וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכיני עצמך - דברים שיקרו לך אחרי הלידה

26.5.2016 / 8:00

את לפני לידה ראשונה? יש כמה דברים שיכולים להתרחש בלב, בנפש ובגוף שלך אחרי שתחבקי תינוק קטן ועדיף לדעת עליהם מראש ולא להיות מופתעת כשהם מגיעים. הנה הרשימה שלנו

אישה מניקה. ShutterStock
אל תיבהלי מעצמך ואל תתני לאחרים להיבהל ממך/ShutterStock

ללדת תינוק זה אולי הדבר הכי מרגש בעולם ואת בטח תזילי דמעות רבות של אושר והתרגשות במהלך הלידה ואחריה. אבל אולי לא מספרים לך שהימים הראשונים (וגם השבועות והחודשים לאחר מכן) הם כר פורה ומתמשך לדמעות. בעקבות השינויים ההורמונליים והשינוי בסטטוס המשפחתי נשים רבות מוצאות עצמן רגישות מאוד, נוטות לבכות מכל דבר, להיעלב, להתרגש ולקחת הכול ללב.

אל תיבהלי מעצמך ואל תתני לאחרים להיבהל ממך. זה בסדר. זו תקופה רגישה ורגשית. ייתכן שיגידו לך דברים ותתחילי לבכות ואפילו לא תדעי להסביר למה. את לא היחידה שזה קורה לה. ה'בייבי בלוז' הרשמי לפי הספר (התקפי בכי, חרדה, שינויים קיצוניים במצב הרוח) תוקף בדרך כלל כיומיים אחרי הלידה ועשוי להימשך שבוע עד שבועיים, אך כאמור, גם מעבר לכך. יש מצבים בהם הדכדוך הופך לדיכאון אחרי לידה – מצב קליני מוכר שמשפיע על היכולת לטפל בתינוק ויש לו מענה תרופתי.

כעס, עצבנות ועצב

גם רגשות כאלה מרגישים אחרי הלידה וגם הם משפיעים על כמות הדמעות. חשוב שתפנימי שזה טבעי להיות מבולבלת, חסרת אוריינטציה וגם עצובה אחרי המאורע הגדול הזה בחיים. תינוק זה דבר ענק שהופך את העולם ברגע אחד (לא משנה כמה מתכוננים), וזה טבעי לחלוטין שקשת הרגשות שחשה כל אמא טרייה תכלול גם תסכול, חשש וקושי להסתגל למציאות החדשה ולסטטוס המחייב.

תני לרגשות האלה מקום, תרגישי בסדר עם עצמך שאת חשה כך לצד אושר, התרגשות וקיום אימהי וחומל. ההמלצה היא לא לשמור על הדברים בתוך הלב, אלא לדבר עם בן הזוג, אמא, אחות, חברה או כל אדם אחר שמרגישים קרובים אליו. שתפו, דברו – זו כמעט תרופה.

הגוף שלך

אחרי שנמתח, גדל, התרכך והתגמש הגוף לא חוזר להיות כמו שהיה קודם ולפעמים תתקשי להכיר אותו אחרי הסערה. בימים הראשונים החזה גדל מאוד בעקבות ההנקה (אפילו יותר ממה שגדל בזמן ההיריון!) ואז מגיע הגודש שהופך אותו לקשה וכאוב וצריך להוריד אותו (כדאי לקבל ייעוץ על הדרך לעשות זאת נכון).

בנוסף, לוקח זמן לרדת במשקל, לעיתים נשארים סימני מתיחה והאגן, הבטן והחזה בדרך כלל מקבלים חותמת של 'אחרי לידה' שלא תמיד נמחקת. זה הזמן להתרגל לשינויים, לקבל את הגוף החדש (כן, גם השערות האלה על הפנים הן תופעה שנשים חוות אחרי לידה), אבל גם לעשות דברים שיסייעו לגוף לחזור לעצמו כמו הקפדה על תזונה התעמלות החל מחודש וחצי לאחר הלידה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

כאבים – תפרים, טחורים, התכווצויות של הרחם – כל אלה עלולים לכאוב ולהגביל את התנועה והתפקוד. לעיתים לוקח זמן לשבת כהלכה, ללכת לשירותים כרגיל ולהרגיש טוב.

אם את אחרי לידה קיסרית זמן ההחלמה לרוב ממושך יותר, בסופו של דבר מדובר בהליך כירורגי וכמו בכל ניתוח צריך לתת לגוף זמן החלמה. משכך כאבים, כמו אופטלגין נוזלי, שמותר ליטול גם בהנקה הוא תרופה שכדאי לקחת אם הכאבים חזקים.

אישה ישנה על כרית. שאטרסטוק, ShutterStock
הטיפ הוא לישון כמה שאפשר במשך היום/ShutterStock, שאטרסטוק

עייפות

עליה בטח סיפרו לך, אבל רק אחרי שלא ישנים כמה לילות רצוף ורואים שאין צפי קרוב לשנת לילה טובה – מבינים עד כמה היא יכולה להיות גדולה, מכריעה ושתלטנית. עייפות יכולה להדגיש את כל הדברים שכתובים כאן למעלה ולהשפיע על ההתנהגות, היכולות וכוחות הנפש. הטיפ הוא לישון כמה שאפשר במשך היום, כל פעם שהתינוק ישן תתפסי גם כן תנומה. אין מה לעשות בשנה הראשונה העייפות כנראה תלווה אותך.

שכחה, פגיעה בריכוז וירידה בזיכרון

היום יש אפילו הוכחות מדעיות מדוע זו תופעה שכיחה ואמיתית. ייתכן מאוד שתרגישי שהזיכרון שלך חלוד, שאת שוכחת דברים וגם תמצאי את עצמך עושה דברים מוזרים כמו למשל לשים את הכביסה במקרר ולשכוח את הדלת פתוחה יותר מפעם אחת. את בחברה טובה.

ייסורי מצפון

כל אמא חווה את זה. זה א"ב של הורות. אבל בחודשים הראשונים שאת כל כך רגישה ומבולבלת הייסורים האלה מציפים והשאלה אם את אמא מספיק טובה או טובה בכלל כל הזמן עולה. זה הזמן להפנים שהסביבה מאוד שיפוטית וביקורתית כלפי אימהות וצריך לפתח עור של פיל כדי לא להיפגע וכדי להגן על עצמך מאמירות ביקורתיות שיפזרו סביבך לרוב.

וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully