וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מלבישים תינוק במזג אוויר הפכפך?

לריסה גינת, מאמר אורח

3.5.2016 / 7:00

מזג האוויר בעונת המעבר יכול לתעתע אפילו במבוגרים – בבוקר קר, בצהריים שרב ובערב שוב מתקרר. אז איך למען השם אפשר לדעת מה להלביש לתינוקות? ואיך יודעים מתי קר או חם להם מדי? מומחית מסבירה

תינוק באוטובוס. ShutterStock
חבר'ה, יש מצב שהגזמתם/ShutterStock

עונת האביב היא תקופה מדהימה, השמש יוצאת ומזג האוויר סוף סוך מתחמם, ואז מתקרר ושוב מתחמם ופתאום יורד גשם ויום אחרי זה שרב ו-40 מעלות. אפילו המבוגרים מתקשים להחליט מה ללבוש בבוקר לאור שינויי מזג האוויר הקיצוניים, אז איך להלביש את הקטנים? כך נוצר מצב שבו תינוק חמוד הולך לגן במכנסיים קצרים, גרביים עד הברך שתי חולצות ארוכות וכובע צמר.

אז איך יודעים אם לתינוק חם או קר? בניגוד למה שנהוג לחשוב תינוקות מדברים איתנו כל הזמן, לא במילים אלא בשפת הגוף שלהם. הבעיה היא שאנחנו המבוגרים לא תמיד יודעים לקרוא את התינוקות שלנו ולהבין מה הם צריכים מאיתנו. על ידי קריאה נכונה של שפת הגוף של התינוק נוכל לדעת האם חם או קר לו, האם צריך להוריד שכבה או לגרוב לו גרביים.

תחילה ננפץ מיתוס - גם לתינוק בן יומו יכול להיות חם! כולנו מכירים את ההמלצה של הדודות להלביש תינוקות בני יומם במינימום שתי שכבות. אך למעשה, כל תינוק נולד עם בסיס למערכת וויסות טמפרטורות אשר מבשילה בשבועות הראשונים לחייו. תפקידינו כהורים הוא לעזור למערכת זו להבשיל ולעבוד בצורה המיטבית. במילים פשוטות יותר, אם לנו חם ככל הנראה גם לתינוק שלנו חם. לכן בהחלט, ניתן להלביש בשכבה אחת ארוכה דקה, או שתי שכבות דקות שניתן להוריד אחת מהן במידת הצורך.

תינוק שוכב על הגב. ShutterStock
שכבה ארוכה דקה זה מספיק. גם לתינוק בן יומו יכול להיות חם/ShutterStock

איך מזהים אם לתינוק חם או קר?
כדי להבין את שפת הגוף של התינוק, כדאי להסתכל על עצמנו ולהבין כיצד אנחנו נתנהג בסיטואציה דומה. שכן, הסימנים לכך שלתינוק שלנו חם או קר לא שונים בהרבה מהסימנים שלנו. כך לדוגמה, כשלנו המבוגרים חם אנחנו, נמעיט בתנועה כדי לא לייצר אנרגיה (שתחמם אותנו), הגוף שלנו יהיה מאוד רפוי בשביל להגדיל את שטח הפנים ולהתקרר אך יחד עם זאת לא נהיה נינוחים, כנראה שנזיע, ונפהק בשביל להכניס עוד חמצן לגוף, אנחנו נרגיש עייפות יתר, לא יהיה לנו תאבון אבל נהיה מאוד צמאים. מצד שני כשקר לנו, אנחנו נזוז הרבה, אך נעשה תנועות קטנות ומהירות בשביל להתחמם, נהיה קפוצים, מצומררים ומכווצים ויהיה לנו תאבון מוגבר (אכילה מגבירה קצב חילוף חומרים ועל כן מחממת את הגוף).

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

שישה סימנים שלתינוק חם:

1. הגוף : של התינוק יהיה מאוד רפוי, הידיים והרגליים פרושות לרווחה.
2. תנועה: התינוק ימעיט בתנועות, תינוק שזוחל, ימעיט בזחילה, או שיזחל למקום קריר יותר .
3. התנהגות: התינוק יהיה לא נינוח, אולי יקטר ויפהק בשביל להכניס חמצן.
4. גוון העור: העור יהיה בגוון אדמדם והוא אף יזיע מעט.
5. אוכל: התינוק יהיה חסר תאבון אך יבקש לשתות.
6. יציאות: מיעוט במתן יציאות ושתן.

מה עושים?
• לא להעמיס שכבות, עודף שכבות יכול לגרום לתינוק לפתח חום. בימים ממש חמים ניתן אפילו להשאיר את התינוק בעירום – זה בריא! העור של התינוק יתאוורר והתינוק ירגיש את גבולות הגוף שלו, יתפתח מוטורית, יקבל בטחון ויתקרר. בימי האביב ניתן להלביש בשכבה אחת דקה ולהוסיף גרביים ועליונית, שניתן להוריד.
• לא לנגב זיעה, הזיעה מקררת רק כשהיא מתנדפת. אם ניגבנו – לא עזרנו לגוף של התינוק להתקרר.
• לנגב קצת את הפנים או הידיים עם מטלית לחה (עדיף עם מים) ולתת למים להתנדף לבד, זה נעים ומקרר.
• שתייה: תינוקות יונקים יבקשו לינוק יותר כי הם צמאים. חשוב להניק אותם לפי דרישה. לתינוקות שאוכלים מוצקים, כדאי לשלב מעט מים, בכפית או בקבוק. לתינוקות שאוכלים תמ"ל ניתן לתת מנת תמ"ל קטנה או לחלופין מנה מדוללת בין ארוחות.

תינוק עטוף שמיכה. ShutterStock
בלילות קרירים, עיטוף יכול לעזור לתינוק לשמור על חום גוף ועל שינה רציפה/ShutterStock

שישה סימנים שלתינוק קר:

1. הגוף: התינוק יהיה מאוד מכווץ, האגרופים שלו יהיו קפוצים
2. תנועה: תנועות מהירות מאוד וחדות מאוד, התינוק יקטר בקולות חדים
3. אוכל: התינוק יבקש לאכול בשביל להתחמם
4. התנהגות: התינוק יהיה עייף ותזזיתי, יבקש להיות הרבה על הידיים של ההורים כדיי להתחמם.
5. גוון העור: העור יהיה ורדרד או לבן בהיר כתוצאה מכיווץ כלי דם בעור
6. יציאות: בגלל שמאזן משק המים בגוף לא מופנה לקירור, נראה מתן שתן מוגבר יותר

מה עושים?
1. מזגן: בימים חמים במיוחד, אם זיהינו שפת גוף של התינוק מצביע שקר לו, הגיע הזמן לכבות את המזגן ולפתוח חלונות.
2. כובע: בדומה לקיץ גם בחורף חשוב לשים לתינוק כובע על הראש – בגלל הגודל היחסי של ראש התינוק, הוא מהווה מקור לפיזור חום מאוד משמעותי ולכן בשביל לחמם את התינוק כדאי לשים כובע. בימים לא קרים ניתן לשים כובע דק מבד טריקו.
3. אוכל: כדאי לתת לתינוק לינוק לפי דרישה, בשביל שיתחמם
4. לבוש: מומלץ להשתמש בשיטת ה"בצל", להלביש את הילד במספר שכבות שניתן להוריד במהלך היום. תינוקות שזוחלים כדאי להלביש גם בימים חמים בבדים ארוכים אך דקים, כיוון שהתינוק נמצא במגע עם הרצפה.
5. לילה: בלילות קרים – עיטוף יעזור לתינוק לשמור על חום גוף ועל שינה נעימה ורציפה. לתינוקות גדולים יותר ניתן לרכוש שק שינה מיוחד לתינוקות שמבטיח שהתינוק עטוף בחום ולא מעיף את השמיכה בלילה.

חשוב לזכור כי הסימנים משתנים מתינוק לתינוק, כמו שלא לכל המבוגרים חם/ קר באותה סיטואציה, גם תינוקות שונים יגיבו בצורה שונה למזג האוויר. כל תינוק הוא שונה ואף אחד לא מכיר את התינוק טוב יותר מאשר ההורים שלו. לכן תפקידינו כהורים הוא להיות קשובים לתינוק שלנו ולשינויים הקטנים ביותר שעוברים אליו.


לריסה גינת, בוגרת מכון וייצמן למדע, מפתחת שיטת SmallTalk – לדבר עם תינוקות

  • עוד באותו נושא:
  • הורות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully