וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מות התינוקת: על מה חייבים להקפיד בלידה ביתית?

12.4.2016 / 16:00

כ-800 לידות בית מתוכננות ואותו מספר של לידות בית לא מתוכננות מתקיימות כל שנה בישראל. האם הן מסוכנות יותר מלידה בבית חולים, ועל מה היולדת חייבת להקפיד? אירחנו מומחים באולפן

עריכה: ניר חן

תינוקת שנולדה הלילה (שלישי) בלידה ביתית ביישוב באזור עמק יזרעאל מתה לאחר סיבוך בלידה. האם, בשנות ה-40 לחייה, הזעיקה את מד"א לאחר שהתינוקת איבדה את הדופק והנשימה והיא פונתה לבית החולים רמב"ם בחיפה תוך כדי פעולות החייאה, אולם שם נקבע מותה. אירחנו באולפן וואלה! NEWS את ד"ר ד"ר אבנר שיפטן, רופא מיילד ביתי ואת אילנית ברקוביץ, אחות חדר לידה בבית החולים "העמק" בעפולה שיסבירו לנו מה הסיכונים הקיימים בלידות ביתיות, אם בכלל, ועל מה חשוב להקפיד במידה ומחליטים לבצע אותן.

"לידות בית יש נשים שמתאים להם ויש נשים שלא", מסביר ד"ר שיפטן שעשה הסבה מרופא מיילד בבתי חולים לרופא מיילד בבית. "הבסיס זאת אישה שמרגישה ביטחון בבית". לדבריו של ד"ר שיטפטן התוצאות של לידות בית הן לא פחות טובות מלידות של בתי חולים. "גם בבתי חולים מתים תינוקות מדי פעם. אני לא יודע מה היה בלידה הזו, אז אני לא יכול להגיד שיכולנו למנוע את המוות המצער. צריך להבדיל בין לידות בית מתוכננות עם אנשי צוות שבאים עם ציוד וניסיון, ואם קורה סיבוך הם יכולים לטפל ביולדת ובילוד. במקרה הזה לא הייתה לידה עם איש צוות".

שיחה של משפחת אישה הכורעת ללדת למוקד מד"א - שהסתיימה בלידה. צילום מסך
חייבים להיות במרחק של מקסימום 20 דקות מבית החולים/צילום מסך

על אף דבריו של שיפטן, ברקוביץ אומרת כי במדינת ישראל עדיין בטוח יותר ללדת בבית חולים. "למרות זאת אני חושבת שאישה שרוצה ללדת בבית יכולה לעשות את זה בתנאי שמתקבלים תנאים מאוד מתאימים: יולדת שנפגשת מראש עם מילדת מוסמכת שיודעת מה הרקע שלה, שעושה את מעקב ההיריון שלא ולא בהיריון בסיכון גבוהה. למיילדת יש ידע לא מבוטל בטיפול יילוד לאחר הלידה, בגלל שיכולים להיות סיבוכים במהלך הלידה היא תדע לזהות תינוק במצוקה, תדע להביאו לבית חולים ולהציל את חייו".

לדבריה, אם מדובר בלידת בית חשוב כמובן לברר מי המיילדת ומה המרחק מהבית לבית החולים. "המרחק לא יכול להיות יותר מ-15-20 דקות. אישה שבוחרת ללדת בבית בסביבה הטבעית, חשב שתעשה את בצורה מושכלת. אני עדין ממליצה ללדת בבית החולים. במדינה שלנו לא ערוכים מספיק ללידות בית ולסיבוכים האפשריים, ליולדת ולתינוק".

צפו בדיון המלא באולפן

  • עוד באותו נושא:
  • לידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully