וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלאות הגוף: גייאן-בארה - התסמונת הנוירולוגית שגורמת לשיתוק

4.4.2016 / 11:00

הזמר אורן ברזילי ,שמשתתף בעונה הנוכחית של "מחוברים", והשחקן דניאל ליטמן העלו את התסמונת לכותרות בשנים האחרונות בישראל. אבל הם לא היחידים. גם נשיא ארה"ב לשעבר פרנקלין רוזוולט לקה במחלה האוטואימונית שתוקפת את הגוף ומשתקת אותו

מערכת עצבים. ShutterStock
מערכת החיסון פוגעת המערכת העצבים/ShutterStock

מהי אותה תסמונת נוירולוגית שהמוזיקאי אורן ברזילי מ"מופע הארנבות של ד"ר קספר" וגם השחקן וכוכב הילדים דניאל ליטמן לקו בה? מה גרם לחוקרים להסיק שאותה תסמונת פגעה גם בפרנקלין רוזוולט, מי שהיה נשיא ארה"ב ושבמשך שנים סברו בטעות שלקה בפוליו?

תסמונת גייאן-בארה (Guillain–Barré syndrome) היא הפרעה שנגרמת כתוצאה מפגיעה של מערכת החיסון במערכת העצבים ההיקפית. פגיעה זו גורמת לדרגות שונות של חולשה או תחושות עקצוץ ברגליים. לרוב מדובר בחולשה שמתפתחת באופן סימטרי בשתי הגפיים והולכת ומתפשטת מעלה, לכיוון הזרועות ופלג הגוף העליון. בשיא התסמינים האדם כמעט משותק לחלוטין, מצב שעלול להוות סכנת חיים בשל פגיעה בשרירי הנשימה. למרות זאת, רוב האנשים חשים שיפור בתסמינים אפילו אם בשיא התסמונת החולשה הייתה משמעותית.

מה הקשר לזיקה?

בדרך כלל תסמונת גייאן-בארה מופיעה ימים עד שבועות לאחר זיהום ויראלי בדרכי נשימה או זיהום במערכת העיכול. במקרים נדירים חיסונים עלולים להוביל לתסמונת. בחודשים האחרונים דווח על קשר אפשרי בין נגיף הזיקה לבין התסמונת לאור ריבוי יחסי במספר מקרי התסמונת שדווחו בברזיל אצל אנשים שנדבקו בנגיף הזיקה. הסיבה לתופעה אינה לחלוטין ברורה אולם התסמינים נגרמים כתוצאה מהרס של מעטפת המיאלין, העוטפת עצבים היקפיים רבי,ם על ידי תאים של מערכת החיסון של הגוף. כתוצאה מכך נפגעת ההולכה באותם עצבים. מעטפת המיאלין המקיפה את העצבים (אזור בעצב הקרוי אקסון והוא הזרוע הארוכה שמחברת עצב אחד לזה הבא אחריו), מסייעת בהעברה של אותות עצביים על פני מרחקים ארוכים. מה שכן בטוח הוא שהתסמונת אינה מדבקת.

מחוברים + עונה 7. אהוד רמנו,
לקה בתסמונת וחזר לתפקוד מלא. אורן ברזילי/אהוד רמנו

האבחנה של התסמונת מבוססת על ההסתמנות הקלינית של חולשה שמופיעה לרוב משני צידי הגוף (הסוג הנפוץ ביותר של התסמונת) ולפי המהירות שבה הם מופיעים (לרוב בתוך פרק זמן קצר יחסית). לרוב מבוצעות בדיקות נוספות כולל בדיקה של נוזל המוח-שדרה. למרות שאין תרופה לטיפול בתסמונת, ישנם טיפולים אשר יכולים להפחית את חומרתה ולהאיץ את ההתאוששות במרבית המטופלים. תקופת ההחלמה נעה בין שבועות בודדים ועד מספר שנים. כ-30% מהלוקים בתסמונת חשים חולשת שרירים כלשהי גם לאחר 3 שנים. כ-3% לוקים בהישנות של חולשת השרירים ותחושות עקצוץ שנים לאחר חלוף האירוע הראשון.

האבחנה ששונתה באיחור של מאה שנים

גם אם מדובר בתסמונת שעלתה לכותרות בתקופה האחרונה, הרי שמדובר בתופעה עם הקשר היסטורי מעניין. בשנת 1921 בגיל 39 לקה פרנקלין רוזוולט מי שלימים הפך לנשיא ה-32 של ארה"ב במחלה מיסתורית. המחלה החלה בחום והתפתחה לשיתוק שעלה מכפות רגליו מעלה באופן סימטרי ופגעה גם בתפקוד שלפוחית השתן ומערכת העיכול וגרמה לחוסר תחושה בגפיים. התסמינים חלפו בהדרגה, למעט השיתוק של הגפיים התחתונות.

למרות שהאבחנה המקורית לפני מאה שנים הייתה של שיתוק ילדים, חוקרים מאוניברסיטת טקסס סבורים כיום אחרת. בדו"ח שפורסם בשנת 2003 בירחון לביוגרפיה רפואית טוענים החוקרים כי סביר להניח שהנשיא לקה בלא אחרת מסתמונת גייאן-בארה. למרות שלא ניתן לשלול בוודאות בדיעבד כי המחלה הייתה פוליו, מתוך השוואה שערכו החוקרים בין המחלות ולאור ממצאי תיקו הרפואי של הנשיא המנוח, נטען כי הסבירות לתסמונת גייאן-בארה היא גבוהה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully