פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      בחני את עצמך: האם את סובלת מנשירה עונתית או קבועה?

      משאירה במקלחת כמות שיער שיכולה להספיק לפאה וכל הבגדים שלך מלאים בשערות? כנראה שאת סובלת מנשירה. איך תדעי האם זה בגלל עונת המעבר או בעיה שדורשת טיפול? מומחית מסבירה

      שיערות באמבטיה (ShutterStock)
      נשירה מוגברת שנמשכת מעל 4 חודשים עלולה להעיד על בעיה (אילוסטרציה: shutterstock)

      נשירת שיער הינה תופעה טבעית ומחזורית החיונית להתחדשותו וכולנו סובלות ממנה מדי פעם. אך כאשר את מוצאת מצבור גדול יותר של שערות על הכרית, על הבגד או במברשת, כיצד תדעי האם את סובלת מנשירה עונתית, זמנית, בשל עונת המעבר, או שמא מדובר בנשירה מוגברת המעידה על בעיה כלשהי ומצריכה טיפול?

      לפניך 8 מאפיינים נפוצים לנשירת שיער עונתית - המאפיינת את עונת המעבר, שיסייעו לך לאבחן את מצבך:

      1. כמה זמן נמשכת הנשירה? בחילופי העונות המלווים בשינויי מזג אוויר קיצוניים מתגברת נשירת השיער. לפי ההגדרה המקצועית, נשירה מוגברת שנמשכת מעל 4 חודשים עלולה להעיד על בעיה. זאת, להבדיל מנשירה עונתית, המוגדרת כמוגבלת לתחילת עונת המעבר ובמהלכה - כארבעה חודשים בממוצע.

      2. האם הקרקפת שלך מעקצצת, אדומה ומגרדת יותר מהרגיל? במידה ושפתייך וידייך יבשות, סביר להניח שכך גם מצב הקרקפת גם אם לא חשת דבר. גירוי ממושך של הקרקפת המלווה בעקצוץ ויובש טורדני, מאפיין את עונת המעבר, השופעת בין היתר במחוללי אלרגיה. גירוד הקרקפת בחוזקה המלווה במריטת שיער ופציעה, גם שלא במודע, מהווה זרז לנשירה מוגברת.

      3. סובלת מ"חשמל סטטי" בשיער בתדירות גבוהה יותר? עונת המעבר המלווה ביובש קיצוני, מחריפה את תופעת החשמל הסטטי, שגם הוא מגרה את עור הקרקפת. נסי להפחית את השימוש במייבשים ומחליקי שיער.

      4. הקפידי על תזונה עשירה בויטמינים ומינרלים. עונת המעבר מאופיינת בצריכה מוגברת של פחמימות. תזונה זו בעיתית כאשר היא נצרכת על חשבון ויטמינים ומינראלים החיוניים לבריאות הקרקפת והשיער. הגבירי את צריכת הויטמינים מקבוצת B, ויטמין C ואבץ. אלה מהווים את אבני היסוד לשיער בריא ושופע.

      בחורה עם שיער ארוך בטבע (ShutterStock)
      כובע יכול להגן על השיער והקרקפת מפני שינויי האקלים (אילוסטרציה: shutterstock)

      5. המעיטי בתרופות נגד אלרגיות. אם את סובלת מאלרגיות ונוטלת תרופות אנטיהיסטמיניות וסטרואידים, נסי לצמצם את הטיפול התרופתי עד כמה שניתן. שימוש קבוע בתכשירים אלה עלול לעודד נשירת שיער.

      6. הגני על השיער מפני האקלים ההפכפך. בעונת המעבר חשופה הקרקפת לנזקי האקלים - טמפרטורה, רוח, קרינה ועוד. נסי לחבוש כובע או צעיף שיגן על הקרקפת והשיער משינויים אלה.

      7. התאימי את מועדי החפיפה לסוג שיערך. בשיער רגיל ניתן לחפוף כל יום, אך שיער הסובל מיובש אדמומי ומגורה, מומלץ לחפוף אחת ליומיים – שלושה בלבד (שיער שמן מומלץ לחפוף מדי יום).

      8. חפיפה במים קרים יותר. למרות הפיתוי לחפוף במים חמים מאוד, כבשטיפת שאר הגוף, נסי להפחית עד כמה שניתן את טמפרטורת המים. מים חמים מייבשים ומחלישים את השיער והשורש. בנוסף, את הברשת השיער מומלץ לעשות עוד לפני המקלחת - שיער רטוב שביר הרבה יותר משיער יבש. את ניגוב השיער, יש לעשות בטפיחות ולא בשפשוף או סחיטה, הפוגעים בשיער והשורש, המצויים גם כך ב"סטרס".


      אם אימצת את ההמלצות לתחזוקה נכונה של השיער והקרקפת בעונת המעבר ולמרות זאת, הנשירה המוגברת נמשכת - גשי לאבחון מקצועי אצל טריקולוג - הוא המומחה באבחון בעיות קרקפת ושיער.


      הכותבת היא טריקולוגית ראשית ונציגת הארגון הטריקולוגי הבינ"ל IAT - שבאוניברסיטת קליפורניה (מחקר רפואי) למעבדות הייר קליניק