וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך יראה עולם הרפואה ב-2030?

וואלה! NEWS בשיתוף ההסתדרות הרפואית בישראל

6.6.2016 / 12:10

עם התגברות שיתוף המידע ברשת, והתרחבות השימוש בטכנולוגיות שונות, אנחנו עדים למידע רב שניתן להפיק ממנו תועלת רפואית. כנס שנערך בישראל סקר את החידושים המובילים בתחום

צלמים זמניים מורשים

האם המציאות המדומה תשפיע על הכשרת הרופאים והטיפול הרפואי והאם מדפסות תלת המימד ייצרו תחליפי איברים מדיו ביולוגי? בכירי עולם הרפואה בישראל התכנסו בחודש שעבר לדיון על עתיד הרפואה בישראל ועל החידושים בתחום. ד"ר יצחק (צאקי) זיו–נר, מנהל המחלקה לשיקום אורתופדי במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, מסביר כי הרפואה של היום רק מתחילה ליישם שימושים ראשונים בטכנולוגיות החדישות והמציאות בעוד 15 שנים תעלה על כל דמיון. הנה כמה מהחידושים שהוצגו בכנס:

רפואה מעבר לכל דמיון

מציאות ודמיון מתערבבים להם יחד בעשור האחרון, מה שנותן למפתחים ולרופאים רעיונות לפיתוח אפליקציות ייעודיות שיסייעו להם בתחומם לתת רפואה טובה יותר. "ניתן לתרגל מגוון רחב מאוד של מצבים החל מניתוח, דרך שיעור אנטומיה ועד ניתוח של אברים פנימיים ולמידה עליהם", מסביר ד"ר זיו-נר. לדבריו, מעבר למשימות הלימודיות, טכנולוגית המציאות המדומה תשמש את הרפואה גם בטיפול ומחקר. "אנחנו בעצם פותחים עולם חדש שמאתגר את המטפלים ליצור תרחישים שבהם אנחנו מתרגלים מתוך ידיעה ומטרה של מה אנחנו רוצים להשיג בטיפול. זה משלב את החולים עם מוטיבציה גבוהה בתוך הטיפולים, מסיח את דעתם מהכאב ובעיקר מהווה תרגול למצבים האמתיים של החיים, מה שמביא בסופו של דבר לתוצאות טובות יותר".

ויש גם דמיון שהופך למציאות. מודלים של גידולים בגפיים ובראש, מסתמים ללב, לסתות ושאר אברים מודפסים בתלת מימד ע"י חברת SYNERGY . המדפסות הופכות בתוך זמן קצר את בדיקת ה-CT וה-MRI למודל בגודל אמיתי ומסייעות לצוות הרפואי להיערך לניתוח בצורה מדויקת ואף להדפיס כלי ניתוח יעודים המותאמים אישית למטופל. "אני לא חושב שמדפסת יודעת היום ליצור חומר ביולוגי", מסביר ד"ר זיו נר . "יחד עם זאת, זה יכול להוות שלד שעליו אפשר לגדל רקמה ביולוגית. הדברים הללו בהחלט יוכלו לשמש כשלד ולהכתיב את צורת הגדילה של אותם תאים חיים ולדמות את האיבר ככל הניתן". לדבריו, מדפסת תלת מימד יכולה היום להיות חלק מציוד שיושב בחדר הניתוח ותוך כדי ניתן לעשות הדמיה או לייצר עזרים שיתמכו בטיפול באותו הרגע. "קחו לדוגמה יצירה של מסתם מלאכותי שניתן להכין בצורה מאוד מדויקת. הוא צריך לשבת בדיוק. אם הוא יהיה קטן מדי תהיה דליפה אם הוא יהיה גדול מידי הוא לא ייסגר".

מידע רפואי בזמן אמת

הסלולאר הפך את כולנו ל"אובייקטים ציבוריים" שניתן לעקוב אחריהם 24 שעות ביממה, הפרטיות נעלמה מחיי הדור הצעיר שהפך את השקיפות האישית לתרבות חברתית מובילה. אז אם כבר ויתרנו על הפרטיות כדאי שלפחות נתחיל להפיק מכך גם תועלת וזה בדיוק מה שהטכנולוגיות מותאמות הסלולאר בתחום הרפואה מתוכננות לעשות.

חברת MON4T פיתחה אפליקציה המטמיעה מבחנים נוירולוגים במכשיר הסלולארי. אפליקציה זו מאפשרת לרופאים לעקוב כל העת אחרי מצבם הקוגניטיבי של החולים ולזהות הידרדרות בזמן אמת מבלי שהמטופל יאלץ להגיע למרפאה. כך לדוגמה פעולות יומיומיות כדוגמת הקשת קוד פתיחה, מדידת רעידות היד, מעקב אחרי יציבות הצעדים של חולי פרקינסון מדמה את המבחן הנוירולוגי המקובל להערכת מצבו של החולה. והכל משודר באופן רציף למחשב הרופא על פי הגדרתו. תוסיפו לכך את השעונים החכמים והאמצעים הלבישים שיוכלו לשדר כמעט כל מדד רפואי בזמן אמת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
איש עסקים משתמש בטאבלט. ShutterStock
המידע בכף היד/ShutterStock

אבל עם כל הכבוד לסלולארי, תחום ה- Big Data(נתוני עתק) הוא הנושא הכי חם כשמדובר על שיתוף מידע בתחום הרפואה. תחום זה מאפשר באמצעות מערכות ממוחשבות לנתח ולהצליב מידע עצום ולהפיק ממנו ידע של תבניות וקשרים ומהן להסיק מסקנות. ברפואה המתקדמת והטכנולוגית של ימינו היכולת לנתח כמויות עצומות של מידע היא בסיס לאין ספור פריצות דרך לצד הפיכת הרופאים והרפואה למדויקת ומהירה יותר.

"עוזר רופא" וירטואלי

מיזם ווטסון של IBM, שחלק מהמחקר והפיתוח שלו נעשה כאן בישראל , נחשב לאחד המיזמים המובילים בעולם בתחום ה- Big Data ובמיוחד בעולם הרפואה. מדובר במערכת מחשב מבוססת בינה מלאכותית המיועדת להשיב על שאלות בשפה טבעית. הכוח האמיתי של ווטסון טמון בהבנה עמוקה במיוחד של השפה האנושית, כולל הקשרים, סיבתיות, זמנים, מטפורות וכפלי לשון. רופאים יכולים להיעזר בשירותיו על מנת לסרוק מידע רפואי רב, ולתת הצעות לטיפולים שונים, שמסווגים לפי רמות שונות של וודאות. כחלק מהמיזם הוזנו במחשב מאות אלפי ביקורי רופא שמהם היה ניתן להפיק מידע מעשי עבור המטופל. למעשה מדובר ב"עוזר רופא" וירטואלי מתוחכם ביותר, שמסייע לרופאים מומחים לקבל החלטות מושכלות ומדויקות המבוססות על מקרים רבים.

"אני מעריך שככל שינקוף הזמן הבעיה תתגבר בעוצמתה ואנחנו נצטרך להתמודד עם הצפה של מידע שמכפיל את עצמו כל כמה שניות", מסביר ד"ר זיו-נר וממקד את הבעיה בפניה ניצבים הרופאים. "מתוך מאגרי מידע מאוד גדולים, המערכת הזו יודעת להצליב נתונים ולהוציא את המידע, לא רק העדכני ביותר, אלא הנכון ביותר ספציפית לחולה. ללא ספק זה כלי מאוד חשוב כלי שיוכל להיות עזר גדול לרופא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully