וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקה עם השטן: הסלבס שמוכרים לנו הכי הרבה ג'אנק

מחקר של אוניברסיטת ניו יורק ניתח את עסקאות הפרסום שנחתמו בין כוכבי פופ ותעשיית המזון המעובד ב-15 השנים האחרונות וחשף את האופן שבו החיבור בין התהילה והכסף הגדול פוגעים בבריאות הציבור

צילום מסך

בווידאו: ביונסה מופיעה בסופרבול. מה היא מוכרת לנו?

רוב מדינות העולם המערבי ובכלל, נמצאות בשנים האחרונות בשיאו של מאבק מתיש במגפת ההשמנה. במסגרת מאבק זה מושקעים אינספור משאבים שמטרתם להעלות את המודעות לסכנות שבהשמנת יתר ולעודד אורח חיים בריא. אבל במקביל, מתנהלים לנגד עינינו גם לא מעט קמפיינים שמקדמים בדיוק את ההיפך, ומעודדים צריכה של משקאות ממותקים, מזון מהיר ומעובד וממתקים עתירי סוכר. והם עושים את זה באמצעות הכוכבים הכי פופולריים בעולם.

עוד בנושא:
דרך מקורית להמחיש כמה סוכר יש במשקאות ממותקים
עוד סיבה לוותר על משקאות מוגזים
מחקר: ג'אנק פוד פחות טעים כשאוכלים אותו מול מראה

ביונסה בריטני ספירס ופינק בפרסומת לפפסי. GettyImages
הסכם החסות של ביונסה עם תאגיד פפסי הוא אחד הרווחיים בהיסטוריה. ביונסה, בריטני ספירס ופינק בצילומים לפרסומת של פפסי/GettyImages

אנחנו כבר רגילים לעובדה שתהילת עולם מגיעה יד ביד עם חוזי פרסום שמנים למשקאות קלים, או למותגי מזון גלובליים. אחד הדוגמאות הבולטות לכך היא המעמד הייחודי שהפסקת הפרסומות בסופרבול זוכה לו בשנים האחרונות, שבה משודרים סרטונים מופקים לעילא בהשתתפות הכוכבים הכי לוהטים לרגע זה. כעת, מחקר שנערך באוניברסיטת ניו יורק מנסה לראשונה לאגד ולנתח את הקשרים הללו שבין כוכבי פופ, יצרניות המזון והכסף הגדול שלהן והאופן שבו הם משפיעים על בריאות הציבור.

"מגפת ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער ומשבר הבריאות הציבורית בארה"ב הן שתי סיבות חשובות להעלאת המודעות לאופן שבו חברות עושות שימוש בסלבריטאים שהפופולריות שלהם בקהלים הללו גבוהה מאוד, כדי לקדם את המוצרים הלא בריאים שלהן", אומרת מארי בראג מאוניברסיטת ניו יורק, שעמדה בראש המחקר אשר פורסם בכתב העת הרפואי Pediatrics. "מחקרים כבר הראו בעבר את הקשר שבין פרסומות מזון ואכילת יתר, וכי תעשיית המזון מוציאה 1.8 מילארד דולר מדי שנה על שיווק לבני נוער בלבד", הוסיפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
טבלה שמסכמת את הקמפיינים הגדולים ביותר של כוכבי פופ בתעשיית המזון המהיר והמעובד 2000-2014. pediatrics, צילום מסך
טבלת כוכבי הפופ המובילים בעסקאות לקידום ופרסום מזון ומשקאות./צילום מסך, pediatrics

כשבוחנים את הקמפיינים והסכמי החסות השמנים שנחתמו בשנים האחרונות בין כוכבי פופ ויצרניות מזון, קל לראות לאן הולך חלק גדול מהתקציב הזה. במסגרת מחקרם, עברו החוקרים על מצעדי הלהיטים של Billboard's 'Hot 100' במהלך השנים 2013-2014 וסימנו את האמנים המובילים והמצליחים ביותר. לאחר מכן, הם קיטלגו 15 שנה של קמפיינים, פרסומות וחסויות שנחתמו בין השנים 2000-2014 כפי שעלו ממאגר הנתונים AdScope שעוקב אחר מודעות פרסומת בטלויזיה, ברדיו ובעיתונים. בנוסף, החוקרים אספו מידע גם מיו-טיוב ומקורות אינטרנטיים נוספים.

ממצאיהם סוכמו ברשימה של 65 אמנים וכוכבי פופ, שסגרו עסקאות עם 57 מותגי מזון ומשקאות שונים. ביניהן, כמה מהעסקאות המפורסמות והרווחיות ביותר בהיסטוריה, כמו הסכם החסות שנחתם בין תאגיד פפסי וביונסה – ששוויו מוערך ב-50 מיליון דולר. וכן, הקמפיין שמוביל ג'סטין טימברלייק עבור רשת מקדונלדס תמורת 6 מיליון דולר. טימברלייק הוא גם הכוכב שמוביל את הרשימה עם מספר הקמפיינים והחסויות הגדול ביותר. עוד ברשימה: וויל איי.אם, מארון 5, בריטני ספירס, סנופ דוג, כריס בראון, שאקירה, קייטי פרי ועוד.

ג'סטין טימברלייק בקמפיין למקדונלדס. GettyImages
ג'סטין טימברלייק בקמפיין למקדונלדס/GettyImages

עסקאות פרסום בין מפורסמים ובין חברות מזון אינן דבר רע כלשעצמו, אך כאשר החוקרים ביצעו ניתוח תזונתי ובדקו את הערכים התזונתיים של המוצרים המקודמים, הבעייתיות של הסוגיה עלתה באופן ברור ומובהק. 21 מתוך 26 מוצרי המזון שאותם בחנו החוקרים (81%) הוגדרו כבעלי ערכי תזונה עלובים. 49 מהמשקאות שקודמו על ידי הכוכבים (71%) היו משקאות ממותקים בעלי תכולת סוכר גבוהה. משקאות קלים עתירי קלוריות היו הנפוצים ביותר מבין המשקאות המקודמים, בעוד שמספרן של פרסומות לקידום משקאות מים עמד על 3 בלבד.

"כל אחד מחוזי הפרסום הללו עם הסלבריטאים שווה מיליוני דולרים, מה שמצביע על כך שחברות המזון רואות בהן כלי קריטי לקידום מוצריהן", אמרה בראג. "הפופולריות העצומה של כוכבי הפופ והמעמד הייחודי שלו הם זוכים בקרב בני נוער ומתבגרים מאפשרים להם להיות מודלים חיוביים לחיקוי", הוסיפה אליסה מילר, אחת החוקרות שביצעה את המחקר. "סלבריטאים צריכים להיות מודעים לכך שהקמפיינים והעסקאות שהם חותמים עלולים להשפיע לרעה על המאבק של החברה בהשמנת יתר וכי עדיף שהם יקדמו מוצרים בריאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully