וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבדים היינו: איך לרתום את הילדים לנקיונות הפסח

18.4.2016 / 6:18

בין אם אתם מבערים חמץ ובין אם אתם סתם מנצלים את ההזדמנות לעשות סדר – התקופה שלפני פסח עמוסה בניקיונות והעובדה שמסתובבים לכם ילדים משועממים בחופשה בין הרגליים לא עוזרת. או שבעצם כן?

ילד שואב אבק. ShutterStock
ילדים משועממים הם ילדים שמייצרים עוד עבודה/ShutterStock

מריחים את זה? ריח מתוק של פריחה בכל מקום, מזג האוויר מתחמם ובאוויר מתחיל לעלות ריחו של פסח. שנים רבות היחס שלי לפסח היה דואלי. מצד אחד אהבתי אותו מאד: ההתחדשות וההתרעננות שבו, המשפחתיות, מאכלי החג, החופש הארוך וההזדמנות לאתנחתא מהריצות של היומיום.

מצד שני, חששתי ממנו לא מעט: הצורך לרענן ולחדש את הבית וכל המטלות שקשורות לכך, המשפחתיות הלוחצת וליל סדר לא פשוט עם ילדים צעירים, החופש הארוך מדי והניסיונות לשמור בכל זאת על שגרה מסוימת במהלכו.
איך מתארגנים לפסח - איך מסדרים את הבית בשילוב הילדים, איך שומרים על השגרה שלהם גם במהלך החופש? בואו נדבר על זה.

פסח הוא חג של ניקיונות. המאמינים עושים זאת על מנת להכשיר את הבית ולדאוג שלא יוותר בו חמץ. מי שפחות מאמין, מנצל את תקופת האביב לנקות את הבית בצורה יסודית, לצבוע, לרענן ולהתחדש. בכל מקרה, אלה וגם אלה עובדים קשה.

זו יכולה להיות תקופה לא פשוטה במשפחה. ההורים עובדים קשה, מנקים, "עושים פאנלים". הילדים מסתובבים בין הרגליים, המשפט "אמא משעמם לי" נאמר ללא הרף וכולנו יודעים שילדים משועממים הם ילדים שמייצרים עוד עבודה.

ילדים מנקים. ShutterStock
הילד מבין שהוא חלק מהמרקם המשפחתי ולא המרכז שלו/ShutterStock

הורים רבים מאמינים שילדיהם צעירים מכדי לבצע מטלות הנוגעות לניקיון ולתחזוקת הבית. אני מאמינה, שחשוב לתת לילדים מטלות, כבר בגיל צעיר. חינוך ילדים לאחריות ולתרומה למשפחתם חשוב לילד ולפיתוח ערכו העצמי. חינוך כזה מלמד את הילדים אחריות ומקל על ההורים. באופן זה, הילדים מרגישים נחוצים ויודעים שהם מסוגלים לתרום לסביבתם. הילד מבין שהוא חלק מהמרקם המשפחתי ולא המרכז שלו, שהוא נותן למשפחה ולא רק מקבל ממנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

ניקיון הבית

ילדים, גם צעירים, יכולים לקחת חלק בניקיון הבית. כמובן שיש להיזהר מאד עם חומרי הניקיון. שיתוף ילדים צעירים בניקיון פסח ידרוש ממכם מאמץ ואורך רוח, אך התוצאה שתקבלו בעד המאמצים היא ילדים בעלי תחושת שייכות, יכולת ועצמאות.

• תנו לילדים לשטוף את הצעצועים שלהם, בקערה מלאה מים חמימים וסבון כלים. הם ייהנו מהקצף, יקרצפו את הצעצועים ואחר כך יניחו אותם לייבוש. עוד דרך היא לתת להם לשטוף את הצעצועים כשהם בתוך האמבטיה. צפויים לכם רגעים ממושכים מאד של שקט והתעסקות מצידם.

• עשו יחד איתם סדר בצעצועים שלהם. מיינו את הצעצועים לשלוש קבוצות: לשמירה, לזריקה ולתרומה. כשאתם עושים איתם סדר, נסו לשלב תחרויות וצחוק. למשל- מנו אחראי קבוצה לכל אחת מהקבוצות שצוינו ובואו נראה מי מצליח להשיג לקבוצה שלו יותר צעצועים, או: עכשיו ממיינים את המכוניות. בואו נראה מי ממיין יותר מכוניות בצבע אדום. מלבד ההנאה והצחוק, תהיה לכם הזדמנות להתאמן עם ילדיכם על מושגי יסוד והנה, אפשר להשקיט את רגשות האשמה על כך שאתם "לא יושבים איתם מספיק על לימודים".

דברו עם הילדים על חשיבות תרומת הצעצועים, בחרו יחד למי לתרום אותם ולכו יחד לתרום.

גרביים בודדים. ShutterStock
זיווג גרביים בודדים מערימות הכביסה הנקייה - משימה מושלמת לילדים/ShutterStock

• בדיוק כפי שלעיתים מארחים חייל בודד לסדר, הנה הזדמנות לעשות מבצע - התאם זוגות גרביים בודדים. תנו לילדים לצלול לערימת הגרביים הממתינים לזיווג, והניחו להם לחפש זוגות.

• ילדים יכולים לקבל תעודת הצטיינות בכל מה שנוגע בלסדר, רק שצריך לדעת איך "למכור" להם את הסדר, בחבילה אטרקטיבית, מצחיקה, מעניינת ומאתגרת. תחרויות שונות שמבוססות על "מי שמקפל יותר תחתונים מקבל מדבקה", יעבדו מצוין. דאגו שהמטלות יהיו קטנות ובנות ביצוע.

אתם המפקחים

• מיינו יחד עם הילדים את שלל הציורים/עבודות שיש להם מהגן או מהבית. שוב, צרו קבוצות: לשמירה/תלייה ולזריקה/מסירה. דברו איתם על החשיבות של רענון ושל יצירת מקום ליצירות ולציורים הבאים, החליטו יחד מה שומרים ומה זורקים. ניתן להכין לוח גדול שעליו ייתלו העבודות באופן של תצוגה מתחלפת, ממש כמו במוזיאונים הגדולים. אפשר לצלם איתם את כל העבודות, ליצור תיקיות שלהן במחשב, או להדפיס אותן וליצור אלבום לכל שנה. הניחו לילד להחליט מה הוא רוצה לעשות עם כל יצירה וציור. כך תלמדו אותם לא לאגור יותר ממה שצריך, ולא לזרוק מבלי להעריך.

• למדו אותם לנער צעצועי פרווה או לשאוב אותם בשואב האבק, לנגב אבק ממשטחי פלסטיק או עץ.


• שימו לב שאתם אינכם המבצעים – אתם המפקחים על עבודת הילדים. עזרתכם צריכה להיות מעטה ככל האפשר, בעיקר הנחיות מילוליות, או עזרה בהחזקת דברים בעוד הם מנקים. תנו להם דוגמא ועזרו היכן שנחוץ בלבד, ולעולם אל תבטלו את מעשיהם ועזרתם. האמינו שהם מסוגלים, והם יאמינו בעצמם.

קרן יטיב, יועצת משפחתית בכירה ממרכז הפיל הצבעוני - המרכז לטיפול במשפחה

  • עוד באותו נושא:
  • הורות
  • פסח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully