וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשרוד את ליל הסדר עם ילד שסובל מהפרעת קשב וריכוז

19.4.2016 / 6:55

נסיעה ארוכה, בית זר, אנשים לא מוכרים, הצפה של גירויים ובגדים חגיגיים ולא נוחים – כל אלה יכולים להטריף ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז ולהפוך את ליל הסדר לסיוט עבורו ועבור הוריו. המומחית שלנו עם טיפים להתמודדות טובה יותר

ארוחה משפחתית. ShutterStock
סיטואציה לא פשוטה ואפילו מאיימת עבור ילדי קשב וריכוז/ShutterStock

ארוחת החג בליל הסדר היא אירוע סמלי, משמח וטעים. אלא שעבור ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז (קש"ר) היא עלולה להיות לא פשוטה ואף מאיימת. במקרים רבים מדובר בארוחת חג משפחתית גדולה, שמערבת נסיעה ממושכת אליה וממנה, כמות האנשים המשתתפים בה היא רבה, הילד נחשף לאנשים שהוא לא בהכרח מכיר, יש רעש והמולה סביב השולחן, האוכל שונה, כל אלו גורמים לילדים ולהוריהם להרגיש לחוצים עוד לפני שערב החג הגיע. במיוחד עבורכם כתבתי טיפים שיכולים להקל עליכם ועל ילדיכם:

והיא שעמדה!

* הכינו את הילד למה שהולך לקרות בערב החג ככל שניתן. נסו לנהל שיחה מקדימה וספקו לו כמה שיותר פרטים. ילדים בעלי הפרעת קשב חווים קושי אמיתי במצבי שינוי ומעבר. כשנותנים להם מידע, הקשור ללוח הזמנים, הדבר מאפשר להם תחושה של בטחון, שליטה במצב, התמצאות טובה יותר ורגיעה.

* כדאי שגם אתם וגם הילד תנוחו לפני הנסיעה/ליל הסדר. כך תהיו סבלניים ורגועים יותר ותוכלו לעמוד ביתר קלות מול מבטים, רמיזות וביקורת, אם יהיו.

ילדים יושבים ברכב. ShutterStock
אם יש לכם נסיעה ארוכה לסדר, קחו מקדם בטיחות שיפאשר לכם לעצור מספר פעמים בדרך/ShutterStock

* ילדי קש"ר רבים נוהגים להתלכלך מאחר והם תזזיתיים, אימפולסיביים ולעיתים תכנון התנועה שלהם לקוי. על מנת להרגיע את הילד, קחו סט בגדים להחלפה והסבירו לילד, שאינו צריך לחשוש פן יתלכלך. דאגו שהוא ילבש בגדים נוחים, לא בעלי גומי לוחץ, צווארון חונק או בד מגרד שיכולים להטריף אותו ולגרום לו לאבד שליטה.

* ילדי קש"ר רבים הינם בררנים באוכל ועלולים למצוא את עצמם מול שולחן עמוס מטעמים, שכולם לא לטעמם. אם אתם מתארחים הציעו לבשל כמה מהמאכלים, שאתם יודעים שילדיכם יאכל. בנוסף מומלץ לאכול בדרך לארוחה ולהיות מוכנים עם משהו לאכול לדרך חזרה משום שיתכן שמרוב גירויים בזמן הארוחה, הילד יהיה מוצף ולא יהיה מסוגל לאכול.

* קבעו יחד סימן מוסכם באמצעותו אתם שולחים את הילד להירגע בחדר או מבקשים ממנו לשים לב ולעצור את עצמו.

* בנסיעה לליל הסדר כדאי לייצר עצירות קצרות להתרעננות וחילוץ עצמות. ילד קש"ר זקוק לכך מאד. לכן צאו מוקדם, כדי שתוכלו לאפשר לו עצירות אלו וכדי שלא תתקעו בפקקים. עדיף להקדים להגיע מאשר לאבד סבלנות בפקקים.

* במידה ואתם מתארחים, נסו להגיע בין האורחים הראשונים ולאפשר לילד זמן הסתגלות. הדבר חשוב ועשוי להקל על כולם. קחו את הילד לסיור בבית המארח, הראו לו היכן השירותים וחדר האמבטיה, ולאילו חדרים מותר ולאילו אסור לו להיכנס.

אל תחמיצו הזדמנות לחיזוק חיובי

* מגבונים לניקיון מהיר של הידיים והפה יחסוך כתמים על בגדים וקירות. גם נוזל חיטוי שאינו מצריך שטיפת ידיים יכול לעזור מאד.

* כאשר אתם רואים שהילד מתאמץ להתנהג בצורה רגועה ומפוקסת, גשו רגע, הניחו יד על כתפו ואמרו לו שאתם רואים אותו ואת המאמץ שהוא עושה. אל תחמיצו הזדמנויות לחיזוק חיובי מפני שהוא באמת מתאמץ מאד.

* האם כדאי לקחת ריטלין לפני ליל הסדר? הדבר תלוי בילד, אתם מכירים אותו ואת יכולת העמידות שלו באופן הטוב ביותר. בנוסף יש לקחת בחשבון האם הערב יהיה בחברת משפחה מבינה ומקבלת או שמדובר בערב בו יזכה לספוג ביקורת מהסובבים אותו.

קרן יטיב, יועצת משפחתית בכירה ממרכז הפיל הצבעוני - המרכז לטיפול במשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully