וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הדרך המהירה לרזות כוללת השתלת צואה?

מחקר ישראלי שמתקיים בימים אלה מנסה לבדוק האם פרוצדורה של השתלת צואה שתשנה את מאזן החיידקים במעי, יכולה לגרום גם להרזיה. אם המחקר יצליח הוא עשוי לפתוח פתח למציאת תרופות נגד השמנה

בקטריות. ShutterStock
זה הכל בגלל חידקי המעי?/ShutterStock

קחו נשימה עמוקה לפני שאתם קוראים את זה: האם יכול להיות שהדרך הכי יעילה להרזות כוללת השתלת צואה? מחקר חדש הנערך בימים אלה בישראל בוחן את ההשפעה של השתלת צואה של אנשים רזים באנשים בעלי משקל עודף. המטרה: להוכיח כי השמנה הינה תוצר של חיידקי מעי "משמינים", ממצא שאם יוכח, יסייע בפיתוח תרופות אפקטיביות להרזיה.

המחקר בראשות ד"ר ניצן מהרשק, מנהל השירות למיקרו-בקטריה ומקים בנק הצואה באיכילוב, הוא תולדה של מהפכה תפיסתית בעולם הרפואה. ההבנה כי בנוסף לגנטיקה והשפעות סביבתיות, לחיידקי המעי יש השפעה מכרעת על הבריאות - החל ממחלות הקשורות במעי, השמנה, סכרת, דיכאון, חרדה ועוד.

במחקר, שהחל באחרונה בבית החולים איכילוב ומבוצע בשיתוף מדענים ממכון וייצמן, בודקים החוקרים האם ניתן להשפיע על מדדים מטבוליים כמו רמת אינסולין, כולסטרול, ומשקל על ידי שינוי פרופיל החיידקים במערכת העיכול.

בנק צואה באיכילוב. ליאור צור,
ד"ר ניצן מהרשק בבנק הצואה באיכילוב/ליאור צור

בחלקו הראשון של המחקר בוחנים החוקרים את ההליך בקרב 30 מתנדבים הסובלים מהשמנת יתר ומסכרת מסוג 2 שאינה מאוזנת היטב ואינם מטופלים באינסולין. קבוצה זו תחולק אקראית לאחת משלוש דיאטות והם יעברו שתי השתלות של חיידקי צואה, שיופקו מצואה של מתנדבים רזים ובריאים בפרק זמן של שישה שבועות, במהלכם ילוו על ידי דיאטנית.

מטרתו של חלק זה תהיה לבדוק האם שילוב של דיאטה מתאימה והשתלת צואה יכול לגרום לשינוי באוכלוסיות החיידקים במעי של החולים, כך שהחיידקים שהושתלו מן התורמים הרזים ייקלטו במעי של החולים וכך יסייעו באיזון רמת סוכר ובירידה במשקל. המחקר צפוי להמשך סך הכל חצי שנה במהלכה יעברו החולים בדיקות מעקב של דם וצואה. כמו כן, יחוברו החולים למד סוכר מספר ימים לפני השתלת הצואה ואחריה וימלאו באפליקציה סלולארית, שפותחה על ידי מדעני מכון ויצמן, אילו סוגי מזון הם צורכים, כך שניתן יהיה לדעת מה השפעתו של כל מזון על המדדים.

עוד באותו נושא

איכילוב מציג: בנק הצואה הראשון בישראל

לכתבה המלאה
בנק צואה באיכילוב. ליאור צור,
תהליך שתופס תאוצה בשנים האחרונות. בנק הצואה באיכילוב/ליאור צור

השתלת חיידקי צואה, הינה תהליך בה מופקים חיידקים ומיקרואורגניזמים מצואה של אדם ואלו מוחדרים למערכת העיכול של המטופל בעזרת חוקן, זונדה, גסטרוסקופיה או קולונוסקופיה. במחקר הנוכחי יבוצעו השתלות צואה בעזרת גסטרוסקופיה ויוחדרו דרך הפה אל מעבר לקיבה.

מחקר דומה, שנערך בבעלי חיים, העלה כי העברת חיידקים מעכבר רזה לעכבר שמן גרמה לעכברים השמנים לרדת במשקל, זאת כשהדבר שולב בדיאטה מתאימה. במידה והתוצאות הראשונות בבני אדם תהיינה חיוביות, המחקר יורחב למספר חולים רב יותר.

"המנגנונים, שחלקם משוערים בלבד, בעזרתם חיידקי מערכת העיכול משפיעים על המשקל ועל התפתחות סכרת הינם רבים ומגוונים", מסביר ד"ר מהרשק. "מיכולתם לנצל טוב יותר סיבים שלא נספגו ולהפוך אותם לחומצות שומן קצרות, ועד השפעה על חדירות המעי לחלבונים ולסוכרים חיידקים, אשר גורמים לדלקת בגוף וכך לעליית התנגדות לאינסולין וכן דרך השפעה על ספיגת שומנים דרך השפעה על ייצור מלחי המרה או אפילו על ידי ייצור נוירו-טרנסמיטורים שיכולים להשפיע על התיאבון שלנו".

החברה ישראלית מייביוטיקס היא החברה הראשונה בעולם שפיתחה טכנולוגיה חדשנית להעברת חיידקי מעי דרך מערכת העיכול, באופן המאפשר להם להקלט במערכת ולרפא את הנדרש. במחקר הנוכחי תבחן הטכנולוגיה במטרה לגדל חיידקים ללא צורך בהשתלת צואה.

ניצן מהרשק יוביל את נושא המיקרוביום בוועידת IATI BIOMED, האירוע הגדול של תעשיית מדעי החיים הישראלית, שייערך זו השנה ה-15, בין התאריכים 24 – 26 במאי, 2016, בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully