וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקר מתוק: למה כולם ממהרים לצרוך סוכר בתום האימון

19.7.2016 / 10:58

מיתוס הסוכר, כך מסתבר, מעסיק לא מעט רצים שדנים בשאלה מתי באמת נחוץ לצרוך אותו? ובעיקר באיזו כמות? אבל לפני שנותנים ספרינט לכיוון בקבוק הקולה הקרוב, כדאי לדעת כמה דברים

אילוסטרציה. ShutterStock
מי שאינו מתכנן לרוץ או לרכוב במשך 5 שעות, מוטב לו להתרחק ממשקאות מסוכרים/ShutterStock

מיתוסים, כידוע, נמצאים כאן כדי להישאר. במקרים מסוימים, כל ניסיון להפריכם רק יעבוד לכיוון הלא נכון ויחזק את הדיון בעניינם. בתחום הבריאות, יעיד כל מתמחה שזה עתה סיים את הכשרתו, סבך המידע מוליד עוד ועוד מיתוסים שלכולם כותרת אחת: זה עובד עד שיוכח אחרת. גם תחום הריצה עמוס במיתוסים, אבל אלה מאומצים בעיקר בקרב מי שעומדים מן הצד ולא לוקחים חלק בפעילות או למי שזה עתה עושה את צעדיו הראשונים.

אבל יש מיתוס אחד שקשה מאוד לנפץ - מיתוס הסוכר, כך מסתבר מעסיק לא מעט רצים שדנים בשאלה מתי באמת נחוץ לצרוך אותו? ובעיקר באיזו כמות?

מי מבין הרצים לא מכיר את המשפט: "אם רצתי, כדאי שאשתה משהו מתוק כדי להשיב את הסוכרים שאיבד הגוף". מדובר בשאלה שגורה במיוחד שקשה לפספס אותה ושהתשובה עליה לעולם לא תהיה אחידה. ברוב המקרים, התוצאה כלל לא נראית לעין ומכאן גם מגיע התעתוע הגדול. אבל לפני שנותנים ספרינט לכיוון בקבוק הקולה הקרוב, כדאי לדעת כמה דברים.

צריכת משקאות מתוקים לא יעילה לפני אימון

אין זה נכון כלל לקודד את הפעילות הגופנית לפי כמות הקלוריות ששורף הגוף במהלכה, מהסיבה הפשוטה: מדובר בנתון אינדיבידואלי שמשתנה בין אדם לאדם וגם שני אנשים בעלי משקל זהה כמעט תמיד ישרפו כמות שונה של קלוריות משום שרמת המאמץ שהשקיע גופם, לא אחידה.

הריצה, בפרט, מציעה הרבה יותר יתרונות לגוף ולנפש זולת מרדף אחרי קלוריות. כדי להפנים זאת כדי להיצמד לחישוב הבא: שתייה של בקבוק קולה אישי (330 מ"ל) תעלה לכם בריצה של 2-3 ק"מ כוס מיץ תפוזים למשל, שווה עוד 1-1.5 ק"מ של ריצה.

האם זה שווה? כדי לוותר על פיתוי מזדמן לא מספיק להיבהל מכמות הקלוריות המצויות בו. כדאי גם להוסיף חישוב של זמן הפעילות הגופנית שיידרש כדי לשרוף אותן.

ארוחת בוקר. אדידס, אדידס
עדיף לאכול ארוחה מאוזנת שתחזיר לגוף את מה שאיבד באימון/אדידס, אדידס

ברוב המקרים, הגוף לא זקוק להחזר קלורי

רצי אולטרה מרתון או רוכבי טור דה פראנס נעזרים במשקאות מסוכרים כדי להשיב לגוף קלוריות מהירות להמשך הדרך הארוכה. מי שאינו מתכנן לרוץ או לרכוב במשך 5 שעות, מוטב לו להתרחק ממשקאות מסוכרים במשך האימון ואחריו. מאגר הפחמימות של הגוף אמנם מוגבלות, אבל ריצה נבונים כלל לא מתבססים עליו אלא על מאגר השומנים שמאפשר להם לרוץ ללא הפסקה, בקצב הנכון.

במילים אחרות: רמות הסוכר בדם אצל אדם בריא הן תקינות וטוב לאכול ארוחה מאוזנת שתעזור לגוף להחזיר לעצמו בצורה בריאה את מאגרי האנרגיה והחלבון שנוצלו בזמן הפעילות.

משקאות ממותקים גורמים להשמנה

כן, מדובר במשקאות עתירי סוכר ומרכיבים כימיים אחרים שגם גורמים לשיבוש מנגנון הרעב והשובע של הגוף ומעודדים אותו לצרוך עוד ועוד מהם בתוספת מזון. לכן, מומלץ להימנע ממנה ואם זה בלתי אפשרי, אז לצרוך ממנה בכמות מופחתת.

תפריט מאוזן שילווה ויתמוך בפעילות הגופנית הקבועה הוא המפתח האמיתי לשמירה תקינה על המשקל לאורך זמן. כדאי לזכור, שבאימונים שזמנם לא עולה על שעה וחצי לא נדרשת כלל התערבות סוכרית במהלכו. מים יעשו היטב את העבודה בתנאי שבסוף תמתין ארוחה מאוזנת ומזינה.

הכותבת היא דיאטנית ויועצת תזונה לחלי ממן

כרמית ספרא בשיתוף אדידס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully