וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסינדרלה ללכלוכית: איך ענבל אור נפלה כל כך חזק?

הסיפור של ענבל אור עשוי מחומרים של אגדה - אישה יפה ושאפתנית שמפלסת את דרכה לטופ של עולם העסקים והנדל"ן. אבל האימפריה שלה נבנתה מאשליות, ובדרך למטה היא לוקחת איתה רוכשים תמימים שרצו להאמין שזה יסתיים בעושר ואושר

עריכה: ניר חן

השעון צילצל חצות וסינדרלת הנדל"ן הלאומית הפכה בשניה ללכלוכית. שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב איתן אורנשטיין, החזיר אותנו השבוע לקרקע של מציאות עגומה כשקבע שקבוצת אור סיטי של ענבל אור הולכת לפירוק וקטע עבור רבים מאיתנו את אגדת הילדים בעיבוד מודרני. הסיפור של אור מעיד עליה לא פחות משמעיד עלינו. זו היא שסיפקה לנו את סיפור האגדה האלמותי, אך יותר מכל אנחנו היינו אלה שרצו להאמין שלפעמים חלומות מתגשמים. יותר משענבל אור יצרה את עצמה, אנו איפשרנו לה לברוא דמותה כדי שתתאים לפנטזיה שלנו.

אור זיהתה את הצורך שלנו להאמין בחלומות וסיפקה לנו חלומות מושלמים. מושלמים מדי. מי יכול לסרב להצעות מפתות לרכישת דירה באזור המרכז במחיר שפוי, בזמן שמחירי הדיור מאמירים לגבהים בלתי אפשריים? מי לא רוצה לקנות בזול השקעה מניבה בשוק נדל"ן נוסק? הנה יש מישהי שהגיעה מהפריפריה ופיצחה את השיטה. נסיכה שבאה מהעם. שמבינה אותנו כי היא משלנו. דם כחול אותנטי שצמח בבאר שבע. חלום ישראלי של הצלחה. כמו שהיא הגשימה את החלומות שלה "בעשר אצבעותיה" (כפי שטרחה לחזור ולציין) היא תגשים חלומות עבורנו. חלומותיה המושלמים מדי לעומת זאת, הפכו באיבחה של שופט לחלומות באספמיה עבורה, ולחלומות בלהות עבור לקוחותיה - רוכשים שהאמינו שניתן לקנות דירה בזול באזור המרכז.

דומה שאין מנוס ויזמית הנדל"ן הכריזמתית והכי מדוברת בישראל בדרך לפשיטת רגל. סוף עגום לאגדה. וזה מבלי להזכיר חקירה משטרתית על חשד להונאה ומכירת דירות "מכורות" וחקירה ברשות המיסים על חשד להעלמות מס במיליונים.

ענבל אור בבית המשפט 5.4.2016. ניב אהרונסון
ענבל אור בבית המשפט השבוע/ניב אהרונסון

אז מה יש בענבל אור שגרם לאנשים ללכת שבי אחריה בעיניים עצומות? הרי אין פרופיל בלעדי לאנשים שנפלו בשבי קסמה. היא חצתה מגזרים בקרב קהל נאמניה. היו לה את כל המרכיבים שיצרו אישיות יחודית, אולי גדולה מהחיים ונדמה שחד פעמית. נסיכה עממית אך מורמת מעם. מלכת הלבבות וזו שגם שוברת אותם.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

דרייבים אינסופיים

אל תטעו בבלונד המסנוור, ביופי או בתכשיטי היוקרה, מדובר כאן בקילרית אמיתית. זה כל הקסם. שילוב יחודי של ניגודים לכאורה, המשתלבים להפליא כדי להפיל בפח כל דורש. יפיפיה, ענוגה עם מראה מלכותי וקול קטיפתי אך עם סכין ציידים בין השיניים

אור, במקור קריאף-אור, נולדה וגדלה בבאר שבע, ילדה שנייה במשפחה בת ארבעה ילדים. אישיות אדם היא נגזרת של הגנים המולדים שלו ושל יחסים מוקדמים עם דמויות מרכזיות בסביבת גידולו. בבית של אור חינכו שהצלחה אינה אופציה אלא הישרדות. בית גידול שדושן ברעב להצלחה כשהמטרה היא להגיע כמה שיותר רחוק. השמים הם הגבול.
לא רק היא חונכה כך. גם אחותה סיימה דוקטורט במנהל עסקים בבאר שבע. ילדים מוצלחים עם דרייבים אינסופיים.

בראיון עמה לדה-מרקר ב-2010 סיפרה: "כששאלתי את הורי אם חשבו שאגיע למה שהגעתי, אמא שלי אמרה שהיא ידעה את זה כבר מגיל צעיר, כי הייתי ראשונה בכל דבר ודחפתי ילדים בגן כדי להגיע למה שרציתי". דחיפות ומרפקים זה שם המשחק, מינקות. אל תטעו בבלונד המסנוור, ביופי או בתכשיטי היוקרה, מדובר כאן בקילרית אמיתית. זה כל הקסם. שילוב יחודי של ניגודים לכאורה, המשתלבים להפליא כדי להפיל בפח כל דורש. יפיפיה, ענוגה עם מראה מלכותי וקול קטיפתי, אך עם סכין ציידים בין השיניים. היא יודעת לפלס דרך, גם במקומות שאין שבילים מסומנים, בג'ונג'ל העסקי-נדל"ני. היא תיצור שבילי אור משל עצמה. דרכים אלטרנטיביות שנדמה שהיא משוכנעת באמת שהן כשרות ולגיטימיות.

כבר בגיל צעיר הבינה שיש לה מתת אל - יכולת למכור קרח לאסקימואים. אין דבר שהיא לא תצליח לשווק בהצלחה. יכולה להשיר עיניים מול האדם שמולה ולגרום לו להאמין למילותיה. משדרת אמינות אותנטית תוך פריטה על הדקים שבנימים, וקל לטובים שבאנשים ללכת שבי אחריה. בכלל, באגדות שלנו הרי הנסיכות נשארות נסיכות ומנצחות את הרעים. הכי קל להאמין לעיניים מצועפות שאומרות ב"אולפן שישי": "כל מי שירצה יקבל כספו בחזרה. אני לא אפקיר שום לקוח שלי. יש הרבה נכסים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"קל להאמין לעיניים מצועפות". ענבל אור/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההתחלה לא היתה פשוטה. כבר בגיל 16 הייתה אור עצמאית כלכלית. אביה עבר תאונה והיא נאלצה לצאת לעבוד אחרי הלימודים - פרט ביוגרפי שרק העצים את הרעב הטבוע בדמה להצלחה בכלל, והצלחה כלכלית בפרט. חייבת להצליח בכל מחיר. שאלה של חיים ומוות עבורה. היא ניהלה חנות בגדים בקניון באר שבע ומכרה ספרים מבית לבית. אחרי שחרורה מצה"ל החליטה לעבור לעיר הגדולה. "היה לי ברור שאני עוברת לתל אביב עם כרטיס לכיוון אחד. בגיל 20 נרשמתי ללימודי משפטים במכללה למינהל ומילצרתי בלילות", סיפרה באחד הראיונות שנתנה. היא עוד תגשים את חלומה ותכבוש את העיר הגדולה. בגדול.

נרקסיסטיות במיטבה

הדרך לזהות את הפוטנציאל הטמון בשוק הנדל"ן ולהפוך לבחורה הכי לוהטת בשוק הכי חם בישראל, היתה קצרה. בלי ניסיון רב או מומחיות מיוחדת היא מיתגה עצמה כשם נרדף ל"קבוצות רכישה". מכרה לישראלים שיש לה בשורה ויכולת להוזיל דירות משמעותית עבור האזרח הנאנק תחת עול מחירי הדיור המאמירים. שרביט קסמים של נסיכות כבר אמרנו?

כמעט שלא היה יום שלא הוזכרה בכלי תקשורת כלשהו. פוטוגנית, רהוטה, נסיכה שבאה מהעם ויורדת ומדברת אל העם בגובה העיניים עם מסרים פשוטים, חוזרים וקליטים. מנהלת עסק עם עשרות עובדים שמגלגל מיליונים אך נשען רק עליה. לטוב ולרע. היא הבעלים. היא המנהלת. היא הפרזנטורית. היא הכל. כפי שהעידה: "המוניטין שלנו הוא אני. המיתוג נשען במידה רבה על ענבל. אני דמות דומיננטית, ולכן רואים אותי הרבה, אני מובילה את התחום".

אור לא הפסיקה לדבר בפרהסיה שוב ושוב על עושרה, שנע לפי ראיונות שנתנה, בין שווי אישי של עשרות למאות מיליונים. היא סיפרה שהיא יכולה להרשות לעצמה את החיים הכי טובים ויקרים. נוהגת במרצדס יקרה, מתגוררת עם משפחתה בדירה שכורה בשווי 15 מיליון שקל, יחד עם אופר. מעסיקה פיליפינית וסטייליסטית ("אני יכולה להרשות לעצמי"). סלף גרנדיוזי נרקיסיסטי במיטבו, המחפה על חסכים וחוסרים הטבועים באישיותה.

בניין ענבל אור ריינס 34 רמת גן. דרור עינב
רחוב ריינס 34 ברמת גן. בניין של ענבל אור/דרור עינב

גם כשנדמה שהקסם פג והיא נכווית בפרוייקט "אור בבלי" כשהפסידה שלושים מיליון שקלים, היא ממציאה עצמה מחדש כדונלד טראמפ הישראלית ומספרת בריאיון למוסף "ממון" שהיא מתכננת לרדת מהארץ ולגור בארה"ב משיקולי מס. "אני בשלבי גרין קארד ורוצה לגור בשדרה החמישית במנהטן. שם אני יכולה ללכת בסניקרס ואף אחד לא יעצור אותי להציע עסקה או לומר מה הוא חושב עליי", סיפרה. היא חוזרת על החלום שלה - להקים מגדל במנהטן כמו דונלד טראמפ, ואומרת כי היא רוצה שיקראו לו: "דה ענבל אור טאוור". היא סיפרה גם על התוכנית שלה להגיע לכנסת בעתיד: "יום אחד בטוח אהיה חברת כנסת ואולי גם שרה". כאן כבר אולי מישהו היה צריך להתעורר ולומר "המלכה עירומה", אבל מי יעז להרוס את הפנטזיה והאגדה? שומרי הסף נרדמו בשמירה. רבים הלכו אחריה והאמינו שהיא שילוב של "כישרון, אמביציה מולדת ואמינות", כפי שהעידה על עצמה.

החלום ושברו

שמועות על תנודתיות, העדר יציבות ובעיות אמינות לא הצליחו לקרקע את האגדה לבית אור. גם העימות הטלוויזיוני עם העיתונאית ליאת רון בתוכנית "לילה כלכלי", בינואר 2014, לא סדק את התדמית. האחרונה טענה כי "אני לא הייתי קונה דירה מענבל אור" והשתיים החליפו מהלומות מילוליות ואף ירדו לפסים אישיים, תוך שמנחה התוכנית דב גיל-הר נאלץ לבסוף להפסיק את העימות.

"ענבל אור בונה קומה בלי לקבל אישורים והיתרים. איפה אנחנו חיים? מה זה פה, עזה? היא מוכרת מגדלים באוויר ומשווקת את עצמה... ברוך השם, האישה נראית נפלא. אבל צריך גם ביזנס. אני לא רוצה שאנשים יאבדו את כספם ועתידם, ובגלל זה אני אומרת שלא הייתי קונה דירה מענבל אור", אמרה רון. היא הוסיפה "את תפשטי את הרגל, ואת יודעת את זה, והדיירים יודעים את זה". איש לא הקשיב. איש לא רצה להקשיב. עוד אנשים רכשו דירות על הנייר מאז. מי היא ליאת רון שתפגע לנו בסיפור סינדרלה?

עצוב מאד הפרק הנוכחי בסאגה הבלתי נגמרת. החלום ושברו. עצוב לענבל אור, שלא ברור מה יעלה בגורלה, הרסני לרוכשים - שלא ברור אם יגשימו את חלום הדירה שלהם.עצוב לנושים שיתכן ושמו כספם על קרן הצבי. הנאמן ,עו"ד איתן ארז שהפך למפרק, מדבר על אנשים שקנו דירות באוויר, במקומות שאין לאור זכויות על הקרקע וכתוצאה הם בלתי מובטחים וכספם נמוג.

האם הייתה באמת אגדה או שרק דמיינו כי רצינו להאמין? האם אין אגדות במציאות? היה לאישה הזו הכל. חסכים שהולידו דרייבים אדירים, רעב להצלחה עם יכולות מימוש קוגניטיביות ,כריזמטיות, פרזנטטיביות עילאיות. אבל היה גם יצר הרס עצמי שהוביל בסוף למפלתה. למרבה הצער, יחד איתה נפלו עוד אנשים רבים.

  • עוד באותו נושא:
  • ענבל אור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully