וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מדאיג: מנוחת הצהריים עלולה לקצר לנו את החיים

28.3.2016 / 6:15

חשבתם שתנומות באמצע היום זה סימן לאיכות חיים, תחשבו שוב. מחקר חדש מצא שתנומות יום שאורכות מעל 40 דקות מגדילות את הסיכון לפתח מגוון של מצבים בריאותיים שעלולים להוביל למוות בטרם עת

אישה ישנה על כרית. שאטרסטוק, ShutterStock
שנת יום ארוכה מגדילה סיכויים לכולסטרול, לחץ דם גבוה והשמנת יתר/ShutterStock, שאטרסטוק

בשורה מדאיגה עבור כל חובבי השנ"צ באשר הם – מחקר חדש ומקיף מאוד טוען שלאנשים שנוהגים לישון באופן קבוע במהלך היום תנומות שאורכן עולה על 40 דקות, סיכוי גבוה יותר למות בטרם עת. המחקר מצא קשר בין תנומות יום ובין פיתוח תחלואות מטבוליות שונות, בהן: השמנת יתר, לחץ דם גבוה וכולסטרול.

המחקר הוא למעשה ניתוח מקיף של 21 ניסויים ותצפיות שבהם השתתפו בסך הכל למעלה מ-300 אלף בני אדם, שמסקנותיו הוצגו במסגרת הכנס השנתי של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה. ממסקנות המחקר עולה, שעל אף שלתנומות יום יכולות עשויים להיות יתרונות בריאותיים בתנאים מסויימים, אם הן נמשכות יותר מ-40 דקות כעניין שבשגרה, הן מגדילות את הסיכון לפתח מגוון מצבים בריאותיים שעלולים להוביל למוות מוקדם.

החוקרים שאלו את המשתתפים בניסוי לגבי הרגלי השינה שלהם במהלך היום והצליבו את תשובותיהם עם ההיסטוריה הרפואית שלהם: האם הם סובלים או סבלו אי פעם מהשמנה, סוכרת או מתסמונות מטבוליות אחרות? וכך הצליחו החוקרים לזהות קורלציה בין שני הגורמים, בתנאי שתנומת היום נמשכה 40 דקות או יותר. במשתתפים שנהגו לישון תנומות קצרות יותר במהלך היום לא הצליחו החוקרים לאתר קשר דומה.

אישה ישנה על כרית. שאטרסטוק, ShutterStock
תעירו אותי בעוד 40 דקות/ShutterStock, שאטרסטוק

אחד ההסברים שהעלו החוקרים לתופעה שזוהתה על ידם, היא שתנומה ארוכה גורמת לגוף לחשוב שהוא עומד להכנס לשינה עמוקה והדבר משבש את המחזור המטבולי של הגוף, כאשר היקיצה מגיעה זמן לא רב לאחר מכן. לעומת זאת, כאשר התנומה קצרה יותר, הגוף לא מספיק להכנס למצב של שינה עמוקה והטלטלה הגופנית נמנעת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לפחות השאירו לנו את התנומות הקצרות

החוקר שהוביל את המחקר הנוכחי, ד"ר טומוהיד טמאדה מומחה לסוכרת מאוניברסיטת טוקיו אמר כי "תנומות יום נהוגות בכל רחבי העולם. בירור הקשר שבינן ובין תחלואה מטבולית עשוי להוביל לפיתוח אסטרטגיות טיפוליות חדשות, בייחוד לאור העובדה שיש גידול בתחלואה המטבולית בעולם".

ד"ר טמאדה הוסיף כי "שינה היא רכיב חשוב באורח חיים בריא, לצד תזונה ופעילות גופנית. לתנומות קצרות ככל הנראה יש השפעה חיובית על בריאותנו, אך עדיין לא ידועים לנו עוצמתו של האפקט הזה או המנגנון שעומד מאחוריו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully