בני טחורים: איך נפטרים מאחת התופעות הכי מעיקות שיש?

    כעשרה אחוזים מהאוכלוסיה סובלים מכאבי שנגרמים על ידי טחורים, אבל מתביישים לדבר על זה. איך ניתן למנוע את הופעתם ומה דרכי הטיפול הטבעיות?

    • טחורים
    יונתן יעקובוב
    עלולים לגרום לסבל רב (אילוסטרציה: shutterstock)

    לפי הערכות כ- 10 אחוז מהאוכלוסייה בעולם סבלו או יסבלו מבעיות טחורים במהלך חייהם. למרות שרבים מאתנו מתמודדים עם התופעה הזו, רובה הגדול של האוכלוסייה מתבייש לדבר עליה או לשאול מה ניתן לעשות והאם בכלל אפשר למנוע אותה?

    אולי זה יפתיע אתכם, אבל לכל אחד מאתנו יש טחורים. טחורים הם למעשה כלי דם הנמצאים בחלקו האחרון של המעי הגס ובפי הטבעת ותפקידם לסייע לנו במתן שליטה על היציאות ולהפריד בין מוצק, נוזל וגזים. הבעיות מתחילות כאשר כלי הדם הללו נמתחים ו/או מתרחבים, מה שעלול לגרום לדלקת, פקקת או לקרע וכתוצאה מכך לסבל רב.

    ישנם 2 סוגי טחורים - חיצוניים ופנימיים: החיצוניים נמצאים על פי הטבעת ומחוצה לו, עטופים ברקמת העור שעל פי הטבעת, שהיא רב שכבתית, עבה יחסית ועשירה בתאי עצב, לכן הם כואבים יותר ומדממים פחות. הפנימיים, נמצאים בתוך פי הטבעת ובחלק התחתון של הרקטום, מכוסים ברירית המעי הגס שהיא שכבה דקה וענייה בתאי עצב, לכן הם כואבים פחות אך נוטים לדמם יותר.

    טוב לדעת (תוכן מקודם)

    צעד תקדימי: החברה שנותנת למבוטחיה מענק כספי

    על-ידי WE SURE חברה לביטוח
    לכתבה המלאה

    לא מהווים סכנה בריאותית

    האבחנה בין הטחורים חיצוניים לפנימיים היא פשוטה: אם הטחורים הינם חיצוניים אז האבחון נעשה על ידי הסתכלות ישירה, ובמידה והם פנימיים ההתבוננות נעשית על ידי מכשיר שנקרא "אנדוסקופ"- מכשיר דמוי גליל פלסטיק המרחיב מעט את פי הטבעת.

    טחורים כשלעצמם אינם מהווים סכנה בריאותית אך הם לא בהכרח הסיבה לכל דימום בפי הטבעת, לכן חשוב לדווח על כל דימום לרופא המשפחה והוא יחליט האם להפנות לבדיקות נוספת בכדי לשלול מחלות אחרות.

    שינוי תזונתי

    הטיפול בטחורים הוא בראש ובראשונה מניעתי: שינוי אורח חיים והקפדה על תפריט תזונה בריא ומלא יותר. אם עבודתכם כרוכה בשעות ישיבה ארוכות כגון, עבודה משרדית, נהיגה וכדומה, או אם קיימת עצירות או נטייה לכך, תזונה קלוקלת ודלה בסיבים, עודף משקל או היריון מתוכנן בדרך - רצוי כבר היום להתחיל טיפול מניעתי:

    שינויים בהרגלי התזונה (צילום: shutterstock)

    1. מומלץ להקפיד על אכילה בזמנים קבועים. רצוי לא להגיע למצבי רעב, לאכול לאט, ללעוס היטב – כל אלה חשובים לדרכי עיכול תקינים.

    2. יש להימנע ממזונות חריפים ומשתיית אלכוהול אשר משפיעים על מערכת העיכול.

    3. יש להרבות בשתיים מים. שתיה של 8-12 כוסות מים ביום תסייע לריכוך היציאות ובכך תקל בהתפנות ללא כאב ומאמץ.

    4. להרבות בסיבים תזונתיים. סיבים אלה מצויים במזון מלא, בפירות וירקות על קליפתם, שיבולת שועל, עלים ירוקים ועוד. הסיבים ידועים בתכונתם לספוח נוזלים ובכך הם תורמים לצואה רכה יותר שתמנע השקעת מאמץ בזמן יציאה.

    דרכי טיפול

    במקרים שהטחורים הינם חיצוניים ניתן להיעזר במשחות לאלחוש המכילות חומר הרדמה מקומי, כגון: PROCTO GLYVENOL, RECTOZORIN. המשחות האלה יוצרות שכבת הגנה מקומית, כך שהצואה מחליקה עליהן ולא נמצאת במגע ישיר עם הטחורים המודלקים. בנוסף, הן מכילות חומרים שמכווצים את הטחורים הנפוחים, מרפאים את העור ומשקמים את הרקמה.במקרים שהטחורים הינם פנימיים ניתן להיעזר באותם תכשירים בדיוק בצורת פתיליות (נרות).

    בנוסף, ניתן להיעזר בכמה דרכים טבעיות להקלה על הכאב:

    1. שטיפה ידנית של פי הטבעת. במקום להשתמש בנייר טואלט, ניתן להשתמש בבידה או בראש מקלחת.

    תוותרו עליו לעת עתה (צילום: GettyImages, גטי אימג'בנק)

    2. ניתן להשתמש בתחבושת קרה, להנחה על המקום להרגעה. טיפ אישי שלי – לוקחים מלח אנגלי (ניתן לרכישה בכל בית מרקחת) מערבבים בקערה חפיסה שלמה של המלח האנגלי בכוס מים רגילים עד להמסה, מניחים את הקערה במקרר עד שהתמיסה תהיה קרה, טובלים פד גזה ומניחים על המקום. תחושת הקלה בכאב תורגש מיידית.

    3. חשוב לשתות הרבה נוזלים, זה מקל מאוד על פינוי הצואה ומפחית את הכאב.

    4. רצוי להימנע מהפעלת הלחץ בזמן היציאה. הפעלת לחץ עשויה לגרום להתנפחות כלי הדם באזור פי הטבעת, וגם בכדי למנוע יציאות קשות שעשויות לגרות, לשרוט או לפצוע את אזור העור והרירית שסביב פי הטבעת ולגרום לפיסורה - שהיא סדק באותו אזור, שעשוי להזדהם ולהפוך למודלק.

    בכל מצב מומלץ לפנות לרופא המשפחה להתייעצות באיזה סוג טחורים מדובר, ולהתאים טיפול מדויק לפי האבחנה.

    יונתן יעקובוב הוא רוקח בטלפארמה, בית מרקחת מקוון

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

      התרעות פיקוד העורף

        walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully