חריפה להפרעת אכילה?

"לא כל דיאטה בהכרח תהפוך להפרעת אכילה, אבל בני נוער בהחלט נחשבים לאוכלוסייה בסיכון והפרעת אכילה יכולה להפוך בקלות יחסית לחריפה", מסביר צנדקוביץ'. "דיאטה היא בסופו של דבר תפריט, ובהפרעות אכילה התפריט מפסיק להיות האמצעי והופך להיות המטרה שמנהלת אותי".

אישה בדיאטה. ShutterStock
עיסוק מוגבר באוכל הוא סימן ראשון/ShutterStock

למה חשוב לשים לב?

"אין נקודה אחת אלא יש מגוון של מופעים שצריך לשים לב אליהם. בראש ובראשונה זה העיסוק באוכל או אם יש שינוי במשקל – ירידה או עליה, בולמוסים והקאות או אכילה כפייתית. במצבים האלה ניתן לשים לב כמובן לירידה דרסטית במשקל, חיתוך של אוכל לחתיכות קטנות, קימה לשירותים מהשולחן, הסתגרות בחדר שעות ארוכות, שקיות ועטיפות של אוכל בפח. בנוסף, יכול להיות שינוי במצב הרוח, הסתגרות חברתית או פנייה לאפיקים חברתיים שונים ואף שימוש כמו סמים ואלכוהול".

איך גומלים אנשים מהרגלים כאלה?

"הרבה פעמים אנחנו מבלבלים בין מי שאנחנו לבין ההרגלים שלנו", מסביר צנדקוביץ'. "האופן שבו אנחנו עושים דברים, זה לא מי שאני. הרגלים הם משהו שקשה לשנות, ותובנות לא עוזרות. מה שכן יעזור זה יצירה של הרגלים חדשים שדורשת מגויסות גדולה מאוד של המטופלים וצוות מקצועי".


צפו בראיון המלא באולפן וואלה!NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully