וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתיד כבר כאן: האם ניתן להזיז חפצים בכוח המחשבה?

20.3.2016 / 12:00

ניסוי פורץ דרך של אוניברסיטת דיוק בארה"ב הצליח לגרום לקופים להזיז כסא גלגלים באמצעות מוחם בלבד. איך זה בדיוק קרה ומה זה אומר על העתיד של חולים נכים? חוקר המוח ד"ר עודד מאירון מסביר באולפן וואלה! NEWS על הגילוי

צילום מסך

במסגרת מחקר חדש של אוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה הצליחו קופים להסיע כסאות גלגלים באמצעות כוח המחשבה בלבד. זה אולי נשמע עתידני, אבל זה קורה במציאות ועשוי לשפר את חייהם של חולים רבים שנעזרים בכסאות גלגלים או כאלה שנפגעו קשה ולא מסוגלים לזוז או לתקשר. אירחנו באולפן וואלה! NEWS את ד"ר עודד מאירון, חוקר מוח מהמרכז הרפואי הרצוג בירושלים שיסביר האם מדובר בפריצת דרך ותקווה לחולים?

"החוקרים למעשה ניסו ליצור ממשק בין פעילות בקליפת המוח של קופים לבין מחשב שקולט את המידע ומתרגם אותו לתנועה", מסביר ד"ר מאירון. "התנועה נעשית בעזרת שליחת אות חשמלי לכסא גלגלים שמניע אותו מנקודה א' לנקודה ב' לפי רצונו של הקוף".

איך בעצם גרמו לקופים להזיז את הכסא?

"החוקרים השתילו אלקטרודות לתוך איזורים ספציפיים במוח - איזורים שאחראים בעצם על שליטה בתנועה, תכנון תנועה ומיקום הגוף שלנו במרחב על מנת להגיע ליעד הרצוי. מדובר על איזורים קריטיים לתפקוד מוטורי". לדבריו מדובר במחקר מהפכני מכיוון שהיום אנחנו לא יכולים לראות אנשים שנעזרים בכסא גלגלים שלא מבצעים מאמץ פיזי להניע אותו.

ראיון עם דר עודד מאירון על ניסוי בכוח המחשבה. צילום מסך
צילום מתוך הניסוי/צילום מסך

לדבריו של ד"ר מאירון כבר כיום נערכים ניסויים דומים בבני אדם, בייחוד בתחום חקר האפילפסיה -שם משתילים אלקטרודות לבני אדם שסובלים מהתקפים אפילפטיים מרובים וקשים על מנת לאתר את המוקד שלהם ולנטרל אותו.

"כיום יש התקדמויות גם במקרים של אנשים שעברו פגיעות מוח קשות כשלעיתים הם מוסגלים לקלוט מה קורה בסביבתם אבל הם לא יכולים להגיב ולהביע את זה חיצונית. בעזרת השתלת אלקטרודות ויצירת ממשק מחשב שמעתיק, מחשב ומגבה את הפעילות הזאת, נוכל לדעת האם הם מודעים למה שאנחנו אומרים".


ומה צפוי לנו בעתיד הקרוב? צפו בדיון באולפן

  • עוד באותו נושא:
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully