פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      שנת הקטניות: 9 דברים שאתם צריכים לדעת על המזון הכי בריא שיש

      הכרזת האו"ם על השנה הנוכחית כשנת הקטניות נועדה לעודד את כל מי שלא צמחוני או טבעוני לצרוך את אחד מהמקורות החשובים ביותר לחלבונים וברזל. כך תבטיחו לעצמכם איזון בריאותי

      גרגירי חומוס (ShutterStock)
      גרגירי חומוס. מעל 30 אלף טון בשנה נצרכים בישראל (צילום: shutterstock)

      הידעתם? ישראל נחשבת למעצמת חומוס. אנחנו מנגבים - בדוח או בסיבוב - מעל 30 אלף טון חומוס בשנה, על פי הערכות בתעשיית המזון. החומוס שייך כידוע למשפחת הקטניות, ולאלה יש עדנה בשנה הנוכחית: האו"ם הכריז על שנת 2016 בתור שנת הקטניות.

      בהשקת האירוע הודיע באן קי מון, מזכ"ל האו"ם, כי קטניות עשויות לתרום משמעותית בהתמודדות עם "רעב, ביטחון תזונתי, תזונה לקויה, אתגרים סביבתיים ובריאות הציבור".

      לכבוד ההכרזה, הגיע הזמן להכיר לעומק גם קטניות נוספות, מלבד החומוס האהוב ולצרף אותן לתפריט המשפחתי. הנה עוד 9 דברים שכדאי לדעת עליהן:

      1. כוס אחת של קטניות מבושלות מכילה אותה כמות ברזל כמו שיש בכחצי ק"ג חזה עוף.

      2. קטניות נחשבות כמקור לחלבון, ובמיוחד לצמחונים ולטבעונים. כדי לקבל חלבון באיכות גבוהה, כדאי לשלב בין קטניות ודגנים, למשל, מג'דרה – שילוב של עדשים ואורז, חומוס בפיתה וכדומה.

      3. מלבד חלבון, בקטניות יש גם שפע של פחמימות וסיבים תזונתיים. הפחמימות שיש בקטניות מתעכלות בקצב איטי, על כן הן מעלות בצורה מתונה את רמת הסוכר בדם ונחשבות בעלות אינדקס גליקמי נמוך. משום כך הן תורמות למניעת השמנה וסוכרת, לתחושת שובע לאורך זמן ויכולות לסייע בירידה במשקל.

      4. מבין סוגי השעועית, זו הלבנה נחשבת לעשירה ביותר בסידן (90 מ"ג ב-100 גרם שעועית מבושלת). למעשה, שעועית לבנה מכילה כמות סידן דומה לזו שבחלב. כמו כן, יש בה רכיבי תזונה נוספים התורמים לבריאות העצם, ביניהם: אשלגן, מגנזיום, נחושת, אבץ ומנגן.

      פולי סויה (ShutterStock)
      פולי סויה. מקור מצוין לחלבון, עבור צמחונים, טבעונים וספורטאים (צילום: shutterstock)

      5. בזכות היותה בעלת אינדקס גליקמי נמוך במיוחד, שעועית אזוקי נמצאה במספר מחקרים כטובה לחולי סוכרת. בנוסף, האזוקי עשירה במינרלים אשלגן ומגנזיום ובנוגדי חמצון יעילים: הפוליפנולים, המקנים לה את צבעה, אבץ, מנגן ונחושת, מינרלים שיכולים להשפיע על איזון לחץ הדם ועל בריאות העצם. ברפואה הסינית מייחסים לה סגולות של עיכוב תהליכי הזדקנות.

      6. עדשים כתומות, שחורות, ירוקות, חומות, צהובות – נחשבות לעשירות בחלבון ובברזל. אמנם למעיים קל יותר לספוג ברזל שנמצא במזון מהחי, ואולם אם אוכלים עדשים בתוספת ירקות שעשירים בוויטמין C אפשר להעלות משמעותית את יעילות ספיגת הברזל שיש בהן. מלבד זאת, יש בעדשים תכולה גבוהה של חומצה פולית החיונית במיוחד לנשים בגיל הפוריות.

      7. סויה היא נחשבת מקור מצוין לסידן, במיוחד עבור מי שנמנעים ממוצרי חלב. כמו כן, סויה נחשבת מקור מצוין לחלבון, עבור צמחונים, טבעונים וספורטאים. מלבד זאת, יש בסויה גם כמות של שומן איכותי העוזר להילחם בכולסטרול הרע (רב בלתי רווי).

      8. גרגרי החומוס הינם עתירים בחלבון, סיבים תזונתיים, ברזל, סידן ומינרלים נוספים החיוניים לבריאות העצם: אבץ, נחושת ומנגן. כמו כן, גרגרי החומוס עשירים בחומצה פולית לכן מומלץ לנשים לאכול בגיל הפוריות, ובמיוחד לפני ובמהלך ההיריון.

      9. בוטנים, אם לא ידעתם, שייכים אף הם למשפחת הקטניות. אמנם הם עשירים מאד בחלבון אך מכילים גם כ-50% שומן, מה שאומר שכדאי לאכול מהם במתינות.

      הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה